Αύξηση παρουσίασαν τα οικονομικά αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ Α.Ε., κατά το τρίτο τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2024. Στο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση παρουσίασε αύξηση κατά 6,2%, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στον μέσο όρο υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν στην Αττική κατά την εξεταζόμενη περίοδο.
Η συνεχόμενη αύξηση της κατανάλωσης οδήγησε σε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,4%. Τα έσοδα από την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης αυξήθηκαν κατά 7,3% στα 178,6 εκατ. € ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης αυξήθηκαν κατά 5,2% στα 80 εκατ. €. Το τρίτο τρίμηνο του 2024 ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 5,1% και διαμορφώθηκε σε 105,2 εκατ. € από 100 εκατ. €.
Το λειτουργικό κόστος προ αποσβέσεων παρουσίασε αύξηση κατά 4% και διαμορφώθηκε στα 228,7 εκατ. € από 219,6 εκατ. € την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Οι βασικοί παράγοντες που διαμόρφωσαν το λειτουργικό κόστος είναι:
Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού κατά 10% (9,7 εκατ. €) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας
Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 14% (6 εκατ. €), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου που εντάχθηκαν στη λειτουργία της Εταιρείας
Γ) τη μείωση των διαφόρων προβλέψεων κατά 9,9 εκατ. €, κυρίως λόγω της μείωσης των προβλέψεων στις επίδικες υποθέσεις από 4 σε -8,1 εκατ. €.
Η αύξηση του κύκλου εργασιών επηρέασε τους δείκτες μέτρησης αποδοτικότητας. Τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) για το εννεάμηνο του 2024 διαμορφώθηκαν στα 51,1 εκατ. ευρώ από 43,6 εκατ. ευρώ, την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 17,2%. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 18% από 17%. Αναφορικά με το τρίτο τρίμηνο του 2024, το EBITDA εμφανίζονται μειωμένο κατά 14,4% στα 20,9 εκατ. € σε σχέση με τα 24,4 εκατ. € του 2023 καθώς τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 12% από 75,4 εκατ. € σε 84,3 εκατ. €.
Επίσης, αυξημένα κατά 36,4% παρουσιάζονται τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) για το εννεάμηνο του 2024 τα οποία διαμορφώθηκαν 2 στα 19,3 εκατ. ευρώ από 14,2 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 7% από 5%.
Κατά το εννεάμηνο του 2024 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 24,9 εκατ. ευρώ από 16,7 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 49,5%.
Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 58,8% στα 17 εκατ. € από 10,7 το εννεάμηνο του 2023. Το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο 6% από 4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σημειώνεται ότι η παραπάνω χρηματοοικονομική πληροφόρηση δεν έχει υπαχθεί σε έλεγχο από ανεξάρτητο ορκωτό ελεγκτή λογιστή.
Αύξηση Απορρόφησης Επενδυτικού Προγράμματος
Το εννεάμηνο του 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 38,5 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 18% σε σύγκριση με την απορρόφηση του εννεαμήνου του 2023.
Το επενδυτικό πρόγραμμα 2024-2033 αφορά σε :
· μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (958,7εκ. €.)
· έργα του δικτύου ύδρευσης (681,6εκ. €)
· έργα αποχέτευσης (364,5εκ. €)
· έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (103,8εκ. €)
Το 50% του προϋπολογισμού των ανωτέρω έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.
Η υστέρηση των απορροφήσεων στο επενδυτικό πρόγραμμα οφείλεται κυρίως στα μεγάλα έργα αποχέτευσης της Ανατολικής Αττικής. Κατά το Α΄ εξάμηνο του 2024 και για λόγους που δεν σχετίζονται με την ΕΥΔΑΠ, παρουσιάστηκαν δυσκολίες στις διαδικασίες των συγχρηματοδοτούμενων έργων και συγκεκριμένα στις απαιτούμενες εγκρίσεις τροποποίησης συμβάσεων και απορρόφησης εγκεκριμένων κονδυλίων.
