Μεγάλες διεθνείς φίρμες αποσύρουν τις διαφημίσεις τους από μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επειδή δεν θέλουν να εμφανίζονται τα brands τους δίπλα σε αναρτήσεις ρατσιστικού περιεχομένου και σε μηνύματα μίσους. «Χτυπούν» λοιπόν τις εταιρείες των social media «εκεί που πονάνε» - στα έσοδα. Θέλουν να τις αναγκάσουν να βάλουν φίλτρα που θα εμποδίζουν την εμφάνιση «εξοβελιστέου» περιεχομένου. Ανάλογες δράσεις αναμένονται και για το κομμάτι των ψευδών ειδήσεων.
Στη Μ. Βρετανία εταιρείες όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες Hyundai και Kia, η Domino’s Pizza, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Sainsbury, η O2, το BBC και η εφημερίδα Guardian, έπαψαν να εμφανίζονται στο Google και στο YouΤube, ενώ έχουν προειδοποιήσει ότι θα αποσύρουν τις διαφημίσεις τους και από το Facebook.
Την αρχή έκαναν το βρετανικό Δημόσιο και η εφημερίδα Guardian. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν πολυεθνικές επιχειρήσεις και φίρμες όλων των κλάδων.
Το πλήγμα για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μεγάλο. Επισημαίνεται ότι η Google κέρδισε πέρυσι 7,8 δισ. δολάρια από τη βρετανική αγορά, ποσό που αντιστοιχεί στο 8,6% των συνολικών εσόδων της σε παγκόσμιο επίπεδο. Εάν η «φυγή» διαφημιζομένων συνεχισθεί σε πολλές χώρες, οι απώλειες εσόδων θα είναι τεράστιες.
Ηδη η γαλλική διαφημιστική εταιρεία Havas, η έκτη μεγαλύτερη στον κόσμο, απέσυρε όλες τις διαφημίσεις πελατών της από Google και YouTube, ζητώντας εγγυήσεις ότι δεν θα εμφανίζονται δίπλα σε μηνύματα μισαλλοδοξίας.
Ανάλογες αντιδράσεις εκδηλώνονται στη Γερμανία, όπου μεγάλες εταιρείες όπως η Daimler-Benz έχουν εκφράσει τη «δυσαρέσκεια» τους για το γεγονός ότι δίπλα στις διαφημίσεις τους εμφανίζονται μηνύματα ρατσισμού, βίας και τρομοκρατίας.
Η Google αναγκάσθηκε ήδη να πραγματοποιήσει αλλαγές στη διαφημιστική και την εμπορική πολιτική της, προκειμένου να αποτρέψει τη φυγή μεγάλων διαφημιζόμενων εταιρειών και πελατών από τις πλατφόρμες της – και να επαναφέρει όσες έφυγαν.
Όπως ανακοίνωσε, θα παρέχει για τους πελάτες της μεγαλύτερες δυνατότητες ελέγχου του ψηφιακού περιβάλλοντος στο οποίο θα φιλοξενείται το διαφημιστικό τους banner - μήνυμα, τόσο στην πλατφόρμα του YouTube όσο και στο Google Display Network που δρομολογεί προς τρίτους ιστότοπους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Ronan Harris, έγραψε στο μπλογκ του ότι από τις πλατφόρμες της αποσύρθηκαν το τελευταίο 12μηνο περίπου 2 εκατομμύρια μηνύματα φυλετικού-ρατσιστικού μίσους και 100.000 χρήστες έχουν μπει σε μαύρη λίστα. «Παρ’όλα αυτά δεν κάνουμε τα πάντα με τον σωστό τρόπο», παραδέχθηκε. «Θα είμαστε πιο δραστικοί, για να μην έχουμε αμφιλεγόμενα μηνύματα από εδώ και στο εξής και θα συνεργαστούμε στενότερα με διαφημιζόμενους και εκδότες», πρόσθεσε.
Όπως επισημαίνουν οι Times του Λονδίνου, διαφημίσεις βρετανικών κρατικών φορέων και της εφημερίδας Guardian εμφανίστηκαν δίπλα σε περιεχόμενο ατόμων όπως ο Αμερικανός φυλετικός εθνικιστής και πρώην ηγέτης της Κου Κλουξ Κλαν, Ντέιβιντ Ντιούκ, και ο Αμερικανός πάστορας Στίβεν Άντερσον, που είχε επαινέσει τη δολοφονία 49 ανθρώπων σε γκέι μπαρ της Φλόριντα.