Η Google μοιάζει να χάνει έδαφος στον τομέα της διαδικτυακής αναζήτησης από ανερχόμενους παίκτες τεχνητής νοημοσύνης. Όμως ο τεχνολογικός κολοσσός δεν μένει με σταυρωμένα τα χέρια απέναντι στην απειλή για τη σημαντικότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα.
Κατά τη διάρκεια ακρόασης στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης αντιμονοπωλιακής μάχης της Google για την κυριαρχία της στην αναζήτηση, ο Eddy Cue, ανώτερος αντιπρόεδρος υπηρεσιών της Apple, κατέθεσε ότι η εταιρεία του είδε για πρώτη φορά τον περασμένο μήνα μείωση στις αναζητήσεις μέσω του Safari, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Google πληρώνει στην Apple περίπου 20 δισ. δολάρια ετησίως για να διατηρείται η μηχανή της ως η προεπιλεγμένη επιλογή στο πρόγραμμα περιήγησης Safari. Συνεπώς, η μείωση της δραστηριότητας στο Safari σημαίνει και πιθανή πτώση στην επισκεψιμότητα της Google Search. Η ίδια η Google, πάντως, αναφέρει ότι η συνολική κίνηση στην αναζήτησή της εξακολουθεί να αυξάνεται, ακόμη και στις συσκευές της Apple.
Ο Cue απέδωσε τη μείωση στην ολοένα αυξανόμενη προτίμηση των χρηστών σε πλατφόρμες γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT της OpenAI και το Perplexity, προσθέτοντας ότι η Apple πιθανότατα θα τις ενσωματώσει μελλοντικά στις επιλογές αναζήτησης του Safari.
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η Google βρίσκεται εν μέσω μιας σκληρής νομικής αντιπαράθεσης με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, το οποίο ζητά από ομοσπονδιακό δικαστήριο να διατάξει τη διάσπαση τμημάτων της εταιρείας – όπως το πρόγραμμα περιήγησης Chrome – στο πλαίσιο των μέτρων κατά της μονοπωλιακής πρακτικής της στην αναζήτηση.
Μία από τις προτάσεις του Υπουργείου περιλαμβάνει και την κατάργηση των αποκλειστικών συμφωνιών, όπως εκείνης που φέρνει κάθε χρόνο δισεκατομμύρια στην Apple. Η κατάθεση του Cue για πτώση στις αναζητήσεις ενδέχεται να λειτουργεί υπέρ της Apple, για να διατηρήσει αυτή τη χρυσή συμφωνία. Αν η Google φθίνει, γιατί να τερματιστεί μια συμφωνία που αποφέρει 20 δισ. δολάρια;
Ο αναλυτής της TD Cowen, John Blackledge, το περιγράφει ως εξής:
«Γενικά πιστεύουμε ότι η Apple προσπαθεί να αποφύγει την απώλεια της συμφωνίας διαμοιρασμού εσόδων με τη Google, η οποία της αποφέρει περί τα 20 δισ. δολάρια ετησίως (οι προτεινόμενες κυρώσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ακύρωση της συμφωνίας)».
Και συνεχίζει:
«Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, είναι λογικό η Apple να θέλει να παρουσιάσει εναλλακτικές λύσεις απέναντι στο Google Search, για να αποδείξει στο δικαστήριο ότι η επιχείρηση αναζήτησης της Google απειλείται πραγματικά από την άνοδο των συνομιλιακών εργαλείων αναζήτησης με βάση την τεχνητή νοημοσύνη».
Η αντεπίθεση της Google
Η Google βρίσκεται σε άμυνα από τα τέλη του 2022, όταν η OpenAI κυκλοφόρησε τη ChatGPT. Η εταιρεία αιφνιδιάστηκε από την εκρηκτική επιτυχία της εφαρμογής και απάντησε βιαστικά με τον chatbot Bard, με αμφίβολα αποτελέσματα. Στη συνέχεια, μετονόμασε το εργαλείο σε Gemini και κυκλοφόρησε ισχυρά γλωσσικά μοντέλα ΤΝ.
Παράλληλα, αποκάλυψε το AI Overview, ένα πλαίσιο που εμφανίζεται πάνω από τα παραδοσιακά αποτελέσματα του Google Search, προσφέροντας απαντήσεις με γενετική τεχνητή νοημοσύνη. Αν και αρχικά υπήρξαν παταγώδεις αποτυχίες – όπως η σύσταση να βάλει κανείς κόλλα στην πίτσα για να μη γλιστράει το τυρί ή να φάει πέτρες – η κατάσταση έχει πλέον σταθεροποιηθεί.
Σύμφωνα με τον CEO της Alphabet, Sundar Pichai, πάνω από 1,5 δισ. χρήστες χρησιμοποιούν μηνιαίως το AI Overview.
Η Google δοκιμάζει επίσης τη λειτουργία AI Mode στην αναζήτηση, που εμφανίζεται δίπλα στις επιλογές για Εικόνες, Αγορές και Σύντομα Βίντεο. Το AI Mode είναι ένας πιο «συνομιλιακός» τρόπος αναζήτησης, που εγκαταλείπει τα παραδοσιακά «10 μπλε links» για να ανταγωνιστεί ευθέως το ChatGPT Search, το Perplexity και το Copilot Search της Microsoft.
Μήπως όμως η Google δεν χάνει πραγματικά;
Ο αναλυτής της Morgan Stanley, Brian Nowak, προειδοποιεί να μην βιαστούμε να συμπεράνουμε ότι η Google βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση.
«Η χρήση της εφαρμογής Google σε iOS συνεχίζει να αυξάνεται, κάτι που δείχνει ότι η πρόκληση ενδέχεται να αφορά περισσότερο τη μείωση χρήσης των browsers και όχι του Google Search καθαυτού», σημειώνει.
Με άλλα λόγια, οι χρήστες μπορεί να χρησιμοποιούν το Google Search μέσω της εφαρμογής Google αντί του Safari. Αυτό σημαίνει ότι το Google Search δεν πεθαίνει, αλλά το αφήγημα της πτώσης του ίσως εξυπηρετεί κάποιους, ιδίως όταν διακυβεύονται συμφωνίες δισεκατομμυρίων δολαρίων.