Μπορεί να μοιάζει απίθανο, αλλά η Tesla, η εταιρεία που έχει γίνει συνώνυμο των ηλεκτρικών οχημάτων, φαίνεται πως έχει αφήσει πίσω τις καλύτερες μέρες της στην Κίνα, τη μεγαλύτερη και πιο εξελιγμένη αγορά ηλεκτροκίνησης στον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας, η Tesla καταγράφει πτωτική πορεία στη χώρα για πέντε συνεχόμενους μήνες σε ετήσια βάση.
Οι αποστολές της τον Φεβρουάριο μειώθηκαν κατά 49% σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας μόλις τις 30.688 μονάδες – το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2022, όταν είχε παραδώσει 28.217 αυτοκίνητα εν μέσω πανδημίας.
Το εργοστάσιο της Tesla στα περίχωρα της Σαγκάης βρίσκεται σε διαδικασία αναβάθμισης, ώστε να αυξηθεί η παραγωγική απόδοση και να επαναλανσαριστεί το Model Y. Ωστόσο, ακόμη και πριν από αυτή τη φάση ανακατασκευής, η πορεία της εταιρείας στην Κίνα ήταν φθίνουσα.
Η BYD κυριαρχεί στην κινεζική αγορά
Η αγορά αυτοκινήτων στην Κίνα είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική. Σύμφωνα με τις τελευταίες πωλήσεις, η Tesla βρίσκεται στη 11η θέση, με μερίδιο αγοράς κάτω από 5%. Αντίθετα, η BYD σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο, με το μερίδιό της να πλησιάζει το 15%.
Η BYD, η οποία από το 2022 έχει εγκαταλείψει πλήρως την παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, πούλησε πάνω από 318.000 αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα τον τελευταίο μήνα – αύξηση 161% σε σχέση με πέρυσι. Παράλληλα, οι εξαγωγές της έφτασαν τις 67.025 μονάδες, καταγράφοντας νέο ρεκόρ.
Η πτώση της Tesla δεν είναι αποκλειστικά κινεζικό φαινόμενο. Στη Γερμανία, οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 76% τον τελευταίο μήνα, καθώς ο Ίλον Μασκ απασχολεί όλο και περισσότερο την κοινή γνώμη, με πολιτικές τοποθετήσεις που πολλοί βρίσκουν αμφιλεγόμενες.
Στην Κίνα, η πτώση σχετίζεται κυρίως με τη στασιμότητα της γκάμας μοντέλων της. Η Tesla προσφέρει ουσιαστικά δύο μοντέλα από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη – το Model 3 και το Model Y – τα οποία έχουν δεχθεί μόνο οριακές μειώσεις τιμών. Αντίθετα, η BYD έχει υιοθετήσει πιο επιθετική στρατηγική τιμολόγησης: το δημοφιλές της μοντέλο Song Plus έχει δεχθεί μειώσεις τιμών από 8% έως 18%, με την πιο ακριβή του έκδοση να κοστίζει περίπου 21.000 δολάρια – σημαντικά φθηνότερα από ένα Tesla. Το μικρότερο μοντέλο Seagull, που έχει ήδη προσελκύσει 82.435 αγοραστές φέτος, διατίθεται στην αγορά με τιμή μόλις 9.900 δολάρια.
Το πλεονέκτημα της BYD στην τεχνολογία και τις υπηρεσίες
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, πέρα από το κόστος, επενδύουν δυναμικά στο λογισμικό και τις ψηφιακές υπηρεσίες, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των εγχώριων καταναλωτών. Η BYD έχει ανακοινώσει ότι θα ενσωματώσει το σύστημα υποβοηθούμενης οδήγησης "God’s Eye" ακόμα και στα πιο οικονομικά της μοντέλα, προσφέροντας λειτουργίες όπως διατήρηση λωρίδας και προσαρμοστικό cruise control σε ένα ευρύ καταναλωτικό κοινό.
Παράλληλα, η Geely, ο τέταρτος μεγαλύτερος κατασκευαστής της Κίνας, σκοπεύει να ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στα συστήματα οδήγησής της, επιτρέποντας στα οχήματά της να πλοηγούνται αυτόνομα σε αυτοκινητοδρόμους και να παρκάρουν χωρίς οδηγό.
Πώς μπορεί η Tesla να ανταποκριθεί;
Η Tesla δεν μένει άπραγη. Το ανανεωμένο Model Y διαθέτει νέο φωτισμό LED που παραπέμπει στο Cybertruck, ενώ πρόσφατα ενεργοποίησε στην Κίνα ένα προηγμένο σύστημα υποβοηθούμενης οδήγησης, αντίστοιχο του Full Self-Driving στις ΗΠΑ. Ωστόσο, η υπηρεσία αυτή κοστίζει 8.800 δολάρια – σχεδόν όσο ένα ολόκληρο αυτοκίνητο της BYD.
Για να παραμείνει ανταγωνιστική, η Tesla ίσως χρειαστεί να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της στην Κίνα. Η εισαγωγή πιο προσιτών επιλογών για το λογισμικό οδήγησης – όπως συνδρομητικά πακέτα – θα μπορούσε να αυξήσει τη διείσδυσή της στην αγορά. Επιπλέον, η μεγαλύτερη αξιοποίηση του κινεζικού εφοδιαστικού δικτύου και η ενσωμάτωση τοπικών τεχνολογιών θα μπορούσαν να τη βοηθήσουν να προσφέρει πιο προσιτές και τεχνολογικά ανεπτυγμένες λύσεις.
Η BYD έχει κατανοήσει βαθιά τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς και τις αξιοποιεί στο έπακρο. Το ερώτημα πλέον είναι αν μπορεί να επαναλάβει αυτή την επιτυχία και στις διεθνείς αγορές, παρά τα εμπόδια που θέτουν οι δασμοί και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Χρειάζεται χρόνος και επενδύσεις για να εδραιωθεί εκτός Κίνας, αλλά η δυναμική της είναι αδιαμφισβήτητη.