TECHin

Deep fake διασημότητες διδάσκουν Μαθηματικά και Φυσική μέσω social media - Και πιάνει!


Ένας 23χρονος αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και τα "κόλπα" του TikTok, για να "μάθουν τα παιδιά γράμματα"

"Ε εσύ!" Η Κιμ Καρντάσιαν φωνάζει από τα ηχεία του smartphone σου. "Σχεδίασε αυτήν τη συνάρτηση σε ένα γράφημα για μένα." Στην οθόνη εμφανίζεται μια συνάρτηση σε λευκό φόντο. Η Κιμ το εξηγεί. Στη συνέχεια, ο Τζόρνταν Πίτερσον μπαίνει στο παιχνίδι. «Όταν το x είναι μηδέν, το x στο τετράγωνο είναι επίσης μηδέν», λέει, κάνοντας το ίδιο με έναν πίνακα τιμών.

Όλο αυτό μοιάζει με παραίσθηση κάποιου εφήβου από υψηλό πυρετό, αλλά δεν είναι. Και το κυριότερο: κάνει δουλίτσα! Οι νεαροί θεατές παρακολουθούν προσεκτικά και πολλοί από αυτούς σπεύδουν να φτιάξουν γραφήματα εξισώσεων, ενώ απλώς βλέπουν ένα βιντεάκι στο TikTok.

Πάντως, όσο κι αν ψάξετε στα social media της πραγματικής Κιμ Καρντάσιαν και του Τζόρνταν Πίτερσον, δεν θα βρείτε εκπαιδευτικά βίντεο μαθηματικών.

Αυτή είναι η δουλειά του Καμπίρ Κνουπ. Ως 23χρονος μηχανικός δεδομένων από το Λονδίνο με εμπειρία στη διδασκαλία, ο "Καμπ" διευθύνει το κανάλι "Onlock Learning", όπου χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη Parrot AI για να δημιουργήσει deep fake βίντεο διασημοτήτων που εξηγούν βασικές έννοιες στα Μαθηματικά, τη Φυσική και τη Μηχανική.

Με κομψή επεξεργασία, απλή γλώσσα και ανάλογη ατμόσφαιρα, τα βίντεο του Καμπ έχουν συγκεντρώσει εκατομμύρια προβολές και ένα "shout out" από τον Elon Musk, του οποίου το ομοίωμα εμφανίζεται σε ένα βίντεο να εξηγεί λογαρίθμους.

Ο Καμπ είχε την ιδέα ενώ σκρόλαρε σε περιεχόμενο "που καίει τον εγκέφαλο" στα σύντομα βίντεο του YouTube. Αναρωτήθηκε: «Αν παρακολουθούμε ένα σωρό τυχαία πράγματα, που συνήθως δεν μας δίνουν καμία αξία γνώσης, υπάρχει τρόπος να τα συγχωνεύσουμε με κάτι, έτσι ώστε να έχουμε πραγματικά […] πολύτιμο περιεχόμενο; ”

Έτσι, προσγειώθηκε σε ένα απλό σχέδιο: Ακολούθησε τις στρατηγικές που τραβούν την προσοχή στα "καμμένα" βίντεο και τις χρησιμοποίησε για να "συσκευάσει" εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Για παράδειγμα, τα βίντεό του χρησιμοποιούν γρήγορα πλάνα, μουσική υπόκρουση, υπότιτλους (που δίνουν στα μάτια κάτι για να "κλειδώσουν" επάνω του) και -φυσικά- "διασημότητες" που δημιουργούνται από την τεχνητή νοημοσύνη.

