Με τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει στην οικονομία η εξέλιξη της τεχνολογίας ξεκίνησε την ομιλία του ο κάτοχος της έδρας Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας του London Business School, Μιχαήλ Ιακωβίδης, μιλώντας στο συνέδριο που διοργανώνει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα και τον Economist. Ο κ. Ιακωβίδης ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι το 52% των εταιρειών που συγκαταλέγονταν στον δείκτη Fortune το 2000 δεν υπάρχουν πια, και ότι το 2016, οι 5 πρώτες σε κεφαλαιοποίηση εταιρείες ήταν εταιρείες τεχνολογίας. Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Amazon, τονίζοντας ότι η Amazon δεν θέλει να υποκαταστήσει τις τράπεζες, αλλά να τις περιθωριοποιήσει προκειμένου να βγάλει η ίδια περισσότερο κέρδος. Επεσήμανε ότι τα παραδοσιακά όρια τομέων και επαγγελμάτων καταρρέουν. Η ψηφιοποίηση δίνει τη δυνατότητα εμφάνισης νέων ανταγωνιστών, που φέρνουν γνώσεις και στοιχεία από άλλες αγορές. Η ψηφιοποίηση κάνει επίσης τον κόσμο πιο διασυνδεδεμένο. Ο ομιλητής αναφέρθηκε επίσης στην έννοια του «οικο-συστήματος» στην τεχνολογία. Κλείνοντας, τόνισε ότι το "digital" δεν αφορά μόνο την τεχνολογία, αλλά κυρίως την αλλαγή των επιθυμιών και προσδοκιών των καταναλωτών. Οι εταιρείες θα πρέπει να ξεχάσουν τους παραδοσιακούς τομείς και να δημιουργήσουν το δικό τους οικοσύστημα.
Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Kotsovolos - Dixons Carphone Group
Ο καταναλωτής του μέλλοντος θα απαιτεί προτάσεις προσαρμοσμένες στις δικές του ανάγκες, ή καλύτερα στο δικό του προφίλ, το οποίο θα χτίζεται και δυναμικά, τόσο στον online όσο και στον offline κόσμο, ανέφερε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Kotsovolos - Dixons Carphone Group, Γιάννης Βασιλάκος.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, η αυτοματοποίηση των αποθηκών μέσα από την εκτεταμένη χρήση ρομπότ στις διαδικασίες της περισυλλογής και προετοιμασίας των παραγγελιών, σε συνδυασμό με τη χρήση machine learning τεχνολογιών για την πρόβλεψη της ζήτησης - και άρα τη βελτιστοποίηση του πλάνου των παραγγελιών προς τους προμηθευτές και της αναπλήρωσης των καταστημάτων - θα επιφέρουν σημαντικές βελτιώσεις, τόσο στην παραγωγικότητα, όσο και στην εξυπηρέτηση του καταναλωτή.
Ο ίδιος επεσήμανε δύο βασικές προκλήσεις στη μορφή ερωτημάτων: «Κατά πόσο είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τις μεγάλες προκλήσεις που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στον χώρο της λιανικής» και «κατά πόσο το κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο γύρω από την προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα επιτρέψει τόσο την συγκομιδή όσο και την επεξεργασία συμπεριφορικών δεδομένων των καταναλωτών, ώστε μέσα από big data analytics, οι εταιρείες λιανικής να παρέχουν προσωποποιημένες προτάσεις σε αυτούς».
Κώστας Γεράρδος, Αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Plaisio Computers
Τα πέντε θεμέλια του τομέα των λιανικών πωλήσεων (κατηγορίες προϊόντων, δίκτυο πωλήσεων, ομάδα ανθρώπων, σύστημα logistics, σύστημα πληρωμών) υφίστανται ήδη "disruption", τόνισε μεταξύ άλλων από το βήμα του συνεδρίου, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Plaisio Computers, Κώστας Γεράρδος. Το επόμενο μοντέλο στον τομέα θα είναι το λεγόμενο "seamless", με τον οποίο ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει οποιονδήποτε συνδυασμό μεταξύ συμβατικής και ηλεκτρονικής πώλησης. Το customer service επίσης έχει αλλάξει, καθώς ο καταναλωτής δεν περιμένει να πληροφορηθεί για το προϊόν από τον πωλητή, και τα ρομπότ θα φέρουν ακόμα περισσότερες αλλαγές ως προς αυτό. Το delivery επίσης αλλάζει, καθώς η προοπτική είναι η παράδοση αυθημερόν, ακόμα και μέσα σε λίγες ώρες. Ο κ. Γεράρδος τόνισε ότι η δυνατότητα γρήγορης παράδοσης αλλάζει το retailing, το οποίο «σπάει» σε δύο κομμάτια - convenience και experience - δηλαδή, πώληση προϊόντων για τα οποία ο καταναλωτής δεν πηγαίνει πια στο κατάστημα, και προϊόντων για τα οποία ο καταναλωτής πηγαίνει στο κατάστημα, αναζητώντας όμως κυρίως την εμπειρία του "shopping". Συμπερασματικά, το νέο retail εξαλείφει οτιδήποτε δημιουργεί κόπωση ή πρόβλημα στον καταναλωτή.
Δημήτρης Καραγιάννης, Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βιέννης
Η εμπιστοσύνη και η αξιοπιστία, όπως και η αξία της καινοτομίας, παραμένουν παράγοντες-κλειδιά σε μια εποχή κατά την οποία η τεχνολογία μεταβάλλει τα υφιστάμενα μοντέλα παραγωγής και ανάπτυξης, επεσήμανε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βιέννης, Δημήτρης Καραγιάννης.
«Ο επόμενος ανταγωνιστής σας πιθανότατα δεν θα προέλθει από τον δικό σας τομέα βιομηχανίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καραγιάννης, περιγράφοντας τις εν εξελίξει ανατροπές στην παραγωγική διαδικασία, όπως ήταν γνωστή μέχρι σήμερα.
Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη λειτουργία του OmiLab -συμμετέχουν 57 πανεπιστήμια και αναμειγνύονται 55 χώρες - το οποίο έχει αναπτύξει περισσότερα από 50 εργαλεία μοντελοποίησης.
Νέλλη Τζάκου-Λαμπροπούλου, πρόεδρος της στρατηγικής επιτροπής της ΕΕΤ για θέματα Digital Banking
Τις πτυχές που αποτελούν οδηγό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους, αντίστοιχα και στον τραπεζικό τομέα, ανέπτυξε χαρακτηριστικά από το βήμα του συνεδρίου, η πρόεδρος της στρατηγικής επιτροπής της ΕΕΤ για θέματα Digital Banking Νέλλη Τζάκου-Λαμπροπούλου.
Η κ. Τζάκου επικαλέστηκε μελέτη της Standard & Poor's, σύμφωνα με την οποία ο μέσος χρόνος ζωής των επιχειρήσεων μειώνεται συστηματικά τα τελευταία 50-60 χρόνια: Το 1958 ήταν 61 χρόνια, το 1980 ήταν 25 χρόνια και το 2011 μόλις 18 χρόνια. «Άρα, ο έγκαιρος και αποτελεσματικός ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι απλά θέμα επιτυχίας. Είναι θέμα επιβίωσης».
Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, βουλευτής και τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας
«Η ψηφιακή οικονομία της Ελλάδας παραμένει σε πρώιμο στάδιο και συνεχίζει να ανήκει στην ομάδα των χωρών με χαμηλές επιδόσεις» ανέφερε από το βήμα του συνεδρίου η τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας, Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, ενώ τόνισε ότι η Νέα Δημοκρατία θέτει ως στόχο μια οικονομία παραγωγική, ψηφιακή, καινοτόμο, που θα προσελκύει επενδύσεις σε υγιείς βάσεις. Η κυρία Ασημακοπούλου άσκησε κριτική στην κυβέρνηση, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στον σχεδιασμό ψηφιακής πολιτικής και την υλοποίηση των σχετικών έργων. Το μέλλον της ψηφιοποίησης της ελληνικής επιχειρηματικότητας, απαιτεί να αρθούν πολύ γρήγορα τα θεσμικά εμπόδια και να οικοδομηθεί ένα ευνοϊκό ρυθμιστικό και θεσμικό πλαίσιο, πρόσθεσε. Η κ. Ασημακοπούλου, τόνισε ότι στη μελλοντική κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αιχμή του δόρατος της ψηφιακής πολιτικής θα είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός. «Για να προλάβουμε το τραίνο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης θα χρειαστούμε μια ‘ψηφιακή Ομάδα ΔΕΛΤΑ’», είπε χαρακτηριστικά.
Στέφαν Μπάλτζερ, διευθύνων σύμβουλος, Red Onion, TEDx and Singularity University
Τους βασικούς πυλώνες των ραγδαία εξελισσόμενων τεχνολογιών ανέπτυξε κατά την ομιλία του ο διευθύνων σύμβουλος της Red Onion και πρέσβης του TEDx and Singularity University, Στέφαν Μπάλτζερ, αναφερόμενος στην τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική, τη βιοτεχνολογία και βιοπληροφορική, τα δίκτυα και υπολογιστικά συστήματα, την ιατρική και νευροεπιστήμη, καθώς και τη νανοτεχνολογία και ψηφιακή παραγωγή.
Στο πλαίσιο αυτό, περιέγραψε επίσης τις παραμέτρους που κατά τη γνώμη του διαμορφώνουν την κατάλληλη νοοτροπία απέναντι στις τρέχουσες προκλήσεις: βασική τεχνολογική γνώση, ενσυναίσθηση, ευκινησία, αυθεντικότητα, ταπεινότητα και θάρρος.
Φραντσέσκο Μπρένα, executive partner, IBM Global Business Services
Στο παράδειγμα της Orange Bank, ενός project στο οποίο εργάζεται ο ίδιος με την ομάδα του, αναφέρθηκε κατά την ομιλία του ο executive partner της IBM Global Business Services, Φραντσέσκο Μπρένα. Η εν λόγω γαλλική ψηφιακή τράπεζα ήθελε να διαφοροποιηθεί, να γίνει μια τράπεζα αναλυτικής προσέγγισης. Η λογική μιας διαδραστικής τράπεζας, είναι να επικεντρώνεται στον πελάτη παρά στο προϊόν. Η δέσμευση μεταξύ των δύο μερών γίνεται μέσω διαλόγου και ανταλλαγής κειμένων. Μπορεί κανείς να θέσει ερωτήματα και να πάρει απαντήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Μπρένα εξήγησε τη λειτουργία των chatbox και τόνισε ότι οι άνθρωποι κατανοούν και μαθαίνουν μέσω της διάδρασης. Η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι επιτυχημένη, μόνο αν τη συνδυάσουμε με τον άνθρωπο, κατέληξε.
Γιώργος Τζιάλλας, γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης
Στη μεγάλη άνοδο του ελληνικού τουρισμού αναφέρθηκε συνοπτικά κατά την έναρξη της ομιλίας του, ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Γιώργος Τζιάλλας, επισημαίνοντας ότι αυτό ήταν κυρίως αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς. Τόνισε ότι ο τουρίστας που ξέραμε έχει αλλάξει, και συνέδεσε την αλλαγή αυτή με έξι παράγοντες από τον χώρο της τεχνολογίας: mobile integration, τεχνητή νοημοσύνη, internet of things, έξυπνες συσκευές, big data (που επιτρέπουν την προσωποποίηση των υπηρεσιών) και εικονική πραγματικότητα. Καταλήγοντας, επεσήμανε ότι η «καρδιά» του τουρισμού είναι πάντα ο ανθρώπινος παράγων και η φιλοξενία, ωστόσο πρέπει να επιλέγουμε τα καλά της τεχνολογίας και να τα προσαρμόζουμε στις ανάγκες μας.
Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, AIROTEL Group of hotels
«Ο νέος ταξιδιώτης είναι απαιτητικός και διαρκώς on line, και με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά πρέπει να προσαρμόσουμε το προϊόν μας», τόνισε κατά την ομιλία του ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Airotel Group of hotels, Αλέξανδρος Βασιλικός, χαρακτηρίζοντας τον τουρισμό «ιδανική πύλη της Ελλάδας στον νέο ψηφιακό κόσμο».
Για τον λόγο αυτό, επεσήμανε ο κ. Βασιλικός, το Ξ.Ε.Ε. πρόσφατα δημιούργησε έναν accelerator για τις start ups του τουρισμού. «Η χρήση του διαδικτύου και των social media, κάνει τα ξενοδοχεία μας να βρίσκονται 24 ώρες το 24ωρο σε ‘ζωντανή μετάδοση’. Τα λάθη απλά απαγορεύονται. Ποιότητα κι εμπιστοσύνη είναι η μόνη συνταγή επιτυχίας», υπογράμμισε ο κ. Βασιλικός.
Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά. ότι η μόνη σταθερά μέσα στο κύμα της ψηφιακής μεταμόρφωσης είναι «η ‘καρδιά’ της φιλοξενίας, που είναι πάντα οι άνθρωποι». Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, η ψηφιακή επανάσταση και οι εφαρμογές της στον τουρισμό, δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για τη νέα γενιά προκειμένου να τολμήσει, να επιχειρήσει, να καινοτομήσει, να διακριθεί και να πετύχει.
Ιτάι Γκρην, Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, Innovate Israel
«Ό,τι δουλεύει σήμερα, δεν θα δουλεύει αύριο. Γιατί θα συμβαίνει αυτό; Επειδή ο ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής στον κόσμο είναι εξαιρετικά γρήγορος και σταθερά επιταχύνεται», τόνισε κατά την ομιλία του ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Innovate Israel, Ιτάι Γκρην.
«Η Uber είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ταξί στον κόσμο και δεν έχει ούτε ένα ταξί δικό της», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι η τεχνολογία προκαλεί "disruption" και "revolution".
Αναφερόμενος στο Ισραήλ ως "startup nation", ο κ. Green σημείωσε ότι στη χώρα υπάρχει μία startup για κάθε 1.800 κατοίκους. «Όταν βλέπεις κάποιον νέο σε ένα καφέ με ένα laptop, βλέπεις μια startup» επεσήμανε, παραθέτοντας στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, το Ισραήλ βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε επίπεδο κατά κεφαλήν επενδύσεων σε πατέντες και R&D.
Νταν Σίνκερ, διευθυντής, Knight-Mozilla OpenNews project, ΗΠΑ
«Καθώς μπαίνουμε σε έναν γενναίο νέο κόσμο οικείας τεχνολογίας, που θα μάθει από εμάς για τις ανάγκες μας, είναι σημαντικό να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να ρωτήσουμε: πώς εξασφαλίζουμε ότι αυτά τα συστήματα που θα μας ενισχύσουν, δεν θα χρησιμοποιηθούν εναντίον μας με τρόπους που μας έχει ήδη δείξει η τελευταία δεκαετία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής του Knight-Mozilla OpenNews project από τις ΗΠΑ, Νταν Σίνκερ, ο οποίος έφερε ως παράδειγμα την πρακτική της μεθοδευμένης προπαγάνδας μέσω κοινωνικών δικτύων όπως το twitter και το facebook.
«Μπορούμε να το καταφέρουμε», υποστήριξε ο κ. Sinker, τονίζοντας ότι θα χρειαστεί μια νέα προσέγγιση στην ανάπτυξη της τεχνολογίας. Ειδικότερα, όπως είπε, θα πρέπει να ενσωματωθεί το σύνολο των εμπειριών στον σχεδιασμό της, να τεθούν οι ανάγκες των ανθρώπων στο επίκεντρο, και - εν τέλει - η διαδικασία να βουτήξει στα βαθιά της ηθικής διακρίνοντας το σωστό απ’ το λάθος.
ΑΠΕ-ΜΠΕ