Οικονομία

Αγώνας δρόμου για τις αποκρατικοποιήσεις


Μείζον θέμα για τις αγορές, στις οποίες η κυβέρνηση επιθυμεί σύντομα να βγει με 5ετές ομόλογο.

Την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων ζήτησαν από την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των δανειστών κατά την πρόσφατη επίσκεψή τους στη χώρα εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για καθυστερήσεις και ζητώντας ουσιαστικά την παρέμβαση Τσακαλώτου προκειμένου να εκλείψουν οι όποιοι ανασχετικοί παράγοντες.

Η κυβέρνηση δίνει μεγάλο βάρος στις αποκρατικοποιήσεις καθώς κρίνεται μείζον θέμα για τις αγορές, στις οποίες επιθυμεί σύντομα να βγει με 5ετές ομόλογο. Γνωρίζει δε ότι η θετική επίδραση των ιδιωτικοποιήσεων είναι πολυδιάστατη και περιλαμβάνει, εκτός από την αύξηση των δημοσίων εσόδων και την επακόλουθη μείωση του δημοσίου χρέους, τα αναπτυξιακά οφέλη από την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, την εισαγωγή τεχνολογιών και καινοτομίας, καθώς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού μέσω του ανοίγματος συγκεκριμένων αγορών προς όφελος των καταναλωτών.

Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2019, ο στόχος εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για το 2019 ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ.

Τα μεγάλα πρότζεκτ που είναι ανοιχτά για το 2019 είναι τα εξής: 

«Ελ. Βενιζέλος»

Πρώτο και κατεπείγον μέλημα η ψήφιση της σύμβασης για την 20ετή επέκταση της παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» καθώς το τίμημα των  περίπου 1,1 δισ.  ευρώ  που έχει συμφωνήσει να δώσει η ΔΑΑ αναπροσαρμόζεται κάθε ημέρα κατά 330.000 ευρώ μετά από την 1η Ιανουαρίου.

Έτσι το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών να υπογράψει τη σχετική σύμβαση η οποία αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή προκειμένου να περιοριστεί το καπέλο της καθυστέρησης το οποίο θα διαμορφωθεί περί τα 12 εκατ. ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να προχωρήσει στη συνέχεια στη πώληση του 30% των μετοχών της ΔΑΑ ΑΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο των Αθηνών από πολλούς ξένους επενδυτές, δεδομένης και της δυναμικής που παρουσιάζει ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση μπορεί να αποφέρει 600 με 700 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

ΕΛΠΕ

Μικρή καθυστέρηση σημειώνεται και στις διαδικασίες για την πώληση του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων ΑΕ (20% από το ΤΑΙΠΕΔ και 30,1% από την Paneuropean), η οποία είναι και μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις που σχεδιάζονται για φέτος. Μετά από τις συμπράξεις που σχηματίστηκαν από τους δύο συμμετέχοντες, (Glencore – Carlyle και Vitol – Sonatrach) οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να κατατεθούν προς τον Μάρτιο – Απρίλιο.

Λιμάνια

Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στην αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων (Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας, Ραφήνας) που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο έχει ήδη ετοιμάσει τους πρώτους διαγωνισμούς και περιμένει την ψήφιση του  νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων, για να προχωρήσει στις επιμέρους παραχωρήσεις. Η αρχή θα γίνει με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και το Ταμείο φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια έτσι ώστε οι δύο διαγωνισμοί να τρέξουν παράλληλα και οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούν αν θέλουν να διεκδικήσουν και τους δύο εμπορευματικούς σταθμούς ταυτόχρονα.

Ελληνικό

Μέσα στο 2019 σχεδιάζεται να μπουν μπουλντόζες στο Ελληνικό, και για να γίνει αυτό θα πρέπει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την άδεια καζίνο που προοριζόταν για τον περασμένο Οκτώβριο αλλά έχει καθυστερήσει ενώ εκκρεμούν κάποιες άδειες για να ολοκληρωθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου. Εφόσον η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή γίνει στα τέλη του πρώτου τριμήνου της νέας χρονιάς, τότε εκτιμάται ότι οι πρώτες μπουλντόζες μπορούν να πατήσουν στο παλιό αεροδρόμιο στο δεύτερο τρίμηνο του έτους. Η μεταβίβαση των μετοχών θα φέρει στα ταμεία την πρώτη δόση, ύψους 300 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 915 εκατ. ευρώ του τιμήματος.

Εγνατία Οδός

Σημαντικές καθυστερήσεις αναμένονται και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, γεγονός που συνιστά τη μεγαλύτερη γκρίνια των Θεσμών ενώ αποτελεί σημείο τριβής μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου Υποδομών. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με επτά κοινοπραξίες να συμμετέχουν σε αυτόν αλλά εντοπίζεται ένα σοβαρό πρόβλημα: Δεν έχει καθοριστεί το ποιος θα αναλάβει την βαριά συντήρηση και αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου, το οποίο από μόνο κοστίζει αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις