Για το πώς διαμορφώνεται το κόστος στην υγεία και με ποιο τρόπο δύνανται να υποχωρήσει μιλά σε συνέντευξη του στο Sofokleousin.gr ο Γιώργος Βελιώτης Γενικός. Διευθυντής Ζωής & Υγείας Ομίλου INTERAMERICAN, παράλληλα και για την ψηφιακή υγεία, μεταξύ άλλων την σχέση της με το ιατρικό λάθος και τις προοπτικές στην υγεία που διαμορφώνουν οι νεοφυείς επιχειρήσεις. Μιλά, επίσης για τον αποκλεισμό αρκετών πολιτών από το δημόσιο σύστημα υγείας εξαιτίας της δημοσιονομικής κρίσης, την βέβαιη ανάγκη της διατήρησης του κράτους πρόνοιας και το ρόλο των ασφαλιστικών σε αυτό μέσω των Συνεργασιών Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα.
Αναφερόμενος στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση σε σχέση με την υγεία και την κατάλληλη εκπαίδευση τονίζει πώς μία απλή πώληση, δεν χρειάζεται ειδική εκπαίδευση. Όμως, μία σωστή πώληση μέσα από την οποία ο ασφαλισμένος θα πάρει το προϊόν που πραγματικά έχει ανάγκη, τότε , ο διαμεσολαβητής χρειάζεται ειδική εκπαίδευση
Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου
- Στις ασφαλίσεις υγείας, εξαιτίας της δημοσιονομικής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, αλλά και των δημογραφικού, είστε απέναντι σε ένα σημαντικό πρόβλημα: τον «αποκλεισμό» πολλών πολιτών από το δημόσιο σύστημα υγείας, που διαρκώς φθίνει. Πώς προσεγγίζετε αυτή την πραγματικότητα;
Η Υγεία στην Ελλάδα βρίσκεται στο μεταίχμιο πολλών προκλήσεων. Μερικές από αυτές είναι περιστασιακές και άπτονται προβλημάτων που αντιμετωπίζονται. Άλλες προκλήσεις, είναι πολύ πιο σύνθετες και απασχολούν όσους δραστηριοποιούμαστε στην Υγεία και την ασφάλισή της σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από το πόσο πλούσια ή φτωχή είναι μία χώρα. Ακόμη και όταν ξεπεράσουμε τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα ως χώρα, οι προκλήσεις αυτές θα παραμείνουν. Δεν είναι δυνατόν να δοθούν βιώσιμες λύσεις αν δεν λάβουμε όλες τις παραμέτρους υπ’ όψιν.
Εμείς στην INTERAMERICAN, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλες αυτές τις προκλήσεις, έχουμε κινηθεί προς τρείς κατευθύνσεις. Στην κατεύθυνση των ασφαλιστικών προγραμμάτων, έχουμε σχεδιάσει διαφορετικές «προϊοντικές γραμμές» που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες και έχουν ένα μεγάλο εύρος τιμών ξεκινώντας από χαμηλά, έτσι ώστε να είναι προσιτά σε ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Στη κατεύθυνση των υπηρεσιών Υγείας, έχουμε δημιουργήσει μοναδικές υποδομές, έτσι ώστε να μπορούμε να εξασφαλίζουμε για τους ασφαλισμένους μας υπηρεσίες Υγείας εξαιρετικής ποιότητας, 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο, σε λογικό κόστος. Και επειδή η πιο κομβική περιοχή στις υπηρεσίες Υγείας είναι η πρόληψη, στις υποδομές μας έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας περίθαλψης, που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και την τελική έκβαση των περιστατικών. Πέρα από όσα κάνουμε για τους ασφαλισμένους μας, έχουμε κινηθεί και προς μία τρίτη κατεύθυνση, ενημερώνοντας όλους τους αρμόδιους φορείς για το τί συμβαίνει σε άλλες χώρες, για τις λύσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί και έχουν φέρει θετικά αποτελέσματα.
