Η ισχυρή ζήτηση για υβριδικά μοντέλα αναμένεται να στηρίξει τη σταθερότητα των κερδών της Toyota, ενόψει της δημοσιοποίησης των ετήσιων αποτελεσμάτων της την Πέμπτη. Ωστόσο, οι επενδυτές παραμένουν σε εγρήγορση για ενδεχόμενες επιπτώσεις από τους αμερικανικούς δασμούς.
Οι επενδυτές αναμένεται να εστιάσουν στο πώς η Toyota θα ενσωματώσει στους μελλοντικούς της ισολογισμούς την επιβάρυνση από τους δασμούς που έχει εξαγγείλει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, καθώς αυτοί ενδέχεται να πλήξουν σοβαρά τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην αμερικανική αγορά.
Ένα ακόμη σημείο ενδιαφέροντος θα είναι οι δηλώσεις της Toyota σχετικά με την Toyota Industries, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία επιβεβαίωσε τον προηγούμενο μήνα ότι εξετάζει την πιθανότητα επένδυσης για την εξαγορά του βασικού αυτού προμηθευτή.
«Η προσοχή επικεντρώνεται στις προβλέψεις για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2026», δήλωσε ο Seiji Sugiura, ανώτερος αναλυτής στο Tokai Tokyo Intelligence Laboratory, σύμφωνα με το Reuters. «Δεν γνωρίζουμε αν οι δασμοί του Τραμπ θα συνυπολογιστούν ή όχι».
Για το τέταρτο τρίμηνο, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να καταγράψει αύξηση 2% στα λειτουργικά της κέρδη σε ετήσια βάση, αγγίζοντας τα 1,13 τρισ. γεν (περίπου 7,86 δισ. δολάρια), σύμφωνα με τον μέσο όρο των εκτιμήσεων επτά αναλυτών που συμμετείχαν σε έρευνα της LSEG — ένα αποτέλεσμα που θα αποτελούσε την πρώτη αύξηση σε τρία τρίμηνα.
Τα στοιχεία πωλήσεων ήδη δείχνουν ότι η δυναμική της εταιρείας παραμένει ισχυρή στις αρχές του έτους. Οι παγκόσμιες πωλήσεις της Toyota αυξήθηκαν κατά 5% το διάστημα Ιανουαρίου–Μαρτίου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, χάρη στη σταθερή ζήτηση στις δύο βασικές της αγορές: τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.
Ωστόσο, τα λειτουργικά κέρδη για το οικονομικό έτος 2024 αναμένεται να είναι μειωμένα σε σχέση με το περσινό ρεκόρ. Τον Φεβρουάριο, η Toyota είχε αναθεωρήσει ανοδικά την πρόβλεψή της για τα κέρδη του έτους που έληξε, στα 4,7 τρισ. γεν, αριθμός που συνεπάγεται πτώση 12% σε ετήσια βάση.
Η ισχυρή ζήτηση για τα υβριδικά βενζινοκίνητα μοντέλα της, όπως το Prius και το Camry, έχει δικαιώσει την επιλογή της Toyota να επενδύσει στην τεχνολογία αυτή. Ωστόσο, η επιτυχία αυτή συνεπάγεται και προκλήσεις, καθώς οι προμηθευτές δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στον ρυθμό παραγωγής.
Πιθανό πλήγμα από τους δασμούς
Σύμφωνα με τον Sugiura, τα λειτουργικά κέρδη της Toyota για το οικονομικό έτος 2025 ενδέχεται να μειωθούν έως και κατά 800 δισ. γεν, λόγω της επίπτωσης των δασμών στις εξαγωγές της από την Ιαπωνία προς τις ΗΠΑ.
Η εκτίμηση αυτή δεν περιλαμβάνει ευρύτερες συνέπειες από τους δασμούς του Τραμπ, όπως μια πιθανή επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ ή επιπτώσεις στις εξαγωγές της Toyota προς τις ΗΠΑ από τον Καναδά και το Μεξικό, όπου διατηρεί εργοστάσια και κατασκευάζει ορισμένα από τα πιο δημοφιλή της μοντέλα.
Η Toyota έχει δηλώσει ότι θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της και θα επικεντρωθεί στη μείωση των σταθερών εξόδων της, χωρίς να προβεί προς το παρόν σε πιο ριζικές κινήσεις, όπως αύξηση των τιμών των οχημάτων της ως αντίδραση στους δασμούς.
Άτομα με γνώση των σχετικών σχεδίων δήλωσαν στο Reuters ότι η Toyota εξετάζει το ενδεχόμενο να παράγει την επόμενη γενιά του SUV RAV4 στις ΗΠΑ, προκειμένου να προστατευθεί από τους κινδύνους που προκύπτουν από τους δασμούς και τις συναλλαγματικές διακυμάνσεις, καθώς και για να ανταποκριθεί στη ζήτηση που αναμένεται να ξεπεράσει την προσφορά.
Οι μετοχές της Toyota έχουν σημειώσει πτώση 13% από τις αρχές του έτους, σε σύγκριση με πτώση 8% του δείκτη Nikkei 225 το ίδιο διάστημα.
Οι αναλυτές αναμένεται επίσης να παρακολουθήσουν τυχόν εξελίξεις στη στρατηγική της Toyota σχετικά με την αποδέσμευση από διασταυρούμενες συμμετοχές (cross-shareholdings), καθώς αυξάνεται η πίεση από ρυθμιστικές αρχές και επενδυτές προς τις ιαπωνικές εταιρείες να περιορίσουν τα μετοχικά τους δεσμά με συνεργαζόμενες εταιρείες και θυγατρικές.
Το πώς θα επηρεαστεί η χρηματιστηριακή αξία της Toyota από μια πιθανή επένδυση στην εξαγορά της Toyota Industries —μιας εταιρείας σχεδόν 100 ετών από την οποία αποσχίστηκε η Toyota Motor— θα εξαρτηθεί από τη δομή της συμφωνίας, σύμφωνα με τον James Hong, επικεφαλής έρευνας για την κινητικότητα στη Macquarie.
Η Toyota κατείχε περίπου το 24% της Toyota Industries τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, ενώ η τελευταία διατηρούσε μερίδιο περίπου 9% στη μητρική εταιρεία και άνω του 5% στην Denso, έναν ακόμη βασικό προμηθευτή του ομίλου Toyota.
Μια πρόσθετη επένδυση της Toyota στον εν λόγω προμηθευτή πιθανότατα θα ερμηνευτεί αρνητικά από τους επενδυτές, ενώ βήματα που θα στοχεύουν στην αντιμετώπιση του ζητήματος των διασταυρούμενων συμμετοχών και της διπλής εισηγμένης παρουσίας ενδέχεται να θεωρηθούν θετικά για την αγορά συνολικά —συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της Toyota— πρόσθεσε ο Hong.