Σε πορεία πλήρους αναδιοργάνωσης, ώστε να αντιμετωπίσει όχι τον τρέχοντα κύκλο ανταγωνισμού, αλλά τον επόμενο, όπως αυτός θα εκδηλώνεται σε τουλάχιστον τρία χρόνια από σήμερα, βρίσκεται η «Κωτσόβολος», προετοιμαζόμενη εντατικά για μια αγορά με ριζικά διαφορετική εικόνα, στην οποία πιθανότατα θα απομείνουν σταδιακά μόνο δύο «παίκτες» πανελλαδικής εμβέλειας και οι κατά τόπους συνεταιριστές.
Την εκτίμηση αυτή, περί συρρίκνωσης του αριθμού των αλυσίδων, διατύπωσε από τη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος και CEO της εταιρείας, Γιάννης Βασιλάκος, συσχετίζοντάς την κυρίως με τα διαρκώς μειούμενα περιθώρια μικτού κέρδους για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Ο κ. Βασιλάκος ανακοίνωσε ότι η χρήση 2018/2019 έκλεισε για την εταιρεία με τζίρο-ρεκόρ, ύψους 520 εκατ. ευρώ (+12,5%), τον υψηλότερο από ιδρύσεώς της, πριν 69 χρόνια. Τα λειτουργικά της κέρδη αυξήθηκαν στα 20,1 εκατ. ευρώ (+17,5% σε σχέση με τη χρήση 2017/2018), τα ΕBITDA έφτασαν στα 25,2 εκατ. (+14,9%), τα ταμειακά διαθέσιμα στα 95,4 εκατ. (από 76 εκατ.) και οι επενδύσεις στα 10,7 εκατ. (από 10,4 εκατ. στη χρήση 2017/2018).
Πρόσθεσε ότι ήταν εξαιρετικά σημαντικό πως η μικτή κερδοφορία της εταιρείας παρέμεινε σταθερή, καθώς αυτή συμπιέζεται διεθνώς στις επιχειρήσεις του κλάδου. Ο κ.Βασιλάκος εκτίμησε εξάλλου ότι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και η χρήση 2019/2020 -στη διάρκεια της οποίας αναμένεται να πραγματοποιηθούν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 11 εκατ. ευρώ- θα εξελιχθεί θετικά για την εταιρεία.
Ο CEO της «Κωτσόβολος» εξέφρασε την πεποίθηση ότι η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά των λευκών συσκευών και του κλιματισμού (σ.σ. στην οποία πρόσφατα μπήκε και η "Πλαίσιο"), θα λειτουργήσει υπέρ της μεγέθυνσης της «πίτας» και άρα θετικά:
«Οι νεοεισερχόμενοι θα βοηθήσουν την αγορά. Ο ανταγωνισμός είναι συστημικός, προέρχεται από μια μεγάλη και δομημένη εταιρεία, που θα πιέσει πάρα πολύ επικοινωνιακά, ήδη πιέζει (...) Αυτό πάω στοίχημα ότι θα μεγαλώσει την αγορά και όταν η αγορά μεγαλώσει ο Κωτσόβολος, θεωρητικά, επειδή είναι μεγάλος, θα πάρει ένα κομμάτι και ο leader συνήθως παίρνει το μεγαλύτερο» υπογράμμισε.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.Βασιλάκος στην προσπάθεια της εταιρείας να ενισχύσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες της προς τους καταναλωτές («αν είχαμε μόνο τις πωλήσεις προϊόντων θα ήμασταν στο break even, οι υπηρεσίες μας δίνουν την κερδοφορία»), αλλά και να αναβαθμίσει την εφοδιαστική αλυσίδα.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία μισθώνει νέα αποθήκη 17.500 τ.μ στον Ασπρόπυργο Αττικής, πέραν των 25.000 τ.μ που ήδη διαθέτει, με προοπτική σε τρία χρόνια από σήμερα να αναπτύξει -και πάλι με μίσθωση- αποθηκευτικό χώρο 50.000 τ.μ, μαζί με επισκευαστικό τμήμα, για τον οποίο προς το παρόν αναζητείται οικόπεδο, με απώτερο στόχο την ταχεία κάλυψη της ζήτησης σε περιόδους αιχμής, όπως οι γιορτές και η Black Friday, και γενικά την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Δύο αλυσίδες, οι συνεταιριστές και... ο κανιβαλισμός
«Αναδιοργανώνουμε τα πάντα μέσα στην εταιρεία, ετοιμάζοντας την όχι για αυτόν τον κύκλο ανταγωνισμού, αλλά για τον επόμενο, σε τουλάχιστον τρία χρόνια από τώρα.
Σε τρία χρόνια τα πράγματα θα είναι τελείως διαφορετικά και για τη χώρα μας και για τον ανταγωνισμό. Γι' αυτόν (τον κύκλο ανταγωνισμού) δουλεύουμε και νομίζω πως θα το πετύχουμε (...)
Αν υπάρξει έστω και μια μικρή ανάπτυξη (στη χώρα και την αγορά), στα mixed electrical, σίγουρα μαζί με εμάς χωράει σε βάθος χρόνου άλλος ένας παίκτης πανελλαδικής κάλυψης, δεν μπορώ να ξέρω ποιος, ή και ένας τρίτος με πολλή δυσκολία.
Από εκεί και πέρα ξεκινά ο κανιβαλισμός και κανείς δεν θα βγάζει λεφτά (...) Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι στην Ελλάδα -είτε γιατί έχει τέτοια γεωγραφική κατανομή είτε γιατί η έννοια της εντοπιότητας έχει εδώ μεγάλη αξία- ένα μεγάλο μέρος της αγοράς το έχουν οι συνεταιριστές κι όποιος υπολογίζει χωρίς αυτούς κάνει λάθος» είπε χαρακτηριστικά ο κ.Βασιλάκος.
