Boutique ξενοδοχεία ή μονάδες προσφέρουν AllInclusive προϊόντα; Τι είναι αυτό που διαμορφώνει καλύτερα την εμπειρία του πελάτη; είναι πάντα πιο φτηνές οι διαδικτυακές πλατφόρμες παροχής καταλυμάτων και τι πρέπει να προσέξει ο πελάτης πριν οργανώσει τις διακοπές του; Τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά τις μέσα από την συνέντευξη του στο Sofokleousin.gr ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Γιώργος Τσακίρης. Ο κος Τσακίρης παράλληλα μας παραθέτει και τις ενέργειες που έχει ήδη δρομολογήσει τον ΞΕΕ για την αναβάθμιση της φιλοξενίας στην Ελλάδα, όπως η ενεργοποίηση διαδικασίας Πιστοποίησης ξενοδοχειακών Καταλυμάτων ως “Boutique Hotels, το «Ελληνικό Πρωϊνό».
Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου
-Τι είδους ξενοδοχεία επιλέγει σήμερα ο πελάτης για την διαμονή του. Ποια τα κυριότερα κριτήρια; Διαφέρουν τα κριτήρια των Ελλήνων από αυτά των ξένων;
Ο πελάτης επιλέγει κάθε είδους ξενοδοχείο με κύρια κριτήρια, τον προορισμό των διακοπών του, την οικονομική του δυνατότητα αλλά και τα χαρακτηριστικά και τις υπηρεσίες κάθε επιλέξιμης ξενοδοχειακής μονάδας. Για παράδειγμα πολλοί τουρίστες επιλέγουν Boutique ξενοδοχεία αποφεύγοντας ένα μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα και επιδιώκοντας μια βιωματική εμπειρία του προορισμού. Άλλοι επιλέγουν μονάδες που προσφέρουν AllInclusive προϊόντα ούτως ώστε να ελέγχουν απόλυτα τον προϋπολογισμό του ταξιδιού τους κ.λ.π. Τα κριτήρια των Ελλήνων και των ξένων δεν διαφέρουν ιδιαίτερα. Ο τρόπος κλεισίματος ενός πακέτου διαφέρει, αφού οι ξένοι προγραμματίζουν έγκαιρα τις διακοπές τους και το αγοράζουν πολύ νωρίτερα, πετυχαίνοντας κατά τεκμήριο, καλύτερη τιμή.
-Τι είναι τα boutique hotels, ποια τα πλεονεκτήματα τους, τι πρέπει να γνωρίζει ο πελάτης;
Πρόκειται για μικρότερης κατηγορίας ξενοδοχεία με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά όσον αφορά για παράδειγμα στο σχεδιασμό, στο concept ή στην αρχιτεκτονική τους. Όπως γνωρίζετε, πρόσφατα το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ανακοίνωσε την άμεση ενεργοποίηση της διαδικασίας Πιστοποίησης ξενοδοχειακών Καταλυμάτων ως “Boutique Hotels”. Ήδη έχει ενεργοποιηθεί η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη διεκπεραίωση των διαδικασιών πιστοποίησης των καταλυμάτων ως “Boutique Hotels” και είναι στη διάθεση των επαγγελματιών, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκαν, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις απόκτησης του Σήματος “Boutique Hotels” από τα ελληνικά ξενοδοχεία .
Η φιλοσοφία του Επιμελητηρίου, με την εφαρμογή της διαδικασίας πιστοποίησης ξενοδοχείων ως “Boutique Hotels”, στοχεύει μεταξύ άλλων, στην ανάγκη οριοθέτησης και πιστοποίησης των παρεχομένων υπηρεσιών φιλοξενίας στην Ελλάδα και παράλληλα στον περιορισμό του αυτοπροσδιορισμού τους για την διαφανέστερη εξυπηρέτηση των επιλογών των καταναλωτών. Στόχος του Ξ.Ε.Ε. είναι το Σήμα “Boutique Hotel” να αποτελέσει μέσο διάκρισης και προώθησης των ξενοδοχείων που προσφέρουν «μοναδική εμπειρία διαμονής» στους επισκέπτες τους.
Να επισημάνουμε εδώ ότι βασικές προϋποθέσεις για την εξέταση της πρόθεσης μίας μονάδας για τον χαρακτηρισμό της ως «Boutique Hotel» αποτελούν : α) το μέγεθος της να ανέρχεται έως τα 60 δωμάτια και β) να ανήκει σε κατηγορία 3, 4 ή 5 αστέρων.
