Ξεπέρασαν τα 10 δισ. ευρώ οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αξία το ενδεκάμηνο του 2024, ανερχόμενες σε 10,876 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI), οι πωλήσεις σε όγκο είναι αυξημένες κατά 3,2% ενώ σημειώθηκε πτώση 0,1% στην τιμή ανά τεμάχιο.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL σε αξία το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2024, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,7% (μερίδιο σε αξία) από 26,3% το αντίστοιχο διάστημα του 2023 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 4,9%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 2,5%. Στα τρόφιμα μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 27,4% από 26,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 20% ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,7%.
Αναφορικά με την ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε κατά 25,2%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 28,7% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 26,1%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε κατά 25,5% το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 4,1%, Στα απορρυπαντικά/καθαριστικά μειώθηκε 0,4% και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 0,5%. Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 3,3%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 3,4% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 1,9%.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου- Νοεμβρίου 2024 τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα μη αλκοολούχα ποτά (6,9%), τα αλκοολούχα ποτά (6,5%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,3%), τα υλικά μαγειρικής (4,4%), τα γαλακτοκομικά (4,2%), τα σνακ (3,4%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (1,6%), στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (3%). Μείωση σημειώθηκε στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (- 4,2%) αλλά και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-1,1%) ενώ τα απορρυπαντικά και καθαριστικά παρέμειναν ακριβώς στα ίδια επίπεδα πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια σημειώθηκε αύξηση στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,5%) στα σνακ (0,2%), στα γαλακτοκομικά (6,8%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,4%), στα υλικά μαγειρικής (1,8%), στα μη αλκοολούχα ποτά (5,4%), στα αλκοολούχα ποτά (6,6%), στα προϊόντα ατομικής φροντίδας και υγιεινής (4,5%), στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (2,2%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (3,2%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,7%).
Τα στοιχεία του ενδεκαμήνου 2024 δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται αύξηση τζίρου (5,9%) ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται 11,9%. Στα σούπερ μάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ) καταγράφεται αύξηση τζίρου 4% με το μερίδιο να διαμορφώνεται στο 11,6% ενώ στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) αύξηση τζίρου 1,9% με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,1%. Αύξηση 3% καταγράφεται στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 43,4% του συνολικού τζίρου.
Η περιοχή της Κρήτης αναδεικνύεται η καλύτερη περιφερειακή αγορά της χώρας με ρυθμό ανάπτυξης 5,8%, ακολουθεί η Βόρειος Ελλάδα με ρυθμό ανάπτυξης 4,6%, η Πελοπόννησος με 3,7%, η Θεσσαλονίκη με 3%, η Κεντρική Ελλάδα και η Αττική με 2,4%.