Μία νέα μεγάλη γέφυρα για εμπορευματικές μεταφορές σχεδιάζει να κατασκευάσει η τουρκική κυβέρνηση στον Βόσπορο, όπου παράλληλα θα επιβάλει υψηλότερα τέλη διέλευσης πλοίων.
Το έργο προορίζεται να καταστεί ένας πολύ σημαντικός κόμβος για το εμπόριο, τις επικοινωνίες και τις μεταφορές, αποκτώντας ανάλογη σημασία στην νοτιονατολική Ευρώπη με τη διώρυγα του Σουέζ για τη Μέση Ανατολή.
Το έργο αυτό ενδιαφέρει αρκετά την ελληνική ναυτιλία και επηρεάζει τα συμφέροντα της χώρας μας στην περιοχή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ερντογάν:
"Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το "Καναλ Ινσταμπουλ" (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ, Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό".
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Αγκυρας, το σχέδιο θα ολοκληρωθεί αργά ως το 2025 και μέχρι το 2021 θα έχει δημιουργηθεί ένα μέρος του.
Ενδέχεται για οικολογικούς λόγους η διαδρομή των πλοίων να πραγματοποιείται μέσω της Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο , και το πλοίο θα πρέπει να περιμένει για περίπου 15 με 20 ημέρες αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περνάει από την νέα διώρυγα που με την σειρά του αυτό συνεπάγεται έλεγχος του πλοίου στην συγκεκριμένη περιοχή καθώς εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ.Και ο έλεγχος δεν θα είναι μόνο οικονομικός.
Αν ληφθεί υπόψη ότι η οικογένεια του Εμίρη του Κατάρ καθώς και άλλοι Καταριανοί αγοράζουν τα οικόπεδα γύρω από την περιοχή της διώρυγας στον Βόσπορο παρατηρώντας στα απεικονιζόμενα σχέδια ότι θα χτιστεί μια νέα Κων/πολη αυτό έχει την σημασία του σχετικά με το ποιος θα χρηματοδοτήσει αυτό το έργο.