Το πρόβλημα είναι ότι τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης έχουν σχεδιασθεί πολλές δεκαετίες πίσω και με διαφορετικά δεδομένα. Ενώ τα δεδομένα σταδιακά άλλαζαν, τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης δεν εξελίσσονταν παράλληλα και κατέληξαν να μην είναι επαρκή. Σε πολλές χώρες, οι λύσεις που δόθηκαν ήταν μέσα από την σύμπραξη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Τέτοιες λύσεις, που έχει αποδειχθεί ότι φέρνουν αποτέλεσμα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε και στη χώρα μας, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις για αλλαγές. Αν αξιοποιήσουμε σωστά τέτοιες λύσεις, πιστεύω ότι μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα του συστήματος Υγείας στην Ελλάδα και να εξασφαλίσουμε καλύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες για όλους.
- Είναι αναγκαίο το κράτος πρόνοιας ή όχι; Ποιό ρόλο καλούνται να αναλάβουν οι ασφαλιστικές στον τομέα αυτό;
Είναι απολύτως αναγκαίο, κανένας δεν το αμφισβητεί αυτό. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν χρειάζεται ή δεν πρέπει να έχουν ρόλο. Στην Ευρώπη, που όπως γνωρίζουμε όλοι οι ρίζες της αλληλεγγύης και της κοινωνικής ασφάλισης είναι βαθιές, παρατηρούμε πως σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό η ιδιωτική και η δημόσια ασφάλιση συνεργάζονται για να προσφέρουν ένα αποτέλεσμα που είναι πολύ πιο επωφελές για τους πολίτες.
Στην Ελλάδα, η ιδιωτική ασφάλιση θα μπορούσε να συνδράμει τη δημόσια ασφάλιση στην καλύτερη διαχείριση του κόστους, εφ’ όσον έχει αναπτυγμένη τεχνογνωσία σε αυτό. Επίσης, μία συνεργασία δημόσιας - ιδιωτικής ασφάλισης θα επέτρεπε στη δημόσια ασφάλιση να καλύπτει μόνο βασικές ανάγκες, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάποιον να συμπληρώσει την κάλυψή του -εφ’ όσον θα το επιθυμούσε- μέσω της ιδιωτικής ασφάλισης. Αυτό θα εξοικονομούσε πόρους στη δημόσια ασφάλιση, δίνοντάς της έτσι τη δυνατότητα να καλύπτει όλο τον πληθυσμό, ανεξάρτητα από την οικονομική του κατάσταση.
- Ψηφιακή υγεία, νέες τεχνολογίες: Ποιά είναι τα κύρια οφέλη για τους ασφαλισμένους και τις ασφαλιστικές;
Τα οφέλη είναι πολλά. Από τα βασικότερα είναι ότι πλέον οι πολίτες μπορούν να έχουν τα στοιχεία εκείνα που χρειάζονται, ώστε να ασκήσουν πρωτογενή πρόληψη (δηλαδή να αποφύγουν την συμπεριφορά εκείνη που δημιουργεί τα προβλήματα υγείας) και να προστατεύσουν την υγεία τους. Πολύ σημαντικό επίσης είναι ότι οι γιατροί έχουν πολύ περισσότερα και πιο αποτελεσματικά εργαλεία στη διάθεσή τους για να διαχειριστούν καλύτερα την υγεία των ασθενών τους και να τους εξασφαλίσουν μία καλύτερη ποιότητα ζωής.
- Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η υιοθέτηση της ψηφιακής υγείας μειώνει το ιατρικό λάθος;
Θα έλεγα ότι η «ψηφιακή υγεία», πρώτα απ’ όλα, εξασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια για όλους, γεγονός που συμβάλλει στην σωστή διαχείριση μίας πάθησης. Επιπλέον η «ψηφιακή υγεία» θα δίνει σταδιακά όλο και περισσότερα και καλύτερης ποιότητας στοιχεία, εγκαίρως, έτσι ώστε να μπορεί ο γιατρός να κάνει σωστή διάγνωση και επιπλέον, να πάρει τις σωστές αποφάσεις για το ποιά είναι η καταλληλότερη θεραπεία.
- Ποιός ο ρόλος των νεοφυών επιχειρήσεων στον τομέα της υγείας;
Θα ήθελα να παρατηρήσω πως όλες οι εν λειτουργία επιχειρήσεις, κάποια περίοδο είχαν περάσει και αυτές από το στάδιο της νεοφυούς και επιβίωσαν επειδή κατάφεραν να καλύψουν καλύτερα κάποια ανάγκη. Ειδικά για την υγεία, καθώς τα δεδομένα στην κοινωνία και στην επιστήμη αλλάζουν, δημιουργούνται νέες ανάγκες που τα συστήματα υγείας δεν ήταν σχεδιασμένα για να καλύψουν. Τέτοιες ανάγκες γενούν τις νέες ιδέες και τα startups.
- Πώς διαμορφώνεται το κόστος ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου, πότε μπορεί να αυξηθεί και πότε να μειωθεί;
Το συνολικό κόστος ενός ασφαλιστικού προϊόντος είναι, κατά βάση, μία συνάρτηση των εξόδων που κάνει μία ασφαλιστική εταιρεία γι’ αυτό το προϊόν (αποζημιώσεις, λειτουργικές δαπάνες, αποθέματα κ.λπ.) και του πλήθους των ασφαλισμένων με αυτό. Αν εξετάσουμε ένα συγκεκριμένο ασφαλιστικό προϊόν υγείας, θα δούμε ότι το κόστος διαφοροποιείται κατά ηλικία. Αυτό συμβαίνει διότι, όσο μεγαλώνει κανείς τόσο αυξάνει ο κίνδυνος να νοσήσει και παράλληλα, τόσο αυξάνει και το κόστος της θεραπείας.
Ένας δεύτερος παράγων που αυξάνει το κόστος είναι η ταχύτατη εξέλιξη της ιατρικής τεχνολογίας. Οι νέες διαγνωστικές εξετάσεις, τα νέα φάρμακα, τα νέα υλικά, οι νέες μέθοδοι θεραπείας, έχουν ως αποτέλεσμα καλύτερο αποτέλεσμα και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους ασθενείς και γι’ αυτό προτιμώνται από τις παλαιότερες, ταυτόχρονα όμως έχουν και μεγαλύτερο κόστος, το οποίο πρέπει να καλύπτουν οι ασφαλιστικές εταιρείες.
Ένα «κρυφό» αποτέλεσμα της νέας ιατρικής τεχνολογίας είναι ότι δίνει πολύ σημαντική παράταση ζωής -και μάλιστα με καλή ποιότητα- σε ανθρώπους που πάσχουν από πολύ σοβαρές ασθένειες. Έτσι κάποιος που παλαιότερα ζούσε 2 ή 3 χρόνια από τη στιγμή της διάγνωσης, σήμερα μπορεί να ζήσει 10 και 15 χρόνια. Αυτό είναι μία εξαιρετική εξέλιξη, σημαίνει όμως ότι σε αυτό το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα κάνει πολύ περισσότερες διαγνωστικές εξετάσεις, πολύ περισσότερες θεραπείες και κατά συνέπεια, θα δημιουργηθεί μεγαλύτερο κόστος.
Υπάρχουν, ωστόσο, και παράγοντες που μπορούν να μειώσουν το κόστος. Η προληπτική διαχείριση της υγείας είναι ένας πολύ σημαντικός παράγων, διότι μπορεί να μειώσει τις περιπτώσεις χρόνιων ασθενειών κυρίως, που κοστίζουν πολύ. Επιπλέον, η προληπτική διαχείριση της υγείας μπορεί να μειώσει σημαντικά και τις επιπλοκές των παθήσεων που οδηγούν σε νοσηλείες με υψηλό κόστος. Ένας άλλος παράγων που μπορεί να μειώσει το κόστος είναι η εξάπλωση της ασφάλισης, σε ευρύτερες ομάδες ασφαλισμένων. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε μεγαλύτερη διασπορά του κινδύνου και συνεπώς μικρότερο κόστος της ασφάλισης για τον κάθε ένα από τους ασφαλισμένους.
Πόσο σημαντική είναι πρόληψη και τί σχεδιάζετε για αυτό;
Είναι εξαιρετικά υψηλής αξίας η πρόληψη για την ποιότητα της ζωής των ασφαλισμένων, αλλά όπως προανέφερα και για το τελικό κόστος της διαχείρισης της Υγείας. Γι αυτό τον λόγο εμείς περιλαμβάνουμε σε όλα τα προϊόντα μας εξετάσεις προληπτικού ελέγχου.
Όμως, πρόληψη δεν σημαίνει μόνο ένα check-up τον χρόνο. Η πρόληψη ξεκινά πριν το check-up με την αποφυγή συμπεριφοράς και συνηθειών που οδηγούν σε ασθένεια, αλλά και μετά το check-up, με την καλύτερη διαχείριση του προβλήματος που έχει διαγνωστεί.
Για την σωστή πρόληψη, αρωγός είναι η κατάλληλα οργανωμένη πρωτοβάθμια περίθαλψη. Μία από τις προκλήσεις του συστήματος Υγείας στην Ελλάδα είναι να βελτιωθεί η οργάνωση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, έτσι ώστε να παρέχει την κατάλληλη καθοδήγηση και υποστήριξη στους πολίτες για την πρόληψη. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που μάς οδήγησαν στην απόφαση να δημιουργήσουμε στην INTERAMERICAN ιδιόκτητες υποδομές υπηρεσιών, όπως προανέφερα, για να μπορούμε να υποστηρίζουμε τους ασφαλισμένους μας και να προστατεύουμε την υγεία τους.
- Χρειάζεται ειδική εκπαίδευση από την ασφαλιστική διαμεσολάβηση ώστε να πωληθούν τα νέα προϊόντα στην υγείας. Θα μπορούσατε να πείτε, επίσης ότι είναι ένας τομέας που δίδει την δυνατότητα διεύρυνσης του μεριδίου της πίτας της αγοράς;
Αν μιλάμε απλώς για μία πώληση, δεν νομίζω ότι χρειάζεται κάποια ειδική εκπαίδευση. Αν, όμως, μιλάμε για μία σωστή πώληση μέσα από την οποία ο ασφαλισμένος θα πάρει το προϊόν που πραγματικά έχει ανάγκη, τότε κατά τη γνώμη μου ναι, ο διαμεσολαβητής χρειάζεται ειδική εκπαίδευση. Βλέπετε, η Υγεία είναι ένα πολύ ευαίσθητο και πολύπλοκο θέμα που επιδέχεται και ποικίλες προσεγγίσεις: από τον ίδιο τον ασθενή, από τον γιατρό, από το οικογενειακό περιβάλλον του ασθενούς κ.λπ. Έτσι, ο διαμεσολαβητής δεν φτάνει να γνωρίζει ποιό είναι το όριο κάλυψης ενός προϊόντος ή το ποσοστό κάλυψης. Πρέπει να μπορεί να αναλύσει τις ανάγκες του ασφαλισμένου και να αντιλαμβάνεται πώς κάθε χαρακτηριστικό ενός ασφαλιστικού προϊόντος μπορεί να βοηθήσει τον ασφαλισμένο να έχει καλύτερη υγεία.
Όσον αφορά στην «πίτα της ασφαλιστικής αγοράς», αυτό που ανέφερα στην αρχή -ότι δηλαδή, η ζήτηση για υπηρεσίες Υγείας συνεχώς αυξάνει- μοιραία αυξάνει τη ζήτηση και για ασφαλιστικά προϊόντα Υγείας, γιατί σταδιακά γίνεται όλο και πιο δύσκολο για ένα άτομο να χρηματοδοτήσει το κόστος φροντίδας της υγείας του. Συνεπώς, πιστεύω ότι ο τομέας της Υγείας μπορεί να διευρύνει τον κύκλο εργασιών της ασφαλιστικής αγοράς. Όμως, κατά την γνώμη μου το κυρίως θέμα δεν είναι αυτό. Το σημαντικότερο είναι πώς θα μπορέσουμε να δώσουμε στους πολίτες της χώρας μας τα κατάλληλα προϊόντα που να καλύπτουν τις ανάγκες τους και τους βοηθούν να προστατεύσουν την υγεία τους. Και μάλιστα να το κάνουν με τον πιο αποδοτικό τρόπο, έτσι ώστε τα χρήματα των ασφαλισμένων να «πιάνουν πραγματικά τόπο».