Ενώ η εξειδίκευση θεωρείται πολύ σημαντική, οι «γενικολόγοι» μπορεί να έχουν ακόμα πιο ισχυρό ρόλο στην επιτυχία μιας επιχείρησης. Γι' αυτό και επιστρέφουν δυναμικά στο προσκήνιο και μάλιστα ως οι νέοι game-changers της επιχειρηματικότητας. Από την Apple και την OpenAI, μέχρι την Airbnb και την Dyson, η επιτυχία των πιο καινοτόμων εταιρειών έχει συχνά την υπογραφή ανθρώπων με ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, γνώσεων και δεξιοτήτων.
Αλλά, τι εννοούμε με τη λέξη γενικολόγος; Σε αντίθεση με τον ειδικό, που εστιάζει σε βάθος σε ένα γνωστικό αντικείμενο, ο γενικολόγος έχει πολυσχιδή ενδιαφέροντα και εμπειρίες. Μπορεί να είναι ένας ιστορικός που προγραμματίζει, ένας τεχνολόγος που ασχολείται με τη βιολογία, ή ένας μαθηματικός με πάθος για τη λογοτεχνία. Αυτό που τους διακρίνει είναι η φυσική περιέργεια και η ικανότητά τους να βλέπουν τον κόσμο οριζόντια.
Στο βιβλίο "The Generalist Advantage" του Mansoor Soomro, αναδεικνύονται έξι «υπερδυνάμεις» που κάνουν τους γενικολόγους απαραίτητους στη σύγχρονη ηγεσία και στις εταιρείες που θέλουν να αντέξουν στον χρόνο:
1. Καινοτομία μέσω συσχετισμών
Οι γενικολόγοι αντλούν έμπνευση από διαφορετικά πεδία και «κουμπώνουν» ιδέες που φαίνονται ασύνδετες. Στη Dyson, για παράδειγμα, οι επικεφαλής των προϊόντων εμπνεύστηκαν από τεχνολογία πριονιστηρίων για να επαναπροσδιορίσουν την ηλεκτρική σκούπα.
2. "Μεταφραστές" των ομάδων
Οι γενικολόγοι μιλούν πολλές «γλώσσες» — τεχνολογίας, μάρκετινγκ, οικονομίας, ψυχολογίας — και γεφυρώνουν τμήματα που συνήθως λειτουργούν απομονωμένα. Είναι οι "μεταφραστές" ανάμεσα σε ειδικούς και προωθούν συνεργασίες με ουσία.
3. Οξυδέρκεια και στρατηγική πρόβλεψη
Έχοντας ευρεία οπτική, οι γενικολόγοι αντιλαμβάνονται τις αλλαγές και τους κινδύνους πριν αυτοί γίνουν mainstream. Εντοπίζουν ευκαιρίες από νωρίς και προετοιμάζουν τις ομάδες τους με προβάδισμα.
4. Ευελιξία σε περιόδους κρίσης
Ενώ οι ειδικοί μπορεί να παραμένουν σε πεπατημένες διαδρομές, οι γενικολόγοι προσαρμόζονται και διασταυρώνουν γνώσεις για να προτείνουν ευέλικτες λύσεις. Η Airbnb είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα: οι επικεφαλής της συνέδεσαν τη φιλοξενία με την τεχνολογία, κερδίζοντας έδαφος όταν οι παραδοσιακοί ξενοδόχοι πάγωναν.
5. Ανθεκτικότητα και πειραματισμός
Η πανδημία έδειξε πως οι επιχειρήσεις με γενικολόγους στην ηγεσία τους άντεξαν καλύτερα. Η Peloton, για παράδειγμα, δεν πούλησε απλώς ποδήλατα, αλλά δημιούργησε μια ολόκληρη πλατφόρμα streaming fitness, με αποτέλεσμα η συνδρομητική της βάση να εκτοξευθεί.
6. Κουλτούρα μάθησης
Οι γενικολόγοι ενθαρρύνουν την περιέργεια και τη συνεχή μάθηση. Στην OpenAI, οι διατμηματικές ομάδες από διαφορετικά πεδία (νευροεπιστήμες, ηθική, μηχανική, υπολογιστική) δημιουργούν ένα δυναμικό περιβάλλον, όπου όλοι μαθαίνουν και εξελίσσονται διαρκώς.
Γιατί οι γενικολόγοι είναι το "αύριο" της ηγεσίας
Οι γενικολόγοι δεν είναι παντογνώστες, αλλά γνωρίζουν πώς να μαθαίνουν, να συνδέουν και να παρακινούν. Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, η ικανότητα να συνθέτεις, να προσαρμόζεσαι και να συνεργάζεσαι αναδεικνύεται σε κορυφαίο ηγετικό προσόν.
Όπως καταλήγει ο Soomro, «η μεγαλύτερη δύναμη των γενικολόγων δεν είναι ότι ξέρουν τα πάντα, αλλά ότι ξέρουν πώς να σκέφτονται διαφορετικά».