Θετικές προσδοκίες για τη χρήση 2019/2020
Ερωτηθείς πώς εκτιμά ότι θα κινηθεί η εταιρεία στη χρήση 2019/2020, ο κ. Βασιλάκος είπε ότι, ήδη, στο άκουσμα των εκλογών η αγορά κινείται ανοδικά, όπως παραδοσιακά συμβαίνει προ εκλογικών αναμετρήσεων, πριν η αισιοδοξία «ξεφουσκώσει» έπειτα από τέσσερις-πέντε μήνες.
«Θεωρώ ότι όποιος και να βγει και αν σχηματιστεί κυβέρνηση -αυτό είναι το άλφα και το ωμέγα- θα έχουμε ένα εξάμηνο καλό (περίοδος αιχμής, "Βlack Friday", εορτές Χριστουγέννων), το οποίο "θα μας λύσει σχεδόν όλη την άσκηση". Αν λοιπόν σχηματιστεί κυβέρνηση και αν όποιος και αν βγει καταλάβει ότι θα πρέπει να μην υπερφορολογήσει αυτούς που παράγουν και να είναι λίγο πιο φιλικός απέναντι στην επιχειρηματικότητα, θεωρώ ότι για φέτος μπορεί και το συν 2% (στον τζίρο) να είναι λίγο, ίσως φτάσουμε στο 3%-3,5%» εξήγησε.
Gaming και τηλεοράσεις περισσότερων ιντσών
Εν αναμονή των εξελίξεων, στην παρελθούσα χρήση οι παράγοντες που έκριναν αφενός την εικόνα της αγοράς και αφετέρου της εταιρείας ήταν, κατά τον CEO της «Κωτσόβολος», οι ακόλουθοι: ώθηση έδωσε στην αγορά η εκ νέου ανάδυση του κομματιού του gaming (κονσόλες, gaming laptops, αξεσουάρ), που είχε σχεδόν μηδενιστεί κατά την έναρξη της οικονομικής κρίσης. Στο κομμάτι των τηλεπικοινωνιών διεφάνη ότι συνεχίζεται η μετακίνηση ενός κομματιού του αντικειμένου από τους ίδιους τους operators προς τις μεγάλες αλυσίδες.
Σε ό,τι αφορά ειδικά την εταιρεία, η «Κωτσόβολος» είδε τη θετική έκπληξη της χρονιάς στο τρίτο τρίμηνο της χρήσης (Νοέμβριο 2018-Ιανουάριο 2019), με τις πολύ καλές επιδόσεις της Black Friday, «που έδωσε τεράστια ώθηση στη χρονιά, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων».
Οι πωλήσεις τηλεοράσεων κινήθηκαν ανοδικά, λόγω του World Cup, αλλά και της στροφής προς τις «μεγαλύτερες ίντσες», ενώ διψήφια ποσοστά ανόδου κατεγράφησαν στα smartphones. Στις παραδοσιακές κατηγορίες (πχ, λευκές συσκευές) και τις μικροσυσκευές, το ποσοστό αύξησης ήταν μικρό, γιατί επιβραδύνθηκαν οι ανακαινίσεις λόγω AirBnB και «χρυσής βίζας» και «έλειψε η ψύξη (ψυγεία/κλιματιστικά) γιατί το καλοκαίρι δεν ήταν θερμό».
Το πρώτο ολοκληρωμένο κατάστημα νέας γενιάς της Κωτσόβολος
Προ ημερών εγκαινιάστηκε το πρώτο ολοκληρωμένο κατάστημα νέας γενιάς της «Κωτσόβολος» στη Θεσσαλονίκη, που διασυνδέει το online και το οffline κομμάτι της δραστηριότητάς της.
Το κατάστημα της εταιρείας στην Πυλαία, που «κάνει τον υψηλότερο τζίρο της εταιρείας στην Ελλάδα και λειτουργεί περίπου 12 χρόνια» σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, είναι 3.000 τ.μ και απασχολεί 85 άτομα προσωπικό, πλαισιώνεται από 10.000 κωδικούς, ενώ για την μετατροπή του σε ολοκληρωμένο νέας γενιάς επενδύθηκε ποσό ύψους περίπου 400.000 ευρώ. Εντός του επόμενου 18μήνου, πρόσθεσε, και τα 93 καταστήματα της εταιρείας θα μετατραπούν σε ολοκληρωμένα νέας γενιάς.
Στα καταστήματα της εταιρείας διατίθενται 7.000-10.000 κωδικοί, ανάλογα με το μέγεθος του καταστήματος, ενώ σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, οnline προσφέρονται επιπλέον 4.000 κωδικοί, οι οποίοι ολοένα και αυξάνονται. Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι την τελευταία τετραετία η εταιρεία έχει επενδύσει συνολικά περίπου 30 εκατ. ευρώ.
Την ξενάγηση δημοσιογράφων στο κατάστημα, πραγματοποίησε ο chief operative officer της εταιρείας, Χρήστος Καραγιαννάκης, ο οποίος αναφερόμενος στο support K, που όπως τόνισε αποτελεί το service κομμάτι της Κωτσόβολος εντός των καταστημάτων της, σημείωσε ότι σήμερα λειτουργούν 40 σε όλη την Ελλάδα, που στο επόμενο διάστημα θα αυξηθούν σε 70:
«Στο support K επισκευάζεται το 80% των ζημιών στις ηλεκτρονικές μικροσυσκευές, μεταξύ άλλων τηλεοράσεις και λάπτοπ, και το 70% αυτών στα κινητά. Μάλιστα, οι ζημιές στα κινητά επιδιορθώνονται εντός 30 λεπτών» διευκρίνισε.