Παράλληλα το σήμα “Boutique Hotel”, όπως και κάθε πιστοποιημένη καταλυματική υπηρεσία σε συνδυασμό με αναβαθμισμένες ξενοδοχειακές υπηρεσίες συνιστούν μια βασική γραμμή άμυνας του αδειοδοτημένου τομέα, απέναντι στον αθέμιτο εγχώριο και διεθνή ανταγωνισμό.
Οι διαδικασίες, πιστοποίησης και κατάταξης των καταλυμάτων σε κλειδιά και αστέρια, της ένταξης στο «Ελληνικό Πρωινό» και τώρα η πιστοποίηση ξενοδοχείων ως “Boutique Hotels”, έρχονται να καλύψουν αυτή την ανάγκη για ποιότητα του ελληνικού τουρισμού. Είναι εξαιρετικά δε σημαντικό ότι καταφέραμε να κατοχυρώσουμε τα σήματα «Ελληνικό Πρωινό» και «Boutique Hotel» ως συλλογικά σήματα.
-Τι είναι αυτό που διαμορφώνει καλύτερα την εμπειρία του πελάτη;
Το πρώτο και κύριο είναι η μονάδα να προσφέρει value for money προϊόν και service ανάλογο των προσδοκιών του επισκέπτη. Ακολούθως, να δημιουργεί στον πελάτη συναίσθημα φιλοξενίας και ει δυνατόν εξατομικευμένων υπηρεσιών .Σε αυτόν τον τομέα σημαντικό ρόλο παίζει η εκπαίδευση και η ποιότητα του προσωπικού.
Εμείς, ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος επιχειρώντας να συμβάλλουμε στην τόνωση της βιωματικής εμπειρίας του επισκέπτη, δρομολογήσαμε τη σύνδεση της ελληνικής γαστρονομίας με τη φιλοξενία και παράλληλα της τοπικής παραγωγής με τον τουρισμό, προχωρώντας στη δημιουργία του προγράμματος «Ελληνικό Πρωινό» το οποίο προσφέρεται ήδη σε 900 περίπου ξενοδοχεία στη χώρα.
-Τα πρωινά των ελληνικών ξενοδοχείων, εκτός των 5*, διαφέρουν από τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία. Δεν είναι πλούσια θα μπορούσε να πει κανείς. Γιατί συμβαίνει αυτό, ένα καλό πρωινό δεν είναι απαραίτητο, δεν βελτιώνει την εικόνα του ξενοδοχείου;
Πιστεύω ότι αυτή η αντίληψη είναι ένας ακόμη μύθος που μας ταλαιπωρεί και έρχεται από προηγούμενα χρόνια και εποχές. Τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό τόσο την ποιότητα όσο και την ποσότητα των παρεχομένων εδεσμάτων και προϊόντων στο πρωινό τους. Άλλωστε πολλά ξενοδοχεία συνεργάζονται με tour operators του εξωτερικού συμμετέχοντας σε αντίστοιχα προϊοντικά brands, γεγονός που δημιουργεί υποχρεώσεις για την προσφορά πλούσιων πρωινών στα πλαίσια των παροχών που κάθε brand προϋποθέτει.
Στην εποχή μας βέβαια που ο ¨βασιλιάς´´ είναι ο πελάτης και η επιτυχία και ελκυστικότητα κάθε ξενοδοχειακής υπηρεσίας εξαρτάται από τα διαδικτυακά σχόλια και εντυπώσεις του, όποιος επαγγελματίας αγνοεί αυτή την προϋπόθεση είναι καταδικασμένος να αντιμετωπίσει την επαγγελματική του απόρριψη.
Το «Ελληνικό Πρωινό» ως δράση ωθεί τους συμμετέχοντες επαγγελματίες σε ένα υψηλότερο επίπεδο παροχών προς τους πελάτες τους και σε μια επαγγελματική αριστεία.
- Ποιος ο στόχος του «Ελληνικό Πρωινό»;
Στόχος του προγράμματος «Ελληνικό Πρωινό» είναι να δοθεί η δυνατότητα στους επισκέπτες των ελληνικών ξενοδοχείων να γνωρίσουν τον άφθονο γαστρονομικό πλούτο της χώρας μας και να γευτούν στο πρωινό τους, τα αναρίθμητα ελληνικά προϊόντα και εδέσματα που βρίσκονται στην καρδιά της Μεσογειακής Διατροφής η οποία δεν είναι απλώς μια μοντέρνα διατροφική τάση, αλλά αποτελεί σύμφωνα με την UNESCO “άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας”.