Παρά ταύτα, για την ομαλή συνέχιση υλοποίησης των έργων η κάλυψη των δαπανών έγινε από την ΕΥΔΑΠ, βάσει της διαδικασίας προχρηματοδότησης. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταφοράς των έργων στο ΕΣΠΑ 2021-2027, θα ομαλοποιηθεί η διαδικασία συγχρηματοδότησης και θα καταστεί δυνατή η επιστροφή των ανωτέρω δαπανών στην ΕΥΔΑΠ. Ήδη στο 3ο τρίμηνο 2024 παρατηρείται αύξηση της απορρόφησης τριμήνου (επί του προϋπολογισμού τριμήνου) στο 78% σε σύγκριση με την απορρόφηση του δεύτερου τριμήνου του 2024 (59%) και του πρώτου τριμήνου 2024 (57%).
Οργανωμένο πλάνο δράσης απέναντι στην κλιματική αλλαγή και τη λειψυδρία Μετά από 2 χρόνια σχετικής ανομβρίας και την συνεπακόλουθη μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ, η εταιρεία προχώρησε έγκαιρα σε κινήσεις μετριασμού των επιπτώσεων της λειψυδρίας με την ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης (γεωτρήσεις, λίμνη Υλίκη) και καμπάνια ενημέρωσης των καταναλωτών για την αποφυγή σπατάλης του φυσικού πόρου. Η εταιρεία επίσης, ως αρωγός του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, έχει ήδη μελετήσει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα ενώ στο πλαίσιο σχετικής πρόσφατης απόφασης του Υπουργείου, ανατέθηκε στην Εταιρεία η εκπόνηση μελετών και εκτέλεσης έργων στο Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα (ΕΥΣ).
Τα εν λόγω έργα αφορούν κυρίως την ενίσχυση των ταμιευτήρων Μόρνου-Ευήνου από λεκάνες του Ανατολικού Αχελώου (όπως τα Κρεμαστά), την επαναφορά της λειτουργικότητας και την επανένταξη στο ΕΥΣ των γεωτρήσεων Μέσου Ρου Βοιωτικού Κηφισού και την μελέτη έργου εγκατάστασης μονάδων αφαλάτωσης, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής αφαλάτωσης υφάλμυρων υδάτων.
Η ΕΥΔΑΠ έχει προγραμματίσει την εκτέλεση έργων αξίας 400 εκατ. ευρώ εντός της πενταετίας για τη βέλτιστη διαχείριση του δικτύου υδροδότησης εκ των οποίων τα 293 εκατ. € αφορούν στη μείωση των διαρροών στο δίκτυο της ΕΥΔΑΠ και αποτελούν μέρος του επενδυτικού πλάνου της Εταιρείας ενώ τα υπολειπόμενα έργα αξίας 107 εκατ. € αφορούν μεταξύ άλλων στη μείωση των διαρροών στο ΕΥΣ και η εκτέλεσή τους έχει ανατεθεί στην ΕΥΔΑΠ από το Ελληνικό Δημόσιο.
Ωστόσο πρέπει να αναφερθεί ότι οι εναλλακτικές πηγές υδροληψίας ότι είναι αρκετά πιο ενεργοβόρες από το κυρίως υδροδοτικό σύστημα που λειτουργεί βαρυτικά. Σημειώνουμε ότι η ευθύνη της επάρκειας του φυσικού πόρου για την κάλυψη των αναγκών των πολιτών καθώς και του αυξημένου λειτουργικού κόστους, επιβαρύνει το κράτος το οποίο έχει και την κυριότητα όλου του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος.
Εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2024 δημοσιεύτηκε η νέα ΚΥΑ (Ν. 5438/2024) «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις
του» η οποία αντικατέστησε την ακυρωμένη από το ΣτΕ υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού.
Στις 11 Οκτωβρίου 2024 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’5657/11.10.2024) η διαπιστωτική πράξη αναφορικά με την στελέχωση και την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και τα αστικά απόβλητα από τον Υπουργό
Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Εταιρεία, σε σχέση με την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου με βάση την ΚΥΑ, έχει αποστείλει στη ρυθμιστική αρχή όλα τα στοιχεία που έχουν ζητηθεί για τον υπολογισμό του επιτρεπόμενου εσόδου. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο εξέτασης των στοιχείων από την ΡΑΑΕΥ.