Αισιοδοξία προκάλεσαν στις αγορές οι δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ, τη Δευτέρα, οτι εξετάζει το ενδεχόμενο λήψης μέτρων για την ανακούφιση των αυτοκινητοβιομηχανιών από τους επιβαλλόμενους δασμούς.
«Εξετάζω κάτι που θα βοηθήσει ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες χρησιμοποούν εξαρτήματα που παράγονται στον Καναδά, στο Μεξικό και σε άλλες χώρες, και χρειάζονται λίγο χρόνο επειδή σχεδιάζουν να τα παράγουν εδώ», δήλωσε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι «χρειάζονται λίγο χρόνο, οπότε συζητώ μέτρα που θα μπορούσαν να δώσουν αυτό το περιθώριο».
Ωστόσο, ο Τραμπ δεν αποσαφήνισε εάν τα πιθανά μέτρα αφορούν τους ήδη υπάρχοντες δασμούς ύψους 25% στις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων ή τους επικείμενους δασμούς στα εξαρτήματα, οι οποίοι αναμένεται να οριστικοποιηθούν έως τις 3 Μαΐου. Ακόμη και οι εισαγωγές αυτοκινήτων που καλύπτονται από τη συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά υπόκεινται σε δασμούς, αν και εξαρτήματα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ μπορούν να εξαιρεθούν από τον σχετικό υπολογισμό.
Η είδηση προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον στις αγορές, με τις μετοχές των τριών μεγάλων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών —της General Motors, της Stellantis και της Ford— να σημειώνουν άνοδο άνω του 3% τη Δευτέρα.
Το τελευταίο διάστημα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού, προσπαθώντας να προσαρμοστούν στο διαρκές κλίμα αβεβαιότητας που προκαλούν οι εξελίξεις στο μέτωπο των δασμών – μια κατάσταση που οξύνθηκε μετά την επίσημη κήρυξη της «Ημέρας Απελευθέρωσης» από τον Τραμπ στις 2 Απριλίου.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Deutsche Bank, οι αντιδράσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων ποικίλλουν: ορισμένοι, όπως η Ford και η Stellantis, προχωρούν άμεσα σε εκπτώσεις στις τιμές, ενώ άλλοι επιλέγουν να διατηρήσουν τις τιμές σταθερές για 1-2 μήνες, προτού επαναξιολογήσουν την κατάσταση. Παράλληλα, παρατηρείται αναδιάρθρωση της παραγωγικής ικανότητας: η General Motors αυξάνει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Fort Wayne της Ιντιάνα, ενώ η Stellantis σταματά προσωρινά λειτουργίες μονάδων της σε Καναδά και Μεξικό.
Οι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων δεν επηρεάζουν μόνο τις ίδιες τις εταιρείες, αλλά και τον καταναλωτή, καθώς μετακυλίονται στις τελικές τιμές των οχημάτων. Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν αυξήσεις κόστους από 3.000 έως και 12.000 δολάρια ανά όχημα σε μη πολυτελείς κατηγορίες, γεγονός που αναμένεται να πλήξει αισθητά τις πωλήσεις.
Έρευνα της εταιρείας Telemetry προβλέπει απώλεια 1,8 εκατομμυρίων πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέσα στο έτος, ως άμεσο αποτέλεσμα των δασμών. Παράλληλα, στοιχεία της Cox Automotive και της S&P Global Mobility δείχνουν πτώση στις συνολικές πωλήσεις ελαφρών οχημάτων στις ΗΠΑ, από τα περίπου 16 εκατομμύρια του 2024 σε 14,5 έως 15 εκατομμύρια ετησίως.
Αυτοκινητοβιομηχανίες με τη Μεγαλύτερη Έκθεση στους Δασμούς Τραμπ
Κατασκευαστής | Χώρα Προέλευσης | Ποσοστό Οχημάτων που Δεν Κατασκευάζονται στις ΗΠΑ |
---|---|---|
Volvo | Σουηδία | >90% |
Mazda | Ιαπωνία | >80% |
Volkswagen | Γερμανία | >70% |
Hyundai-Kia | Νότια Κορέα | ~50% |
Mercedes-Benz | Γερμανία | ~40% |
Toyota | Ιαπωνία | ~35% |
BMW | Γερμανία | ~30% |
General Motors | ΗΠΑ | ~30% |
Nissan | Ιαπωνία | ~25% |
Subaru | Ιαπωνία | ~20% |
Stellantis | Πολλαπλές Χώρες | ~20% |
Honda | Ιαπωνία | 10–20% |
Ford | ΗΠΑ | ~2% |
Rivian | ΗΠΑ | 0% |
Tesla | ΗΠΑ | 0% |
Πηγή: Wards Automotive, Barclays, Axios – Στοιχεία έως το Γ’ Τρίμηνο