Ο Καμπ δεν είναι σίγουρος γιατί οι δημιουργημένες με τεχνητή νοημοσύνη διδασκαλίες από διασημότητες είναι τόσο δημοφιλείς. Ίσως κάτι που συναρπάζει αμέσως να είναι ότι αυτές οι διασημότητες εμφανίζονται σε "κόντρα ρόλο". Προκαλεί έκπληξη και είναι αστείο να βλέπεις κάποιον όπως η Αριάνα Γκράντε ή ο Ντόναλντ Τραμπ να εξηγεί έναν λογάριθμο ή ένα αόριστο ολοκλήρωμα - εξίσου αστείο και αφοπλιστικό με το να βλέπεις τον Γουίλ Φέρελ -έναν ενήλικα άνδρα με κατασκευή ενός παίκτη ράγκμπι- να φοράει κίτρινο καλσόν υποδυόμενος τον Μπάντι το Ξωτικό.

Όμως, μαθαίνουν όντως οι θεατές από αυτά τα βίντεο ή τα βλέπουν σαν ένα ακόμα διασκεδαστικό τέχνασμα; Εξάλλου, οι στρατηγικές που τραβούν την προσοχή, όπως οι γρήγορες εναλλαγές και τα οικεία πρόσωπα, μπορεί να είναι καλές στο να προσελκύουν θεατές, αλλά τα ίδια μέσα μπορεί επίσης να αποσπούν την προσοχή.

Ο Καμπ συμφωνεί. «Η στρατηγική μου σίγουρα δεν είναι τόσο αποτελεσματική, όσο αν κάποιος βρει από μόνος του τη συγκέντρωσή του» για να μάθει με πιο συμβατικούς τρόπους, με σχολικό βιβλίο, στυλό και χαρτί.

Ωστόσο, αρκετοί θεατές λένε ότι μαθαίνουν από τα βίντεο.

«Η εξήγηση του "αδερφού" είναι καλύτερη από αυτή του δασκάλου μου», έγραψε ένας σχολιαστής. «Το καταλαβαίνω τώρα, αφού πρώτα κόπηκα στα μαθηματικά», έγραψε ένας άλλος. Και ένας τρίτος σχολιάζει «Αυτή μπορεί να είναι η καλύτερη χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης που υπάρχει επί του παρόντος».

Χωρίς εμπειρικά δεδομένα, είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πόσο αποτελεσματικό είναι αυτό το είδος στρατηγικής για να βοηθήσει τους θεατές να κατανοήσουν και να διατηρήσουν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Αλλά ο Καμπ υποστηρίζει ότι η κύρια λειτουργία των βίντεό του είναι να κάνουν τους ανθρώπους να ενδιαφέρονται να εξερευνήσουν βαθύτερες έννοιες στα μαθηματικά, τη φυσική και τη μηχανική.

Ο Καμπ σχεδιάζει να επεκτείνει τις διαδικτυακές του προσφορές εκπαίδευσης σε ένα "παιχνιδοποιημένο" έργο, ένα έργο που να διατηρεί τη γενική ατμόσφαιρα των σύντομων βίντεό του, αλλά αφαιρώντας τις διασημότητες της τεχνητής νοημοσύνης.

Προβλέπει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέψει σύντομα κάθε είδους νέους τρόπους μάθησης, όπως κόσμους βιντεοπαιχνιδιών με χαρακτήρες που δημιουργούνται από υπολογιστή, με τους οποίους θα μπορείτε να συνομιλείτε σε πραγματικό χρόνο για πολύπλοκα θέματα.

Το πόσο αποτελεσματικές θα είναι τέτοιες τεχνικές διδασκαλίας παραμένει ένα ανοιχτό ερώτημα. Αλλά η προσέγγιση του Καμπ στη διαδικτυακή διδασκαλία εγείρει ένα έγκυρο ερώτημα σχετικά με το μέλλον της εκπαίδευσης:

«Τα μαθήματα απευθύνονται κυρίως σε νέους - μαθητές και σπουδαστές. Επομένως, γιατί το περιεχόμενό τους και ο τρόπος που παραδίδονται δεν είναι σχεδιασμένα ή προσαρμοσμένα στους νέους;».

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα