Στοιχειωμένη αποδεικνύεται η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου, η οποία ενώ φαινόταν πως είχε εισέλθει στην τελική ευθεία για την υλοποίησή της, «βυθίζεται» στα νερά του Αιγαίου.
Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι που συνοδεύουν τη συμφωνία και αφορούν κυρίως μια πιθανή παρέμβαση της Τουρκίας με στόχο τη διακοπή του έργου, αποτελούν το μεγάλο αγκάθι και καθώς φαίνεται το ανυπέρβλητο εμπόδιο-έως τώρα- για το μεγάλο project. Ο τουρκικός «μπαμπούλας» και η γεωπολιτική ανησυχία «βάζουν» στον πάγο τη συμφωνία, έως ότου η Αθήνα λάβει τις απαραίτητες εγγυήσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να εξασφαλίσει την αμερικανική υποστήριξη στο project- που δεν έχει έρθει έως τώρα- ενώ την ίδια στιγμή επιδιώκει να «ανιχνεύσει» τις τουρκικές προθέσεις.
Υπό αυτό το σκηνικό αβεβαιότητας, η Αθήνα βάζει στον πάγο την ηλεκτρική διασύνδεση με την Κύπρο. Το Υπουργείο Ενέργειας έδωσε εντολή στον ΑΔΜΗΕ να παγώσει τις πληρωμές προς τον γαλλικό όμιλο Naxens που υλοποιεί το project, έως ότου υπάρξει εξεύρεση διπλωματικής λύσης και να ξεκινήσουν εκ νέου οι έρευνες.
Μετά την ανακοίνωση του ΥΠΕΝ για την προσωρινή παύσης πληρωμών του ΑΔΜΗΕ προς τη γαλλική Nexans και το δεύτερο ιταλικό ερευνητικό σκάφος IEVOLI RELUME, που ανέμενε επί μέρες στο λιμάνι του Ηρακλείου, έχει αποπλεύσει επιστρέφοντας στη βάση του στη Μεσίνα της Ιταλίας.
Πριν δύο εβδομάδες, και το άλλο ιταλικό ερευνητικό σκάφος NG WORKER είχε αποχωρήσει από την Ελλάδα και βρίσκεται ήδη και αυτό στη Μεσίνα.
Να θυμίσουμε ότι οι έρευνες στα διεθνή ύδατα στη γραμμή Κάσου – Καρπάθου διακόπηκαν τον περασμένο Ιούλιο έπειτα από ένα επεισόδιο 40 ωρών και την παρουσία πέντε τουρκικών πλοίων. Από τότε δεν έχουν ξεκινήσει πάλι, με την Αθήνα να εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα συγκρατημένη ως προς την ανάληψη του σχετικού ρίσκου.
Προσωρινή η παύση του έργου υποστηρίζει το ΥΠΕΝ
«Πηγές» του ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι πρόκειται για προσωρινή παύση του έργου, για το οποίο ο ΑΔΜΗΕ έχει έως τώρα πληρώσει 200 εκατ. ευρώ στη Nexans ενώ έχει εισπράξει και προκαταβολή 160 εκατ. ευρώ από την ευρωπαϊκή επιδότηση ύψους 657 εκατ. ευρώ. Η ζημία σε περίπτωση οριστικού «ναυαγίου» θα είναι πολύ μεγάλη για το ελληνικό δημόσιο, που θα κληθεί να πληρώσει ποσό άνω των 1,4 δις.ευρώ στους Γάλλους της Nexans, καθώς και τις υποχρεώσεις αποζημίωσης του Διαχειριστή με βάση και τα όσα προβλέπει το ρυθμιστικό πλαίσιο του έργου.