Ο δεύτερος Πυλώνας του Solvency II δηλαδή του Ν.4364/2016 , αποτυπώνει τις ποιοτικές προδιαγραφές για την επίτευξη της φερεγγυότητας από πλευράς εταιριών, δηλαδή : τις αρχές εσωτερικής / εταιρικής διακυβέρνησης πάνω στις οποίες θα βασίζεται η εύρυθμη λειτουργία της ασφαλιστικής επιχείρησης , τις απαιτήσεις για την διενέργεια της Ιδίας Αξιολόγησης Κινδύνου και Φερεγγυότητας (ORSA), ενώ αναθεωρεί και τη μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2015 εποπτική διαδικασία. Αξίζει δε να αναφερθεί ότι οι απαιτήσεις εταιρικής διακυβέρνησης και διαχείρισης κινδύνων είναι στοιχεία που δεν υπήρχαν μέχρι την εφαρμογή του νέου πλαισίου στην ασφαλιστική νομοθεσία.
H Οδηγία Solvency II προκρίνει την δημιουργία αποτελεσματικού συστήματος διακυβέρνησης που θα εγγυάται τη σωστή και συνετή διαχείριση των δραστηριοτήτων των ασφαλιστικών εταιριών. Το σύστημα Εταιρικής Διακυβέρνησης περιλαμβάνει διαφανή οργανωτική δομή καθώς και το απαραίτητο μηχανισμό διασφάλισης της μετάδοσης των πληροφοριών εντός της εταιρίας. Το σύστημα θα υπόκειται σε τακτική εσωτερική εξέταση και θα πρέπει να είναι ανάλογο προς τη φύση, την πολυπλοκότητα και την κλίμακα των εργασιών της εταιρίας (Αρχή της Αναλογικότητας). Τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματος Εταιρικής Διακυβέρνησης αφορούν στη δημιουργία συγκεκριμένων λειτουργιών εντός της εταιρίας, στην εδραίωση δύο διαφορετικών συστημάτων και στη μεταξύ τους διάδραση, προκειμένου το προφίλ κινδύνου της εταιρίας να αποτυπώνεται στην Ιδία Αξιολόγηση Κινδύνων και Φερεγγυότητας (ORSA) διασφαλίζοντας την λήψη των κατάλληλων διοικητικών αποφάσεων για την συνέχεια και την κανονικότητα των εργασιών. Οι τέσσερις βασικές λειτουργίες που απαιτούνται, είναι η Λειτουργία Εσωτερικού Ελέγχου, η Αναλογιστική Λειτουργία, η Λειτουργία Διαχείρισης Κινδύνων και η Λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης. Αντίστοιχα, οι ασφαλιστικές εταιρίες πρέπει να ενσωματώνουν στις εργασίες τους Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου και Σύστημα Διαχείρισης Κινδύνων, προκειμένου να τροφοδοτούνται με την κατάλληλη πληροφόρηση οι αρμόδιες λειτουργίες της εταιρίας.
Η λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης διαδραματίζει ένα ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο όλο αυτό πλαίσιο αφού ως μέρος του συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου περιορίζει τον Κίνδυνο Συμμόρφωσης και μειώνει την πιθανότητα αφερεγγυότητας της ασφαλιστικής εταιρίας στο σύνολο του. Η Κανονιστική Συμμόρφωση διασφαλίζει την συνεχή συμμόρφωση της εταιρίας με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς που την αφορούν άμεσα και έμμεσα την εταιρία, δηλαδή, δεν διασφαλίζει μόνο την συμμόρφωση με τον Ν.4364/2016 αλλά και την συμμόρφωση με την νομοθεσία:
Περί Ιδιωτικής Ασφάλισης / Ασφαλιστικής Σύμβασης
Περί Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και την χρηματοδότηση της τρομοκρατίας
Περί Προστασίας του Καταναλωτή
Περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων
Περί των Αγορών Χρηματοπιστωτικών Μέσων και την Διαφάνεια
Περί ανταγωνισμού, καθώς και οτιδήποτε επιπλέον οριστεί ως πεδίο αρμοδιότητας της εν λόγω λειτουργίας.
Οι αρμοδιότητες της λειτουργίας Κανονιστικής Συμμόρφωσης, τα καθήκοντα καθώς και η υποχρέωση υποβολής εκθέσεων, ρυθμίζεται μέσω της ευρύτερης πολιτικής Εσωτερικής Επιθεώρησης ή μέσω ειδικού εγγράφου για τον σκοπό αυτό (πχ Πολιτική Κανονιστικής Συμμόρφωσης), τα οποία επικυρώνονται από το αρμόδιο Εποπτικό ή Διαχειριστικό Όργανο της εταιρίας.
Η αναγνώριση του Κινδύνου Συμμόρφωσης της εταιρίας καθώς και η αξιολόγηση ,η συστηματική παρακολούθηση και αναφορά του, είναι εξίσου σημαντική με τις άλλες κατηγορίες κινδύνων υπό εξέταση εντός της Οδηγίας. Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, η λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωση οφείλει να παρακολουθεί τις αλλαγές στο κανονιστικό περιβάλλον και να αξιολογεί τις πιθανές επιπτώσεις των εν λόγω αλλαγών στις δραστηριότητες της εταιρίας. Παράλληλα, η λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης υποχρεούται να υποβάλει σχετική έκθεση στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας αναφορικά με την συμμόρφωση (ή μη) στις υφιστάμενες, δυνητικές ή μελλοντικές νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις. Η εν λόγω λειτουργία σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, καταρτίζει επίσης σχέδιο δράσης για την κάλυψη όλων των περιοχών ευθύνης της λαμβάνοντας υπόψη πάντα το μέγεθος της έκθεσης και τα όρια ανοχής στον υπό εξέταση κίνδυνο. Τέλος, τονίζεται ότι η Λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης αφού όπως προαναφέρθηκε αποτελεί μέρος του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου που απαιτείται από την Οδηγία δύναται να παρέχει συμβουλές στο αρμόδιο διαχειριστικό ή εποπτικό όργανο.
Εν συντομία, τα καθήκοντα της λειτουργίας Κανονιστικής Συμμόρφωσης που συναντώνται σε σχετικές επιχειρησιακές πολιτικές , χωρίς να εξαντλούνται σε αυτά, συνοψίζονται ως ακολούθως :
Ανάπτυξη του Ετήσιου Πλάνου Κανονιστικής Συμμόρφωσης σύμφωνα με τη στρατηγική και τους επιχειρηματικούς στόχους της εταιρίας και υποβολή του Διοίκηση προς έγκριση.
Παρακολούθηση, σε συνεχή βάση, του Νομικού/Κανονιστικού Πλαισίου και διασφάλισης της ευθυγράμμισης των πολιτικών και διαδικασιών της ασφαλιστικής εταιρίας με αυτά.
Αναγνώριση προβλημάτων σχετικών με την Κανονιστική Συμμόρφωση και παροχή συμβουλών στην Διοίκηση.
Γνωστοποίηση και διαχείριση τυχόν παραβιάσεων Κανονιστικής Συμμόρφωσης, καθώς και αξιολόγηση και εισήγηση λήψης των κατάλληλων μέτρων,
Υποβολή εκθέσεων σε τακτική βάση όπως και κατά περίπτωση όταν απαιτείται, στην Διοίκηση
Διαχείριση των πολιτικών, διαδικασιών και άλλων εγγράφων που σχετίζονται με θέματα Κανονιστικής Συμμόρφωσης
Εισήγηση την υιοθέτηση και την υλοποίηση πολιτικών και διαδικασιών σχετικών με θέματα Κανονιστικής Συμμόρφωσης ή/και τροποποιήσεις υφιστάμενων πολιτικών και διαδικασιών και τους Ετησίου Πλάνου Κανονιστικής Συμμόρφωσης (σύμφωνα με τις εξελίξεις στο Νομικό/Κανονιστικό Πλαίσιο ή / και τυχόν ευρημάτων, του προγράμματος ελέγχου Κανονιστικής Συμμόρφωσης ώστε να διασφαλίζεται η συνεχής ευθυγράμμισή του με τις απαιτήσεις συμμόρφωσης σε όλους τους τομείς.
Η νέα ασφαλιστική νομοθεσία, προσδίδει ένα αναβαθμισμένο ρόλο στη Λειτουργία Κανονιστικής Συμμόρφωσης γεγονός που αυξάνει τα καθήκοντα αλλά και την σημασία της αφού καλείται, μέσα στο πολύπλοκο χρηματοοικονομικό περιβάλλον που επιβαρύνεται και από τις ιδιαιτερότητες της παρούσας κατάστασης της ελληνικής οικονομίας, να εντοπίζει σε ταχύτατους ρυθμούς τις αλλαγές και να προσαρμόζει την λειτουργία της επιχείρησης σύμφωνα με τις εποπτικές απαιτήσεις .Συνεπώς, η άρτια οργάνωση και παράλληλα η εύρυθμη λειτουργία του Τμήματος Κανονιστικής συμμόρφωσης αποτελεί ένα πρόσθετο και πλέον αναπόσπαστο μηχανισμό περιορισμού του κινδύνου αφερεγγυότητας κάθε σύγχρονης ασφαλιστικής επιχείρησης.
Αναδημοσίευση από το Insuranceforum.gr