Με κίνητρο την κάλυψη του 70% των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να οδηγήσει στη μεταξύ τους συγχώνευση ή στη συγχώνευσή τους με την ΕΥΔΑΠ ή την ΕΥΑΘ τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ).

Οπως ορίζει το νομοσχέδιο, στις ΔΕΥΑ που θα συγχωνευτούν θα καλυφθεί το μεγαλύτερο ποσοστό των οφειλών που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσες μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2024, χωρίς να γίνεται καμία σχετική αναφορά για όσες δεν επιλέξουν το δρόμο της συνένωσης. Υστερα από τις σφοδρές αντιδράσεις της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), αλλά και της αντιπολίτευσης, που είχαν χαρακτηρίσει εκβιαστική τη διάταξη της κάλυψης των χρεών σε ποσοστό 70% για τις ΔΕΥΑ που συγχωνεύονται έναντι 30% όσων δε συγχωνευτούν, από την οριστική μορφή του νομοσχεδίου έχει απαλειφθεί κάθε αναφορά σε κάλυψη οφειλών των ΔΕΥΑ που θα ακολουθήσουν μοναχικό δρόμο.

Να σημειωθεί ότι το ζήτημα των χρεών στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί ένα τεράστιο αγκάθι για τη λειτουργία αυτών των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δώσει το υπουργείο, οι οφειλές οι οποίες πριν την ενεργειακή κρίση ήταν 147 εκατομμύρια ευρώ, έχουν πλέον εκτοξευτεί προσεγγίζοντας το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. 

Για το σκοπό αυτό το υπουργείο είχε ανακοινώσει ότι θα συνδράμει τις ΔΕΥΑ με ποσό 250 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του υπουργού, Θεόδωρου Σκυλακάκη, τα 150 εκατομμύρια θα είναι επιδότηση και τα υπόλοιπα 100 θα είναι μακροχρόνιος χαμηλότοκος δανεισμός.

Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προβλέπει και κυρώσεις στις διοικήσεις των ΔΕΥΑ, οι οποιες θα επανασυσσωρεύσουν χρέη στο μέλλον. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός τριών μηνών, από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής τους.

Αν για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10%, αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, ο Γενικός Διευθυντής της οφειλέτιδας Δ.Ε.Υ.Α. παύεται αυτοδικαίως από την άσκηση των καθηκόντων του.

Για την κάλυψη των αναγκών τους, οι Δ.Ε.Υ.Α. μπορούν να προσλαμβάνουν προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, μέσω διαγωνισμού, ο οποίος διεξάγεται ετησίως ή προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σύμβαση μίσθωσης έργου.

Επιπλέον ενισχύεται ο ρόλος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ, καθώς αναλαμβάνει την αρμοδιότητα να πιστοποιεί τη διαχειριστική επάρκεια των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, ώστε να θεωρηθούν επαρκείς ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, εκδίδοντας αντίστοιχο πιστοποιητικό διαχειριστικής επάρκειας.

Η διαχειριστική επάρκεια περιλαμβάνει τέσσερις τύπους που αφορούν σε:

α. οικονομική βιωσιμότητα, καθημερινή διαχείριση του δικτύου, υλοποίηση έργων συντήρησης των υποδομών και επιδιόρθωσης βλαβών με ίδιους πόρους,

β. είσπραξη των τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων οφειλών,

γ. μελέτη και κατασκευή των συγχρηματοδούμενων υποδομών της περιοχής αρμοδιότητας του παρόχου υπηρεσιών ύδατος,

δ. παροχή υπηρεσιών και λειτουργία ύδρευσης, αποχέτευσης και ομβρίων υδάτων άλλων παρόχων υπηρεσιών ύδατος, συμπεριλαμβανομένης της μελέτης και κατασκευής των απαιτούμενων υποδομών.

Ολοι οι πάροχοι ύδρευσης είναι υποχρεωμένοι εντός του 2025 να συντάξουν σχεδίο ασφάλειας τροφοδοσίας νερού καθώς αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου να λάβουν τη διαχειριστική επάρκεια.

Μεγαλώνουν ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ

Παράλληλα θεσμοθετείται η γεωγραφική επέκταση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αν και σε μικρότερο βαθμό από αυτόν που αναμενόταν.

Ετσι, ορίζεται η υποχρεωτική απορρόφηση από την Ε.ΥΔ.Α.Π. όλων των παρόχων ύδρευσης και αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής και των Δήμων Κέας, Καρύστου και Κύμης - Αλιβερίου. Ειδικά για τους Δήμους Κυθήρων, Ύδρας, Σπετσών, Τροιζηνίας - Μεθάνων, Κέας, Καρύστου και Κύμης - Αλιβερίου δίνεται, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εντός εξαμήνου, η δυνατότητα εξαίρεσης.

Σε ό,τι αφορά την ΕΥΑΘ προβλέπεται να απορροφήσει όλους τους παρόχους ύδρευσης και αποχέτευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, ενώ δίνεται η δυνατότητα να μην ενταχθούν στην Ε.Υ.Α.Θ., όσες Δ.Ε.Υ.Α. το επιθυμούν, εφόσον προβούν σε εθελοντική συνένωση με όμορη Δ.Ε.Υ.Α.

Παράλληλα με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου μπορεί να προχωρήσει και η οικειοθελής απορρόφηση σε Ε.ΥΔ.Α.Π. - Ε.Υ.Α.Θ. παρόχων υπηρεσιών ύδατος που γειτνιάζουν γεωγραφικά ή έχουν ενιαίο υδροδοτικό σύστημα με αυτές, ενώ διευκολύνεται η διαδικασία ανάθεσης έργων αντιμετώπισης της λειψυδρίας από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., στην περίπτωση κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας.