Aπό το βήμα του Athens International Investment Summit με θέμα «Investing in Innovation and Infrastructure as Drivers of Growth», o πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, παρουσίασε τις βασικές προϋποθέσεις για να μετατραπεί η Ελλάδα σε περιφερειακό κόμβο logistics, με σύγχρονες, «πράσινες» υποδομές και υψηλή προστιθέμενη αξία.
Σχετικά με τις ξένες επενδύσεις, τόνισε: "Έχουμε συνεργαστεί με μερικούς από τους μεγαλύτερους επενδυτές της Ευρώπης και οι ξένες επενδύσεις είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες. Σε δύσκολες περιόδους, οι ξένοι εύλογα κρατούν αποστάσεις. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο, δεν σταμάτησε ποτέ ακόμη και στα πιο δύσκολα χρόνια να επενδύει στη χώρα. Σήμερα, η εικόνα στην Ελλάδα είναι πολύ πιο αισιόδοξη – θα έλεγα εξαιρετικά θετική. Η προσέλκυση ξένων κεφαλαίων είναι χρήσιμη και πιστεύω ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μία από τις εταιρείες με τις οποίες οι διεθνείς επενδυτές θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφερόμενοι να συνεργαστούν".
Δήλωσε ακόμη ότι τα μεγάλα και σύνθετα έργα μπορούν να παραδοθούν έγκαιρα και με ποιότητα, όταν υπάρχει σαφές θεσμικό πλαίσιο και ουσιαστική συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα — ένας συνδυασμός που αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα και των δύο πλευρών και μεταμορφώνει τη χώρα σε ισχυρό περιφερειακό κόμβο logistics.
Συγκεκριμένα, 0 κ. Περιστέρης υπογράμμισε πως η προτεραιότητα πλέον – και ορθώς – μετατοπίζεται στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και διασυνδεδεμένου συστήματος εφοδιαστικής αλυσίδας. Όπως εξήγησε, αυτό περιλαμβάνει ένα ενιαίο δίκτυο λιμανιών, αεροδρομίων, αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να διαθέτει ήδη αποδεδειγμένη εμπειρία στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής.
Κενά στις υποδομές και επενδυτικές ευκαιρίες
Ειδική αναφορά έκανε στα σημαντικά κενά που υπάρχουν, ιδίως στον τομέα των μεταφορών στη βορειοανατολική Ελλάδα. Έλειψη κρίσιμων σιδηροδρομικών τμημάτων εμποδίζει τη διασύνδεση βασικών λιμένων — της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης — αλλά και του διαδρόμου προς τη Μαύρη Θάλασσα. Παράλληλα, επισήμανε τη χρόνια κακή συντήρηση της Εγνατίας Οδού, του σημαντικότερου οδικού άξονα που ενώνει την Ανατολική με τη Δυτική Ευρώπη, εκφράζοντας την ελπίδα πως σύντομα θα προχωρήσει η παραχώρηση ώστε να εξασφαλιστεί η απαραίτητη αναβάθμιση.
Ενεργειακές διασυνδέσεις και στρατηγικά ελλείμματα
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στις ενεργειακές υποδομές, κάνοντας λόγο για "αδιανόητη" απουσία ηλεκτρικής διασύνδεσης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, καθώς και για ανεπαρκείς ενεργειακές συνδέσεις με τη Δυτική Ευρώπη – πρόβλημα που αποδίδεται περισσότερο σε πολιτικά, παρά τεχνικά εμπόδια.
Ο ίδιος τόνισε ότι, την ώρα που οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα μπορεί να είναι σχεδόν μηδενικές και σε γειτονικές χώρες (όπως Βουλγαρία και Ρουμανία) ακόμα και αρνητικές, στην Ιταλία φτάνουν τα 87 €/MWh. Μια ουσιαστική ηλεκτρική διασύνδεση, λοιπόν, θα προσέφερε σημαντικά οφέλη και στις δύο πλευρές — μείωση τιμών για την Ιταλία, αξιοποίηση πλεονάσματος για την Ελλάδα.
Πολιτική σταθερότητα και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός
Ο κ. Περιστέρης τόνισε πως για την επιτυχία τέτοιων έργων απαιτείται θεσμική και πολιτική σταθερότητα. Ειδικά για την έγκαιρη υλοποίηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T), συνολικού προϋπολογισμού 13-15 δισ. ευρώ, απαιτείται συνέπεια και συνέχεια ανεξαρτήτως πολιτικής συγκυρίας.
Από απλή αποθήκευση σε ολοκληρωμένες λύσεις υψηλής αξίας
Στόχος, όπως υπογράμμισε, δεν πρέπει να είναι η Ελλάδα να αποτελεί απλώς διάδρομο διέλευσης αγαθών, αλλά χώρα που δημιουργεί προστιθέμενη αξία σε κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη logistics hubs με δυνατότητες συναρμολόγησης, μεταποίησης και παροχής υπηρεσιών μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Ως παράδειγμα ανέφερε το νέο Σύστημα Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων, που υλοποιείται με κρατική πρωτοβουλία, επισημαίνοντας πως ο τομέας των logistics στην Ελλάδα συνεισφέρει σήμερα 6%-9% του ΑΕΠ, ενώ σε προηγμένες χώρες όπως οι Κάτω Χώρες φτάνει έως και 12%.
Προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Περιστέρης προσδιόρισε τρεις βασικές προϋποθέσεις για τη μετάβαση της Ελλάδας σε έναν προηγμένο κόμβο logistics:
- Ευθυγράμμιση με τα κριτήρια ESG, που λειτουργούν ως δίχτυ ασφαλείας για βιώσιμες επενδύσεις.
- Ορισμός σαφών οροσήμων και μετρήσιμων στόχων, προκειμένου τα έργα να είναι ελκυστικά για επενδυτές και χρήσιμα για την κοινωνία.
- Μεγάλες παραχωρήσεις με μακρά διάρκεια, ώστε τα έργα να είναι οικονομικά βιώσιμα και πιο προσιτά για τον τελικό χρήστη.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι το μοντέλο των logistics έχει πλέον αλλάξει ριζικά: ένα κέντρο αποθήκευσης δεν επαρκεί. Ακόμα και ένας σταθμός αντλησιοταμίευσης λειτουργεί σήμερα ως «ενεργειακό logistics hub», συμβάλλοντας στην αποθήκευση και τη βέλτιστη διανομή ενέργειας – γεγονός που συνδέεται άμεσα με την ενεργειακή ασφάλεια, τη διαχείριση φυσικών πόρων και την ανταγωνιστικότητα.