Μνημόνιο συνεργασίας για ένα έργο το οποίο όταν υλοποιηθεί θα μεταβάλλει το υφιστάμενο τοπίο των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει γεωπολιτικά την ανατολική Μακεδονία και Θράκη, υπογράφεται την Τετάρτη στην Καβάλα μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, παρουσία των πρωθυπουργών Αλέξη Τσίπρα και Μποϊκο Μπορίσωφ.
Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας με αυτά της Βουλγαρίας στο Μπουργκάς και την Βάρνα, στα παραλία της Μαύρης Θάλασσας.
Το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο θεωρείται αναχρονιστικό, παρωχημένο και στην πραγματικότητα δεν εξυπηρετεί τα δυο ελληνικά λιμάνια, τα οποία στο πλαίσιο των γενικότερων διεθνών μεταφορικών σχεδιασμών προορίζονται να αποτελέσουν, μαζί με αυτό της Θεσσαλονίκης, τις θαλάσσιες πύλες διακίνησης των εμπορευμάτων προς και από τη νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και την Ρωσία, την Ουκρανία και τις αγορές του Καυκάσου.
Ενδεικτικό επ αυτού, είναι ότι το λιμάνι της Καβάλας δεν έχει σήμερα καν σιδηροδρομική πρόσβαση, ενώ της Αλεξανδρούπολης μόλις πέρυσι συνδέθηκε σιδηροδρομικά με το δίκτυο Θεσσαλονίκης-ελληνοτουρκικών συνόρων, μολονότι η απόσταση που το χώριζε από τις γραμμές του τρένου δεν ξεπερνούσε τα διακόσια μέτρα!
Το μνημόνιο, που θα υπογράψουν οι αρμόδιοι υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Ιβαϊλο Μοσκόφσκι, παρουσία των κ.κ. Τσίπρα και Μπορίσοφ, θα αφορά την ανακατασκευή και επέκταση σιδηροδρομικής γραμμής από την Καβάλα έως την Βάρνα, μέσω Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς. Θα είναι διπλής κατεύθυνσης και με ηλεκτροκίνηση, ώστε οι συρμοί να αναπτύσσουν ταχύτητες έως 160 χιλιόμετρα την ώρα. Η γραμμή θα διασυνδεθεί και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Τί σημαίνει αυτό; Με απλά λόγια θα έρθουν «τα πάνω κάτω» στο σημερινό μεταφορικό status, αφού τα φορτία προς και από τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας (Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ρωσία, Μολδαβία κλπ) θα παρακάμπτουν τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Θα «βγαίνουν» στη Μεσόγειο για να συνεχίσουν προς την Ευρώπη, την Αφρική ή και την Ασία-και αντιστρόφως - σε λιγότερο χρόνο, με χαμηλότερο μεταφορικό κόστος και με μεγαλύτερη ασφάλεια απ ό,τι εάν ακολουθούσαν την σημερινή θαλάσσια διαδρομή ή να διασχίσουν οδικά τεράστιες αποστάσεις μέσω πολλών χωρών.
Η ιδέα της παράκαμψης - και για λόγους αποσυμφόρησης - των στενών για τις οδικές μεταφορές δεν είναι βεβαίως καινούργια. Ομως μόλις φέτος την άνοιξη κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Σόφια συμφωνήθηκε με τον κ. Μπορίσωφ να ξεκινήσει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του έργου. Συγκροτήθηκε μάλιστα και επιτροπή η οποία συνήλθε αργότερα στην Αλεξανδρούπολη και εξέτασε τις προοπτικές του.
Τώρα, στην Καβάλα, θα υπογραφεί μνημόνιο για την ίδρυση κοινής εταιρίας η οποία θα αναλάβει το project, το οποίο θα ξεπεράσει τα τέσσερα δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Σημασία, ωστόσο, όπως επισημαίνουν τοπικοί παράγοντες, έχει ότι το υψίστης για την Βόρεια Ελλάδα - και όχι μόνο -, οικονομικής και γεωπολιτικής σημασίας αυτό έργο ξεφεύγει από την σφαίρα του οράματος και γίνεται πράξη.
Τα οφέλη θα είναι πολύπλευρα, καθώς το έργο συνδυάζεται με την αναβάθμιση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και τον κάθετο οδικό άξονα που δημιουργήθηκε μέσω Ροδόπης, διευκολύνοντας την κάθοδο ανθρώπων και φορτίων από την Βουλγαρία και την Ρουμανία στην θάλασσα του Βορείου Αιγαίου.
Συνδέεται επίσης με τα εν εξελίξει ενεργειακά σχέδια που προβλέπουν σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG), διέλευση του αγωγού ΤΑΡ, κάθετο άξονα μεταφοράς αερίου (ΙGB) προς την Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, κ.λπ.
Ολες αυτές οι επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών και ενέργειας θα καταστήσουν την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη διεθνούς σημασίας μεταφορικό και ενεργειακό κόμβο.
Πέραν του ελληνοβουλγαρικού, αλλά και του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, για το σιδηροδρομικό αυτό «bypass» στις μεταφορές, για την παράκαμψη του Βοσπόρου θετικοί εμφανίστηκαν και οι πρόεδροι της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πουτιν και της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσενκσο, στις συζητήσεις που είχαν με τον Αλέξη Τσίπρα όταν επισκέφθηκε τις χώρες τους.
Πηγή: ΑΜΠΕ