Σας παρουσιάζουμε τη λειτουργία διαφόρων προϊόντων μόχλευσης και σας δείχνουμε τρόπους που μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε στις συναλλαγές. Πάμε σε επιμέρους τύπους προϊόντων και συγκρίνουμε τις συνθήκες διαφορετικών προμηθευτών, σε συνδυασμό με τα πιο σημαντικά στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Γερμανικών Παραγώγων για την αγορά προϊόντων μόχλευσης. Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε την μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης για να μπορούμε να συκγρίνουμε και με την εγχώρια αγορά.
Τα προϊόντα μόχλευσης είναι συναρπαστικά εργαλεία για τους επενδυτές, τα οποία μπορούν να μετατρέψουν πολλές επενδυτικές ιδέες σε πράξη. Εκτός από τη χρήση τους για την πραγματοποίηση κερδών, τα εργαλεία αυτά μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την αντιστάθμιση ενός χαρτοφυλακίου. Σε αυτό το άρθρο, ωστόσο, θα περιγράψουμε τη χρήση των προϊόντων στις συναλλαγές τάσης.
Η βασική ιδέα των προϊόντων μόχλευσης είναι απλή: σας επιτρέπουν να συμμετάσχετε, χρησιμοποιώντας ένα συγκριτικά μικρό ποσό κεφαλαίου, στην ανάπτυξη της τιμής ενός υποκείμενου αξιόγραφου. Αυτό το υποκείμενο μπορεί να είναι οτιδήποτε – μια μετοχή, ένας μετοχικός δείκτης, ένα εμπόρευμα κ.ά.
Προκειμένου να επιτευχθεί η μόχλευση με χαμηλές επενδύσεις κεφαλαίου, διάφοροι προμηθευτές πιστοποιητικών (γνωστοί ως εκδότες) προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων. Βασικά, υπάρχουν τρεις κατηγορίες: προϊόντα νοκ-άουτ, πιστοποιητικά-παράγοντα (factor-certificates) και warrants.
Μια σύντομη σύγκριση για αρχή, πριν προχωρήσουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τους τύπους των προϊόντων μόχλευσης. Τα προϊόντα νοκ-άουτ λήγουν άνευ αξίας όταν ξεπερνούν ορισμένα όρια τιμών, ενώ τα warrants υφίστανται μέχρι το τέλος της διάρκειάς τους - ανεξάρτητα από το αν σημειώνουν τιμή άνω ή κάτω του ορίου της τιμής τους.
Τα πιστοποιητικά-παράγοντα δεν έχουν ούτε Νοκ-άουτ όριο, ούτε όριο διάρκειας. Η τιμολόγηση των προϊόντων νοκ-άουτ εξαρτάται από το καθορισμένο όριο. Η τιμολόγηση των Warrants είναι περίπλοκη εξαιτίας του παράγοντα της αξίας του χρόνου που περιλαμβάνεται. Η τιμολόγηση των πιστοποιητικών-παράγοντα είναι ουσιαστικά απλή, αλλά σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εκμετάλλευσης έχει δείξει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, και οι τρεις κατηγορίες προϊόντων έχουν κάτι κοινό: οι επενδυτές δεν μπορούν ποτέ να χάσουν περισσότερο από το κεφάλαιο που επένδυσαν - ακόμη και αν οι τιμές πραγματοποιήσουν ένα τεράστιο κενό overnight και βρεθούν ξαφνικά πολύ πέρα από τα αντίστοιχα όρια τιμών.
Από την άλλη, με τα συμβόλαια επί της διαφοράς (CFD), οι απώλειες θα συμπεριλαμβάνονταν πλήρως. Έτσι, ο επενδυτής φέρει το ρίσκο του κενού (gap), ενώ σε προϊόντα μόχλευσης, ο εκδότης αποδέχεται το ρίσκο και έτσι δεν υπάρχει ρίσκο πέραν του επενδυθέντος κεφαλαίου.
Παρακάτω, θα θέλαμε να παρουσιάσουμε τη λειτουργικότητα επιμέρους προϊόντων - ένα συγκεκριμένο παράδειγμα για καλύτερη κατανόηση. Για το σκοπό αυτό, παίρνουμε ως υποκείμενο μια μετοχή που, επί του παρόντος, συναλλάσσεται στα 100 ευρώ και ένα λογαριασμό συναλλαγών με κεφάλαιο 10.000 ευρώ. Με βάση την προηγούμενη ανάλυσή μας, υποθέτουμε ότι θα υπάρξουν αυξανόμενες τιμές μέσα στον επόμενο μήνα και θέλουμε να επωφεληθούμε από αυτό, χρησιμοποιώντας προϊόντα μόχλευσης. Επενδύουμε το δύο τοις εκατό του διαθέσιμου κεφαλαίου ανά συναλλαγή, δηλαδή 200 ευρώ. Στο παράδειγμα δεν συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα συναλλαγής. Για να αναλύσουμε τα διαφορετικά σενάρια, υποθέτουμε τρία ενδεχόμενα: 1) η μετοχή ανεβαίνει στα 120 ευρώ, 2) παραμένει αμετάβλητη, 3) πέφτει στα 80 ευρώ.
Προϊόντα Νοκ-άουτ
Οι εκδότες προσφέρουν ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων νοκ-άουτ και υπηρεσιών σε μια ποικιλία υποκείμενων επενδυτικών προϊόντων. Με αυτά μπορείτε να πάρετε θέσεις αγοράς για τιμές που ανεβαίνουν ή θέσεις πώλησης για τιμές που πέφτουν. Βασικά, υπάρχουν τρεις πιθανές επιλογές:
• Προϊόντα νοκ-άουτ με καθορισμένη διάρκεια
• Προϊόντα νοκ-άουτ απεριόριστης διάρκειας
• Προϊόντα νοκ-άουτ απεριόριστης διάρκειας με Stop Loss
Προϊόντα νοκ-άουτ με καθορισμένη διάρκεια
Ένα προϊόν νοκ-άουτ περιορισμένης διάρκειας έχει καθορισμένη τιμή βάσης, η οποία χρησιμοποιείται επίσης για την τιμολόγηση του προϊόντος. Καθώς υποθέτουμε αυξανόμενες τιμές και θέλουμε να πραγματοποιήσουμε συναλλαγή αγοράς, θα πρέπει να αναζητήσουμε ένα Knock-Out-Call. Δεν αναμένουμε μεγάλα εμπόδια και ψάχνουμε για ένα προϊόν με τιμή εξάσκησης στα 90 ευρώ, το οποίο να έχει υπόλοιπο χρόνου ακόμη έναν μήνα. Αυτό είναι το όριο νοκ-άουτ, το οποίο δεν θα πρέπει να ξεπεραστεί, αλλιώς το προϊόν θα λήξει άνευ αξίας. Η τιμή του knock-out-call είναι η διαφορά μεταξύ της τιμής της μετοχής (100 ευρώ) και της τιμής εξάσκησης (90).
Επιπλέον, υπάρχει μια τιμή δικαιώματος, η οποία περιλαμβάνει τα έξοδα χρηματοδότησης για τον υπολοιπόμενο χρόνο, ένα ασφάλιστρο κινδύνου για το προαναφερθέν ρίσκο κενού και ένα μικρό περιθώριο του εκδότη (issuer). Υποθέτοντας μια τιμή δικαιώματος 0,50 ευρώ, η τιμή θα ήταν 10,50 ευρώ. Στην πράξη, η αναλογία αναφοράς είναι συχνά 10:1, κι έτσι η τιμή θα ήταν αντίστοιχα 1,05 ευρώ.
Δεδομένου ότι στη συναλλαγή θέλουμε να ρισκάρουμε 200 ευρώ, μπορούμε – στρογγυλοποιημένα – να αγοράσουμε συνολικά 19 κομμάτια των knock-out-products (ή 190 σύμφωνα με την αναλογία 10:1). Τώρα, ας ρίξουμε μια ματιά στα σενάρια μετά από ένα μήνα (επίσης, στη διάρκεια του προϊόντος).
Η μετοχή ανεβαίνει στα 120 ευρώ, χωρίς, εν τω μεταξύ, να διασπά την τιμή βάσης των 90 ευρώ και το Knock-Out-Call συναλλάσσεται στα 30 ευρώ. Η τιμή δικαιώματος μειώνεται κατά τη διάρκεια της περιόδου και στο τέλος γίνεται μηδέν. Η απόδοση είναι, κατά συνέπεια, γύρω στο 186%, ή 370,50 ευρώ. Αν, εν τω μεταξύ, υπάρξει μια αντιστροφή στη μετοχή στα 90 ευρώ ή χαμηλότερα, το προϊόν λήγει πρόωρα και άνευ αξίας.
Εάν, μετά από έναν μήνα, η μετοχή είναι στα 100 ευρώ χωρίς να έχει διασπάσει στο μεταξύ την τιμή εξάσκησης των 90 ευρώ, το Knock-Out-Call τιμολογείται στα δέκα ευρώ. Άρα, σε αυτή τη συναλλαγή χάσαμε την τιμή δικαιώματος. Η απόδοση ανέρχεται περίπου σε μείον πέντε τοις εκατό ή μείον 9,50€. Εάν η μετοχή πέσει στα 90 ευρώ ή χαμηλότερα, το νοκ-άουτ λήγει αμέσως, άνευ αξίας. Χάσαμε το κεφάλαιό μας (199,50 ευρώ συν τα έξοδα συναλλαγής). Κάτω από το σημείο των 90 δεν συμμετέχουμε πλέον με απώλειες, οπότε δεν έχει σημασία αν μετά από έναν μήνα η μετοχή βρίσκεται στα 90 ή στα 50 ευρώ.
Προϊόντα νοκ-άουτ απεριόριστης διάρκειας
Ένα νοκ-άουτ προϊόν απεριόριστης διάρκειας συμπεριφέρεται παρόμοια. Μόνο που επεκτείνεται επανειλημμένα προσαρμόζοντας την τιμή εξάσκησης με την πάροδο του χρόνου. Μέσω Calls up και Puts down. Έτσι, τα προϊόντα αυτά συνήθως έχουν «στρεβλές» τιμές εξάσκησης που προκύπτουν μέσω του συνήθη υπολογισμού των δαπανών χρηματοδότησης. Μπορούμε να αναμένουμε, για τα τρία σενάριά μας, σχεδόν ταυτόσημα αποτελέσματα με το Knock-Out καθορισμένης λήξης. Η διαφορά είναι ότι η συναλλαγή μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από έναν μήνα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο περιοδικό Traders
ΕΥΖην
Τί είναι η αληθινή Ευημερία και γιατί η "ευτυχία"... παραπλανεί
Εδώ και αιώνες βλέπουμε μαζική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου. Για παράδειγμα, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του Καναδά αυξήθηκε από περίπου 1.441 δολάρια το 1820 σε 45.530 δολάρια το 2022. ...