Άμυνα & Διπλωματία

Πόλεμος των ναυπηγείων για τις νέες Belharra


Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επιλεγεί για τη μεγάλη προμήθεια από τη Naval, έμειναν εκτός τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Επιταχύνονται οι εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας, πριν ακόμη παρουσιάσουν το νέο 12ετές εξοπλιστικό στη Βουλή ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας. Στον σκληρό ανταγωνισμόμεταξύ των μεγάλων ναυπηγείων, όλα δείχνουν ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά καταγράφουν μια πρώτη μεγάλη νίκη έναντι των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Τα δύο συγκροτήματα βρίσκονται σε φάση ανασυγκρότησης, μετά τις πολυετείς περιπέτειές τους, με νέους μετόχους τον όμιλο του εφοπλιστική Προκοπίου στον Σκαραμαγκά και την Onex του Πάνου Ξενοκώστα στην Ελευσίνα, που υποστηρίζεται από αμερικανικό κρατικό fund. Και τα δύο ναυπηγεία είχαν στο στόχαστρο τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς μια μεγάλη παραγγελία μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για την ταχύτερη ανασυγκρότησή τους.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που είχαν ήδη εδώ και αρκετό καιρό επαφές με τη γαλλική Naval, συζητώντας ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα για κορβέτες, είναι πλέον ο εταίρος που επέλεξε ο γαλλικός κολοσσός για ενδεχόμενη συμπαραγωγή άλλων τριών φρεγατών FDI (Belharra) για το Πολεμικό Ναυτικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες που γίνονται γνωστές μία ημέρα πριν την παρουσίαση του 12ετούς εξοπλιστικού προγράμματος στη Βουλή, η Naval έχει υποβάλει πρόταση στην κυβέρνηση για τη ναυπήγηση τριών φρεγατών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με το ποσοστό συμμετοχής του ελληνικού ναυπηγείου και άλλων ελληνικών εταιρειών, όπως η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου στο πρότζεκτ να φθάνει το 40%, σύμφωνα με τη γαλλική πρόταση.

Το πακέτο της Naval είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς περιλαμβάνει μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας για κατασκευή των φρεγατών στην Ελλάδα, έως τώρα, για τις τέσσερις φρεγάτες που παρήγγειλε το Πολεμικό Ναυτικό δεν προβλεπόταν παρά ελάχιστη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή. Ουσιαστικά, όπως λένε γνώστες του θέματος, αυτή η συμφωνία θα μπορούσε να «αναστήσει» τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και να τα επαναφέρει στον παλιό τους ρόλο των «ναυπηγείων του Πολεμικού Ναυτικού».

Εκτός «παιχνιδιού» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Η γαλλική πρόταση αφήνει εκτός «παιχνιδιού» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που είχαν εκδηλώσει το έντονο ενδιαφέρον τους για τα προγράμματα του Π.Ν. Μιλώντας πρόσφατα συνέδριο του ΕΛΙΑΜΕΠ, ο Πάνος Ξενοκώστας είχε τονίσει ότι περισσότερα από 100 πλοία έχουν επισκευασθεί τα τελευταία χρόνια στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη «να φέρουμε πίσω τη βιομηχανία στην Ελλάδα».

Μάλιστα, είχε καλέσει τον Αρχηγό του ΠΝ να επισκεφθεί τα Ναυπηγεία Ελευσίνας για να δει από κοντά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, τονίζοντας ότι «η εγχώρια βιομηχανία είναι έτοιμη να παράξει ό,τι πλοίο επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό, που θα καλύπτει τις ανάγκες του, από περιπολικό μέχρι φρεγάτα». Είχε επισημάνει, επίσης, ότι από την πλευρά των Ναυπηγείων Ελευσίνας είχαν ήδη κατατεθεί προτάσεις και σχέδια.

Μάλιστα, είχε τονίσει ότι τα ναυπηγεία είναι έτοιμα και περιμένουν από το Π.Ν. το «πράσινο φως» για να «χτίσουν φρεγάτα made in Greece». Είχε εκφράσει μάλιστα τη δυσφορία του για την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά του Π.Ν., σημειώνοντας ότι «δυστυχώς δεν έχουμε κληθεί να δώσουμε καμία πρόταση, όπως άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Πριν τα Χριστούγεννα στείλαμε επιστολή με την οποία λέμε ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε την τέταρτη φρεγάτα FDI Belharra με 15% μικρότερο κόστος».

Είχε ασκήσει μάλιστα κριτική στην κυβέρνηση για την επιλογή της να απευθύνεται σε μεγάλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, τα οποία στη συνέχεια επιλέγουν τους εταίρους τους στην Ελλάδα χωρίς ανάμιξη της κυβέρνησης. «Αυτό εκτός του ότι είναι αθέμιτος ανταγωνισμός είναι και ένα παράδοξο», είχε υπογραμμίσει χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις