Την αντίθεσή του με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τους χαμηλόμισθους και τους ελεύθερους επαγγελματίες δηλώνει ο ΣΕΒ στο μηνιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων,υποστηρίζοντας ότι περιορίζουν την αναπτυξιακή διάσταση των παρεμβάσεων.
Στο δελτίο του ΣΕΒ και σε σχολιασμό του Προσχέδιου του Προϋπολογισμού επισημαίνεται, ότι οι φοροελαφρύνσεις δεν θεωρούνται από μόνες τους ικανές συνθήκες για την απογείωση της ελληνικής οικονομίας, ενώ υποστηρίζεται ότι το φορολογικό σύστημα είναι δέσμιο στήριξης στρωμάτων με χαμηλότερα εισοδήματα:
«Οι φοροελαφρύνσεις και η άρση γραφειοκρατικών εμποδίων για ιδιωτικές επενδύσεις, αν και αναγκαίες, δεν είναι και από μόνες τους ικανές συνθήκες για την απογείωση της ελληνικής οικονομίας. Στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2020 λείπουν οι κομβικές αλλαγές που θα προσέδιδαν ισχυρή αναπτυξιακή διάσταση. Το φορολογικό σύστημα παραμένει δέσμιο παρεμβάσεων στήριξης των στρωμάτων με χαμηλότερα εισοδήματα (φόρος εισοδήματος και περιουσίας), χωρίς μετρήσιμες παρεμβάσεις για την αποτελεσματική επέκταση της φορολογικής βάσης και τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους των βαριά φορολογούμενων στελεχών των ελληνικών επιχειρήσεων που φεύγουν στο εξωτερικό.
Παράλληλα, στο σκέλος των καταναλωτικών δαπανών του δημοσίου συνεχίζεται η αυξητική τάση, παρά τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις για επισκόπηση δαπανών και προϋπολογισμό επιδόσεων και ελέγχου δαπανών, με στόχο ένα πιο αποτελεσματικό και λιγότερο δαπανηρό κράτος. Ταυτόχρονα, ο Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων παραμένει υποβαθμισμένος ως αναπτυξιακό εργαλείο.
Ειδικότερα, στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2020 προβλέπεται το πρωτογενές πλεόνασμα, σε όρους ενισχυμένης εποπτείας, να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ το 2020 από 3,7% το 2019. Εν προκειμένω, έχουν αποφασισθεί φοροελαφρύνσεις (κυρίως η μείωση του εταιρικού συντελεστή από 28% σε 24% και η εισαγωγή συντελεστή 9% στα εισοδήματα μέχρι €10.000 στα φυσικά πρόσωπα), καθώς και μέτρα αύξησης κοινωνικών δαπανών συνολικού ύψους €1,2 δισ., που προτείνεται να υπερκαλυφθούν (αφήνοντας και κάποιο απόθεμα ασφαλείας) με μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, όπως προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και αύξηση της εισπραξιμότητας των εσόδων από ακίνητη περιουσία, και εξορθολογισμό των δαπανών, περιλαμβανομένης της μετατόπισης επενδυτικών δαπανών στα συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα. Οι επιπτώσεις των μέτρων αυτών δεν ταυτοποιούνται κατά συγκεκριμένη πηγή, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο αποκλίσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού».
Λάθος κατεύθυνση, χωρίς αναπτυξιακή διάσταση
«Στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας καταγράφουν σχετικά μεγαλύτερες ελαφρύνσεις στα χαμηλότερα εισοδήματα των μισθωτών και συνταξιούχων απ' ό,τι στους άνω των 20.000 ευρώ (στελέχη επιχειρήσεων) και πολύ μεγαλύτερες ελαφρύνσεις στους ελεύθερους επαγγελματίες απ' ό,τι στους μισθωτούς», προσθέτει ο Σύνδεσμος και σημειώνει:
«Εάν όντως έτσι έχουν οι κλίμακες, τότε οι αλλαγές στη φορολογία των φυσικών προσώπων είναι προς τη λάθος κατεύθυνση, καθώς περιορίζουν την αναπτυξιακή διάσταση των παρεμβάσεων στη φορολογία: Πρώτον, δεν δίνονται κίνητρα στα πιο παραγωγικά στελέχη από τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους (πέραν της γενικής μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1 π.μ. από τον Ιούλιο του 2020), και δεύτερον, τίθενται αντικίνητρα στην αναδιάρθρωση του εργατικού δυναμικού υπέρ της μισθωτής εργασίας, που συνδέεται με υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης παγκοσμίως.
Τέλος, εάν η μείωση του αφορολογήτου περιορίζεται, όπως καταγράφεται σε δημοσιεύματα του Τύπου, σε ποσά κάτω των 1.000 ευρώ ανά προστατευόμενο τέκνο, τότε τα μέτρα προστασίας της οικογένειας είναι κατώτερα των περιστάσεων». Συνολικά, κατά τον ΣΕΒ, «στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2020 λείπουν οι κομβικές αλλαγές που θα προσέδιδαν ισχυρή αναπτυξιακή διάσταση».
Ο ΣΕΒ χαρακτηρίζει ως ιδιαίτερα θετική εξέλιξη τη νέα έξοδο της Ελλάδας στις αγορές, με την επανέκδοση 10ετούς ομολόγου, από την οποία αντλήθηκε ποσό ύψους 1,5 δισ. ευρώ με ιστορικά χαμηλή απόδοση στο 1,5%. Επιπρόσθετα, κατά την τελευταία δημοπρασία εντόκων γραμματίων τρίμηνης διάρκειας, η Ελλάδα κατάφερε να αντλήσει 487,5 εκατ. ευρώ με αρνητικό επιτόκιο -0,02%, «γεγονός το οποίο επισφραγίζει την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών», καταλήγει ο Σύνδεσμος.
ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη άνοιξε την ορεξη της οικονομικής ελίτ
«Είναι πλέον σαφές πως ο ερχομός της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχει ανοίξει για τα καλά την όρεξη της οικονομικής ελίτ της χώρας», αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προσθέτοντας ότι «ο ΣΕΒ διεκδικεί καθεστώς πλήρους ασυδοσίας και ισοπέδωση των δυνάμεων της εργασίας».
Ειδικότερα, αναφέρει, ότι όπως προκύπτει από το μηνιαίο δελτίο οικονομικής δραστηριότητας που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανιών, «διεκδικεί καθεστώς φορολογικής ασυλίας του μεγάλου πλούτου και υιοθέτηση των θέσεων του ΔΝΤ σχετικά με τη μείωση του αφορολόγητου».
Ο ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζει πως «το μέγεθος της απληστίας του ΣΕΒ είναι τέτοιο που φτάνει στο σημείο να ζητά την άρση των μέτρων στήριξης για τα χαμηλότερα εισοδήματα και, την ίδια στιγμή, απαιτεί να μειωθεί το αφορολόγητο, επικαλούμενος την "επέκταση της φορολογικής βάσης", όπως ακριβώς το ΔΝΤ. Επιπλέον, διεκδικεί τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, απειλώντας με την αποχώρηση επιχειρήσεων στο εξωτερικό».
Ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει ότι θα σταθεί απέναντι «στις επιδιώξεις αυτές και σε όσους πρόθυμους σπεύσουν να τις υλοποιήσουν». Τονίζει δε πως «στον αντίποδα των θέσεων του ΣΕΒ και της ΝΔ, η μόνη λύση για το μέλλον της χώρας είναι το μοντέλο του ΣΥΡΙΖΑ για τη δίκαιη ανάπτυξη με επίκεντρο τις δυνάμεις της εργασίας, για το οποίο θέσαμε τις βάσεις κατά την κυβερνητική μας θητεία».