Το κολοσσιαίο κινεζικό πρόγραμμα υποδομών ‘Νέοι δρόμοι του μεταξιού’ φορτώνει τις αναπτυσσόμενες χώρες με «κρυμμένο χρέος» ύψους 330 δισεκ. ευρώ, σύμφωνα με αμερικανική έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Η μελέτη δημοσιεύθηκε από το AidData, το ερευνητικό ινστιτούτο του πανεπιστημίου William & Mary, του οποίου η φιλοδοξία είναι να καταστήσει πιο διαφανή τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι «αδιαφανείς» συμφωνίες μεταξύ κινεζικών τραπεζών ή κρατικών επιχειρήσεων με αναπτυσσόμενες χώρες αφήνουν δεκάδες μεταξύ αυτών να βαρύνονται με χρέη, που δεν εμφανίζονται στους ισολογισμούς τους.
Υπό την ηγεσία του προέδρου της Σι Τζινπίνγκ, η Κίνα ξεκίνησε το 2013 την πρωτοβουλία «Νέοι δρόμοι του μεταξιού» με στόχο την κατασκευή υποδομών και την εξασφάλιση διεθνούς επιρροής.
Οδικές αρτηρίες, γέφυρες, λιμάνια, στάδια ή ακόμα και νοσοκομεία: το Πεκίνο διέθεσε κατά μέσο 85,4 δισεκ. δολάρια κατ’ έτος κατά τα πέντε πρώτα χρόνια της πρωτοβουλίας, πολύ περισσότερα από τις ΗΠΑ κατά την περίοδο αυτή (37 δισεκ.), σύμφωνα με τη μελέτη.
Οι επενδύσεις αυτές έγιναν σε πολλές χώρες, κυρίως της Αφρικής και της Ασίας.
Περίπου το 70% αυτών των χρημάτων δανείστηκε σε κρατικές τράπεζες ή κοινοπραξίες μεταξύ κινεζικών εταιριών και τοπικών εταίρων, σε χώρες που έχουν ήδη πολύ υψηλό χρέος προς το Πεκίνο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μπραντ Παρκς, εκτελεστικός διευθυντής της AidData.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα δάνεια δίδονται σε μια «ομάδα φορέων εκτός της κεντρικής κυβέρνησης» αλλά συνοδεύονται από μία ρήτρα που αναγκάζει τις κυβερνήσεις να αποπληρώσουν εάν δεν δύναται να το κάνει η πλευρά που έχει υπογράψει τη σύμβαση.
«Οι ίδιες οι κυβερνήσεις δεν γνωρίζουν σήμερα το ακριβές ποσό που οφείλουν στην Κίνα», σύμφωνα με τον Παρκς. Αυτό το «κρυμμένο χρέος» θα αυξηθεί, σύμφωνα με την AidData, στα 385 δισεκ. δολάρια (330 δισεκ. ευρώ).
Η μελέτη αναφέρει 45 χώρες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα, των οποίων το επίπεδο χρέος προς την Κίνα είναι πλέον άνω του 10% του ΑΕΠ τους.
«Πολλοί ξένοι ηγέτες, που αρχικά ανυπομονούσαν να ανέβουν στο τρένο του Νέου δρόμου του Μεταξιού, τώρα αναστέλλουν ή ακόμα και ματαιώνουν κινεζικά έργα υποδομής λόγω φόβων για τη βιωσιμότητα του χρέους», αναφέρει ο Μπραντ Παρκς.
Η έκθεση δημοσιεύθηκε ενώ οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους ανακοίνωσαν τον Ιούνιο κατά τη διάρκεια της συνόδου της Ομάδας των 7 (G7) μια ανταγωνιστική πρωτοβουλία με την ονομασία ‘Build Back Better’.
πηγή: ΑΠΕ