Η Tesla ανακοίνωσε αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που υπολείπονται αισθητά των προσδοκιών, την ώρα που η εταιρεία καλείται να διαχειριστεί τις πιέσεις από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα (EV), την απειλή των νέων δασμών στις εισαγωγές, αλλά και την αυξανόμενη φθορά της δημόσιας εικόνας του CEO της, Ίλον Μασκ.
Η Tesla ανακοίνωσε έσοδα 19,34 δισ. δολαρίων για το α' τρίμηνο του 2025, έναντι πρόβλεψης 21,43 δισ. δολαρίων από το Bloomberg και σε πτώση σε σχέση με τα 21,3 δισ. της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 0,27 δολάρια, επίσης κάτω από την εκτίμηση των 0,44 δολαρίων.
Παρά τα απογοητευτικά στοιχεία, η μετοχή της Tesla σημείωσε μικρή άνοδο στις μετασυνεδριακές συναλλαγές.
Τα σχέδια για φθηνότερα EV παραμένουν – αλλά με ασάφειες
Η εταιρεία δήλωσε ότι παραμένει εντός χρονοδιαγράμματος για την έναρξη παραγωγής των νέων προσιτών EV εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025, ενώ επιβεβαίωσε επίσης τον στόχο για μαζική παραγωγή του Robotaxi το 2026.
Ωστόσο, όπως αναφέρει και η ίδια, ενδέχεται να επανεξετάσει τις εκτιμήσεις της για το 2025 στο επόμενο οικονομικό δελτίο της, αποσύροντας παράλληλα τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις για ανάπτυξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, τα σχέδια για ένα οικονομικό EV, που πιθανώς να βασίζεται σε απλοποιημένη εκδοχή του Model Y, έχουν ήδη μετατεθεί χρονικά για αργότερα μέσα στο έτος – κάτι που η Tesla προς το παρόν δεν έχει σχολιάσει.
Πίεση στη ζήτηση και απώλειες μεριδίου αγοράς
Οι ανησυχίες επικεντρώνονται πλέον στη βασική δραστηριότητα της Tesla, τα αυτοκίνητα. Οι παραδόσεις για το α' τρίμηνο ανήλθαν σε 336.681 μονάδες, πολύ κάτω από την πρόβλεψη των 390.342 μονάδων και καταγράφοντας τη χειρότερη επίδοση από το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Την ίδια ώρα, ανταγωνιστές όπως η κινεζική BYD σημειώνουν σημαντικά κέρδη σε μερίδια αγοράς, καθώς οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν EV πριν τεθούν σε ισχύ νέοι δασμοί 25% στις εισαγωγές, που τέθηκαν σε εφαρμογή στις 2 Απριλίου με πρωτοβουλία του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Η Tesla επισημαίνει ότι η παγκόσμια αβεβαιότητα που προκαλούν οι εξελίξεις στο εμπόριο επηρεάζει αρνητικά τόσο την αλυσίδα εφοδιασμού, όσο και τη διάρθρωση κόστους της εταιρείας και του κλάδου γενικότερα. Όπως σημειώνει:
«Η αβεβαιότητα στις αγορές αυτοκινήτου και ενέργειας αυξάνεται, καθώς οι συνεχείς ανακατατάξεις στην εμπορική πολιτική πλήττουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και το κόστος, τόσο για εμάς όσο και για τους ανταγωνιστές μας».
Πλήγμα στην εικόνα του Μασκ και της Tesla
Παράλληλα με τις εμπορικές προκλήσεις, η Tesla αντιμετωπίζει και αυξανόμενη δυσπιστία καταναλωτών λόγω της προσωπικής πολιτικής στάσης του Ίλον Μασκ. Η ανοιχτή στήριξη ακροδεξιών πολιτικών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχει πλήξει τη δημοφιλία του ίδιου αλλά και της μάρκας Tesla. Δεκάδες showroom της εταιρείας έχουν βρεθεί στο στόχαστρο διαδηλώσεων, ενώ καταγράφονται αυξανόμενα περιστατικά βανδαλισμών οχημάτων Tesla.
Ο αναλυτής της Wedbush, Dan Ives, κάνει λόγο για «κατάσταση κόκκινου συναγερμού» και καλεί τον Μασκ να αποσυρθεί από τις κυβερνητικές του ενασχολήσεις και να επιστρέψει στη θέση του ως CEO πλήρους απασχόλησης στην Tesla:
«Όποιος πιστεύει ότι η ζημιά στην εικόνα της Tesla δεν είναι πραγματική, αρκεί να μιλήσει με δυνητικούς αγοραστές σε ΗΠΑ, Ευρώπη ή Ασία. Θα αλλάξει γνώμη αμέσως», σχολίασε.
Παρά τις επικρίσεις, ο Ives διατηρεί τη θετική του σύσταση για τη μετοχή Tesla με τιμή-στόχο τα 315 δολάρια.