Τα social media μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να μάθεις διάφορα μικρά τρικ για την καθημερινότητα ή να συγκινηθείς βλέποντας παιχνιδιάρικα ζωάκια. Όχι όμως για τη διαχείριση των χρημάτων σου, όπως ανακαλύπτουν τώρα όλο και περισσότεροι νεαροί ενήλικες.
Το 77% της Generation Z και το 61% των millennials στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για οικονομικές συμβουλές, σύμφωνα με νέα δεδομένα από την Intuit Credit Karma. Οι millennials αναζητούν κυρίως πληροφορίες στο YouTube, το Facebook και το Instagram, ενώ για τη Generation Z, το TikTok έχει αναδειχθεί ως ένας απρόσμενος κόμβος για οικονομικές συμβουλές, μέσα από το hashtag #FinTok.
Εκεί, δημιουργοί περιεχομένου όπως οι @YourRichBFF και @JohneFinance έχουν συγκεντρώσει εκατομμύρια ακολούθους, δημοσιεύοντας βίντεο διάρκειας λιγότερης του ενός λεπτού, με συμβουλές για τα πάντα: από ανταμοιβές πιστωτικών καρτών και κόστη αεροπορικών εισιτηρίων, έως συνταξιοδοτικά προγράμματα.
Πολλοί από αυτούς τους "finfluencers" (financial influencers) δεν προβάλλουν ακαδημαϊκά προσόντα ή εξειδίκευση, αλλά στηρίζουν την αξιοπιστία τους στην προσωπική τους εμπειρία. Δημοφιλείς τίτλοι βίντεο περιλαμβάνουν φράσεις όπως «Συνήθειες που θα σε οδηγήσουν σε εξαψήφιο πλούτο» και «Πώς έκανα πραγματικότητα ένα εκατομμύριο δολάρια».
Συχνά, αυτά τα κλιπ ακούγονται σαν καλές χρηματοοικονομικές συμβουλές, αλλά όπως ισχύει για οτιδήποτε κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, αν κάτι ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό… συνήθως δεν είναι.
Κάποιοι έμαθαν αυτό το μάθημα με σκληρό τρόπο. Παρά τη δημοτικότητα των διαδικτυακών οικονομικών influencers, το 39% της Generation Z και το ένα τρίτο (33%) των millennials δηλώνουν ότι δεν θα εμπιστευτούν ποτέ ξανά οικονομικές συμβουλές από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή το διαδίκτυο, καθώς αυτό είχε αρνητικό αντίκτυπο στη ζωή τους.
Τα λάθη και οι κακές οικονομικές αποφάσεις μπορεί να αποδειχθούν ακριβά. Το 37% της Generation Z και το 25% των millennials βρέθηκαν σε δύσκολη θέση (χαίρετε, έλεγχος από την εφορία) εξαιτίας οικονομικών συμβουλών που ακολούθησαν από τα social media ή το διαδίκτυο. Επιπλέον, το 25% της Generation Z και το 23% των millennials παραδέχονται ότι έχουν πέσει θύματα απάτης από επιτήδειους που προσποιούνταν ότι παρείχαν οικονομική καθοδήγηση.
«Αν και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως και το διαδίκτυο γενικότερα, προσφέρουν εύκολη πρόσβαση σε μια πληθώρα χρήσιμων πληροφοριών που μπορούν να ενσωματωθούν στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, οι καταναλωτές θα πρέπει πάντα να ερευνούν και να επαληθεύουν τις πληροφορίες που βρίσκουν διαδικτυακά, πριν προχωρήσουν σε οποιαδήποτε ενέργεια, ειδικά όταν πρόκειται για τα οικονομικά τους», τονίζει η Κόρτνεϊ Άλεβ, εκπρόσωπος των καταναλωτών χρηματοοικονομικών προϊόντων στην Credit Karma. «Υπάρχουν πολλοί επιτήδειοι και ψευδείς πληροφορίες εκεί έξω, που μπορεί να προκαλέσουν σημαντική ζημιά στη χρηματοοικονομική ζωή των ανθρώπων».
Αν και είναι πάντα καλύτερο να ελέγχετε (και να ξαναελέγχετε) τις πληροφορίες που συναντάτε στο διαδίκτυο, μερικές φορές μπορεί να πέσετε και σε κάτι αξιόλογο. Στην πραγματικότητα, το 64% της Generation Z και το 63% των millennials δηλώνουν ότι οι οικονομικές συμβουλές που έλαβαν από κάποιον influencer είχαν θετικό αντίκτυπο στη ζωή τους.
Τελικά, όπως ισχύει για τα πάντα, το σημαντικό είναι να κάνουμε τη δική μας έρευνα και να μην παίρνουμε οικονομικές αποφάσεις απλά επειδή κάτι είναι τάση στο διαδίκτυο.