Ανάπτυξη 2% προβλέπει ο ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία την τριετια με την κατανάλωση, την απασχόληση και τα πρωτογενή πλεονάσματα να στηρίζουν τη δυναμική της. Το 2027 όμως προβλέπει επιβράδυνση καθώς η σταδιακή υποχώρηση των επενδύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλάζει τις ισορροπίες.
Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η ανάπτυξη φέτος «έτρεξε» με ρυθμό 2,1% και προβλέπει 2,2% το 2026. Για το 2027 αναμένει επιβράδυνση στο 1,8%, καθώς θα μετριαστεί η ανάπτυξη των επενδύσεων λόγω της ολοκλήρωσης στην υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
Απεναντίας, εκτιμά ότι η κατανάλωση θα παραμείνει ισχυρή χάρη στην αύξηση της απασχόλησης και των μισθών και οι εξαγωγές αναμένεται να βελτιωθούν λόγω ανάκαμψης στη διεθνή ζήτηση. Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, ο ΟΟΣΑ προβλέπει περαιτέρω επιβράδυνση στο 2,1% το 2027.
Η έκθεση επισημαίνει, όμως, ότι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μπορεί να επιδεινωθούν αν ο ρυθμός αύξησης των μισθών ξεπεράσει τον ρυθμό βελτίωσης της παραγωγικότητας, αν σημειωθούν νέα ακραία καιρικά φαινόμενα, καθώς και σε περίπτωση που δεν αξιοποιηθούν πλήρως τα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Τα πρωτογενή πλεονάσματα θα παραμείνουν υψηλά, όπως υπολογίζει ο ΟΟΣΑ, από 2,3% έως 2,9% του ΑΕΠ μέχρι το 2027. Τονίζει μάλιστα ότι η μείωση του χρέους πρέπει να παραμείνει προτεραιότητα, καθώς το κόστος του δημογραφικού και των επενδυτικών αναγκών θα συνεχίσει να είναι υψηλό.
Ως κρίσιμους πυλώνες για τη διατήρηση ισχυρής ανάπτυξης και τη μείωση του χρέους προωθεί την προσαρμογή των κανόνων σε μέτρα πιο φιλικά προς τις επιχειρήσεις, τη μείωση των περιορισμών σε επαγγελματικές υπηρεσίες και την κάλυψη των εργασιακών ελλείψεων.
Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι η ανάπτυξη παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα φέτος, αγγίζοντας το 1,7% το δεύτερο τρίμηνο του 2025, χάρη στις επενδύσεις, την ιδιωτική κατανάλωση και τις εξαγωγές. Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 0,6% το πρώτο εξάμηνο, μία ανοδική πορεία που φαίνεται ότι συνεχίζεται και το δεύτερο εξάμηνο.
Ο πληθωρισμός ανήλθε κοντά στο 3% το τρίτο τρίμηνο και έπεσε κατακόρυφα στο 1,6% τον Οκτώβριο. Οι κενές θέσεις παραμένουν πολλές, όσο η ανεργία υποχώρησε στο 8,2% τον Σεπτέμβριο. Επίσης, οι μισθοί αυξήθηκαν γρήγορα, κατά 8,7% το δεύτερο τρίμηνο.
Τα δάνεια προς επιχειρήσεις συνέχισαν να αυξάνονται καθώς τα επιτόκια νέων δανείων μειώθηκαν στο 4% τον Σεπτέμβριο. Επίσης, σημειώνει ο ΟΟΣΑ, η αύξηση του τουρισμού ήταν ισχυρή. Σε ό,τι αφορά το εμπόριο, αναφέρει ότι ο άμεσος αντίκτυπος των δασμών στην ελληνική οικονομία θα είναι περιορισμένος, αλλά οι κανόνες θα επηρεάσουν τις εξαγωγές σε στενούς εταίρους όπως η Γερμανία λόγω μειωμένης ζήτησης.
Τέλος, επισημαίνει ότι το επιτόκιο του ελληνικού δεκαετούς μειώθηκε κατά 5 μονάδες βάσης από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο και το spread με το γερμανικό μειώθηκε κατά 19 μονάδες βάσης.
Μείωση χρέους
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, τα πρωτογενή πλεονάσματα θα παραμείνουν υψηλά μέχρι το 2027, στηρίζοντας την περαιτέρω μείωση του χρέους. Το 2024, τα έσοδα ήταν υψηλότερα από το αναμενόμενο και συνέβαλαν στη διαμόρφωση ενός πρωτογενούς πλεονάσματος 4%, ενώ δημιούργησαν περιθώριο για επιπλέον δαπάνες.
Τα νέα δημοσιονομικά μέτρα του 2026, που περιλαμβάνουν τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις, αλλά και την αύξηση των δαπανών σε άμυνα και ασφάλεια, αντιστοιχούν σε 0,7% του ΑΕΠ το 2026 και 0,9% το 2027. Οι προγραμματισμένες αυξήσεις του κατώτατου μισθού, συνολικά κατά 8% έως τον Απρίλιο του 2027, θα ενισχύσουν περαιτέρω τα εισοδήματα.
Οι δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προβλέπεται να αυξηθούν από 2,1% του ΑΕΠ το 2025 σε 4% του ΑΕΠ το 2026, πριν αρχίσει η σταδιακή τους απόσυρση, που θα επιβραδύνει τον ρυθμό αύξησης των επενδύσεων.
Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι αποτελεί προτεραιότητα η συνέχιση της μείωσης του χρέους, καθώς οι μελλοντικές ανάγκες δαπανών είναι υψηλές. Προκειμένου να υπάρχει βιώσιμη και ισχυρή ανάπτυξη απαιτείται βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και κάλυψη των επενδυτικών αναγκών με ταυτόχρονη μείωση του χρέους. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν και το δημογραφικό, η περαιτέρω βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η μείωση της έλλειψης δεξιοτήτων είναι βασικοί παράγοντες προς αυτή την κατεύθυνση.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η συνέχιση των πρόσφατων μέτρων για τη δημιουργία κανονιστικού πλαισίου πιο φιλικού προς τις επιχειρήσεις θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα τονώσει τις επενδύσεις. Επισημαίνει ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο για τη μείωση του ρυθμιστικού φορτίου σε αποτελεσματική διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τη νέα νομοθεσία και με τη χαλάρωση των περιορισμών στις επαγγελματικές υπηρεσίες, ιδίως στους δικηγόρους και τους συμβολαιογράφους.
Η ενίσχυση της επαγγελματικής κατάρτισης, η επανεξισορρόπηση των πολιτικών για την αγορά εργασίας προς την κατεύθυνση της κατάρτισης και της παροχής συμβουλών στους ανέργους, με παράλληλη διασφάλιση της υψηλής ποιότητας της κατάρτισης, θα μείωνε την αναντιστοιχία δεξιοτήτων και θα κάλυπτε καλύτερα τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε εργατικό δυναμικό, τονίζει ο ΟΟΣΑ.
Τέλος, επισημαίνει οτι η βελτίωση της πρόσβασης σε υπηρεσίες φροντίδας παιδιών, με τη μετατόπιση των δημόσιων δαπανών από τα επιδόματα γέννησης προς τις δομές φροντίδας παιδιών, θα ενθάρρυνε τις γυναίκες να συμμετάσχουν περισσότερο στο εργατικό δυναμικό.