Αγορές

Tesla: Η αγορά δεν πείθεται πια μόνο με το "όραμα" του Μασκ. Ζητά αποδείξεις


Η Tesla αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων της υποχωρούν, τα περιθώρια κέρδους στενεύουν και τα έσοδα από την πώληση περιβαλλοντικών πιστώσεων απειλούνται άμεσα λόγω πολιτικών αλλαγών στις ΗΠΑ. Παρά τα εντυπωσιακά μελλοντικά οράματα που συνεχίζει να περιγράφει ο Ίλον Μασκ, η Wall Street πλέον φαίνεται λιγότερο διατεθειμένη να «αγοράσει το αφήγημα» χωρίς συγκεκριμένα οικονομικά αποτελέσματα.

Η μετοχή της Tesla βυθίστηκε κατά 8% την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων β’ τριμήνου, παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες του Μασκ για αυτόνομα οχήματα και υπηρεσίες ρομποταξί. Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη η εικόνα της εταιρείας έχει πληγεί και από την προσωπική πολιτική εμπλοκή του Μασκ, ενώ στην Κίνα ο ανταγωνισμός γίνεται ασφυκτικός.

Η Tesla ανέφερε πτώση 16% στις πωλήσεις οχημάτων σε ετήσια βάση, ενώ οι δυσκολίες παραμένουν έντονες στην Ευρώπη και στην Καλιφόρνια. Ο ίδιος ο Μασκ αναγνώρισε ότι έρχονται «δύσκολα τρίμηνα» εξαιτίας της λήξης των φορολογικών κινήτρων και των νέων δασμών του Προέδρου Τραμπ.

Παρότι η μετοχή ανέκαμψε την Παρασκευή κατά 3,5%, η ζημιά παραμένει σημαντική: συνολική πτώση 22% για το 2025, τη στιγμή που ο δείκτης Nasdaq έχει καταγράψει άνοδο άνω του 9%.

Οι αναλυτές απαιτούν απτά αποτελέσματα

«Αγαπάμε τα ρομποταξί και τα ρομπότ», έγραψαν οι αναλυτές της Canaccord Genuity σε σημείωμα προς επενδυτές. «Αλλά χρειαζόμαστε και ανάπτυξη στο παρόν. Πρέπει να αλλάξει η δυναμική του ισολογισμού». Η Jefferies χαρακτήρισε την ενημέρωση «λίγο βαρετή», ενώ η Goldman Sachs υπογράμμισε ότι η προσπάθεια για ρομποταξί παραμένει «σε πολύ αρχικό στάδιο».

Το πρόβλημα για τον Μασκ είναι ότι τα μεγάλα λόγια δεν αρκούν πλέον. Έπειτα από μια δεκαετία χαμένων χρονοδιαγραμμάτων στην αυτόνομη οδήγηση, η Tesla βλέπει ανταγωνιστές όπως η Waymo της Alphabet και η Apollo Go της Baidu να την ξεπερνούν.

Ενδεικτικά, η Alphabet ανακοίνωσε ότι η Waymo έχει διανύσει πάνω από 100 εκατ. μίλια αυτόνομα σε δημόσιους δρόμους και δοκιμάζει υπηρεσίες σε 10 πόλεις, ενώ έχει φτάσει να αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία εσόδων στην οικονομική έκθεση της μητρικής εταιρείας.

Αντιθέτως, η Tesla περιορίζεται σε μια μικρή δοκιμαστική υπηρεσία στο Όστιν του Τέξας, με περίπου 10–20 οχήματα Model Y, σε δρόμους ταχύτητας έως 40 μιλίων την ώρα, με ανθρώπινη επίβλεψη και χωρίς τις απαραίτητες άδειες για πλήρη λειτουργία σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια.

Απότομη προσγείωση. Αλλά ο Μασκ... παραμένει αισιόδοξος

Στην ενημέρωση των μετόχων, η Tesla υποστήριξε ότι το β’ τρίμηνο σηματοδοτεί τη μετάβασή της «από ηγέτιδα στον χώρο των EV και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σε ηγέτιδα στην τεχνητή νοημοσύνη, τη ρομποτική και τις σχετικές υπηρεσίες». Ωστόσο, δεν προσέφερε καμία νέα πρόβλεψη για ανάπτυξη ή κερδοφορία.

Πρόβλημα δημιουργεί και η μείωση της αγοράς περιβαλλοντικών πιστώσεων, αφού αρκετές πολιτείες υπό ρεπουμπλικανική διοίκηση τερματίζουν σχετικές πολιτικές στήριξης.

Παρά τις προκλήσεις, ο Μασκ δεν χάνει την αισιοδοξία του. Δήλωσε πως η Tesla "θα ξεπεράσει σε αξία τα 20 τρισ. δολάρια" (!) και διακήρυξε ότι η εταιρεία του είναι «πολύ καλύτερη από τη Google στην πραγματική τεχνητή νοημοσύνη».

Η αγορά όμως, πλέον ζητά αποδείξεις.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα