Με σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν η αγορά και οι διαχειριστές κεφαλαίων τις επεκτατικές κινήσεις της Motor Oil, η οποία με διαδοχικές εξαγορές αλλάζει επιχειρηματικό προφίλ και από εταιρεία διύλισης πετρελαίου γίνεται «στέγη» πολυσχιδών δραστηριοτήτων του ομίλου Βαρδινογιάννη.
Μετά τις ανακοινωθείσες εξαγορές του Alpha και της Επενδυτικής Τράπεζας (IBG), η πρώτη αντίδραση στο χρηματιστήριο είναι ενδεικτική του προβληματισμού που προκαλούν αυτές οι κινήσεις – και ιδιαίτερα η επέκταση στον κλάδο των media: Η μετοχή της Motor Oil βυθίστηκε στο -7%, υποχωρώντας συνεχώς υπό την πίεση ρευστοποιήσεων. Με αγοραστικές παρεμβάσεις την τελευταία ώρα των συναλλαγών οι απώλειες περιορίστηκαν σε 4,6%.
Η πτώση αυτή «μεταφράζεται σε μείωση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας κατά 160 εκατ. ευρώ.
Είναι το αντίθετο ακριβώς απ’ ό,τι συμβαίνει κατά κανόνα σε περιπτώσεις μεγάλων εξαγορών που θεωρούνται συμφέρουσες για την εξαγοράζουσα εταιρεία και εκτιμάται ότι θα της προσδώσουν μεγαλύτερη δυναμική και πρόσθετα κέρδη.
Εν προκειμένω η αγορά – διαχειριστές χαρτοφυλακίων και επενδυτές, εκφράζει εμπράκτως αμφιβολίες ως προς την επιχειρηματική σκοπιμότητα τέτοιων επενδυτικών κινήσεων, εκτιμώντας ότι η συμμετοχή σε media όχι μόνον δεν πρόκειται να αποφέρει κέρδη στον όμιλο, αλλά θα τον φέρει στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων αντιμέτωπο με κομμάτια του πολιτικού συστήματος, καθιστώντας τον μόνιμο στόχο επιθέσεων
Όπως επισημαίνουν επιχειρηματικοί παράγοντες, μέχρι τώρα η οικογένεια Βαρδινογιάννη κάλυπτε εξ ιδίων – μέσω διαφόρων offshore – τις ζημίες των media που ελέγχει. Με την εξαγορά του Alpha μέσω της Motor Oil, το πρακτικό αποτέλεσμα θα είναι ότι η εισηγμένη εταιρεία θα επωμίζεται κατά το ποσοστό συμμετοχής της τις ζημίες του καναλιού και θα καλύπτει ενδεχόμενες κεφαλαιακές ανάγκες του.
Σε απλά ελληνικά, αντί να πληρώνει η οικογένεια Βαρδινογιάννη, θα πληρώνει η Motor Oil.
Ο αντίλογος από πλευράς των ιθυνόντων του ομίλου Βαρδινογιάννη είναι ότι με την εξαγορά του Alpha θα δημιουργηθούν συνέργειες στους τομείς marketing και διαφήμισης, όπου θα δαπανώνται τα επόμενα χρόνια μεγάλα ποσά από τις θυγατρικές εταιρείες λιανικής πώλησης καυσίμων (Avin, Coral) και ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου (NRG).
Μακροπρόθεσμη στρατηγική
Υπάρχει βέβαια και η πολιτική διάσταση του θέματος. Αφορά πρωτίστως τη μεγάλη δύναμη παρέμβασης και τη δυνατότητα διαμόρφωσης της κοινής γνώμης που αποκτά ο όμιλος Βαρδινογιάννη, ελέγχοντας τηλεπτικά κανάλια που συγκεντρώνουν πάνω από το 1/3 της συνολικής τηλεθέασης.
Κατά την εκτίμηση τραπεζικών στελεχών που έχουν άμεση γνώση των τεκταινομένων στον όμιλο, η απόκτηση του Alpha υποδηλώνει την πρόθεση της οικογένειας Βαρδινογιάννη να διεκδικήσει μεγαλύτερη δύναμη παρέμβασης στις πολιτικές εξελίξεις και στην αναδιάταξη του επιχειρηματικού χάρτη.
Προς το παρόν, με τις διαδοχικές εξαγορές (Alpha, τράπεζα IBG, εταιρεία εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου NRG, εταιρεία Tallon που ειδικεύεται στα commodities) αλλάζουν σταδιακά η επιχειρηματική φυσιογνωμία και η δομή του ομίλου, που διευρύνει τις δραστηριότητες του.
Η εισηγμένη εταιρεία γίνεται η πραγματική ναυαρχίδα ενός conglomerate διεθνούς εμβέλειας, διασφαλίζοντας την ενότητα συμφερόντων της μεγάλης επιχειρηματικής οικογένειας.
Επόμενα βήματα θα είναι η ένταξη υπό τη σκέπη της Motor Oil «σκόρπιων» δραστηριοτήτων και εταιρειών που ελέγχονται από μέλη της οικογένειας Βαρδινογιάννη.
Χ. ΝΙΑΚΑΣ