Η βάση του ελληνικού πρωινού είναι τα κύρια προϊόντα της Μεσογειακής διατροφής όπως ο άρτος, τα παξιμάδια, το ελαιόλαδο, οι ελιές, το γιαούρτι, το μέλι, τα τυροκομικά, τα αλλαντικά, τα φρέσκα λαχανικά, τα όσπρια, οι πίτες, τα γλυκά και τα φρέσκα φρούτα.
-Κάποια ενοικιαζόμενα δωμάτια και με χαμηλού επιπέδου υπηρεσίες συμβαίνει πολλές φορές να είναι ακριβότερα από τα ξενοδοχεία. Τι πρέπει να προσέξει κατά την κράτηση ο πελάτης;
Υπάρχουν επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων που προσφέρουν πολύ καλό προϊόν. Σαφώς όπως σε όλους τους κλάδους μπορεί και εκεί να υπάρχουν επιχειρηματίες με προβληματική λειτουργία. Ο πελάτης, σαν πρώτη δικλείδα ασφαλείας του οφείλει να διακριβώσει αν η μονάδα που επιλέγει διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ώστε να του εξασφαλίζει κάποιες προϋποθέσεις ασφάλειας και καλής λειτουργίας. Παράλληλα μέσω του διαδικτύου οφείλει να εξετάσει και να εκτιμήσει τα σχόλια και τις εντυπώσεις άλλων επισκεπτών από το κάθε κατάλυμα.
-Οι διαδικτυακές πλατφόρμες παροχής καταλυμάτων, είναι πάντα πιο φτηνές;
Οι τιμές είναι σήμερα περίπου οι ίδιες. Διαφέρουν αν έχουν αγοραστεί από κάποιον tour operator ένα έτος πριν. Η αλήθεια είναι ότι αρκετοί ξενοδόχοι, κάνουν προσφορές, για συγκεκριμένες περιόδους και δωμάτια, γεγονός που αποτυπώνεται αμεσότερα μέσω του διαδικτύου.
-Η διαφοροποίηση των ξενοδοχείων συνεισφέρει στην ανάπτυξη της αγοράς;
Αναμφίβολα ναι, αφού διαφορετικές είναι, αφενός οι ανάγκες και οι επιλογές των πελατών και αφετέρου η οικονομική τους δυνατότητα. Η διαφοροποίηση αυξάνει την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος.
-Τι θα συστήνατε ως Πρόεδρος του ΞΕΕ σήμερα στους Έλληνες που έχουν την ευκαιρία να σας ακούσουν πριν πάνε διακοπές;
Εννοείται ότι όποιος κλείνει ή σχεδιάζει τις διακοπές του τελευταία στιγμή, είναι δύσκολο να επιτύχει μια καλύτερη τιμή, ειδικά για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Από την μια πλευρά είναι απόλυτα κατανοητό και θεμιτό, ότι σε μια περίοδο παρατεταμένης ύφεσης, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα και που έχει πληγεί ιδιαίτερα το πορτοφόλι του Έλληνα, πρέπει να αναζητηθούν οικονομικότερες λύσεις.
Παράλληλα όμως δυστυχώς η υψηλή εποχικότητα της τουριστικής ζήτησης που την περιορίζει τελικώς σημαντικά, σε συνδυασμό με τις παράλογες και υπέρμετρες επιβαρύνσεις και η φορολόγηση που αντιμετωπίζει κάθε ιδιοκτήτης καταλύματος, καθιστούν αδύνατη κάθε σκέψη για ελαστικότητα στις τιμές.
Λόγω της θεσμικής ιδιότητάς μου δεν θα ήθελα να κάνω κάποια υποδείξεις, για το τι θα επιλέξει κάποιος για τις διακοπές του. Απλά θα ήθελα να τους συστήσω να επιλέξουν περιοχές και μονάδες που προσφέρουν value for money υπηρεσίες, αποφεύγοντας τις ακριβές main stream επιλογές, καταλύματα που διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας και κυρίως να συνεκτιμήσουν την εμπειρία προηγούμενων επισκεπτών σε αυτά.