Στα τέλη του έτους θα ξεκινήσει η χρήση από τους καταναλωτές το διαδικτυακό εργαλείο σύγκρισης τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, όπως γνωστοποίησε η διευθύντρια προστασίας καταναλωτών και περιβάλλοντος και λιανικής αγοράς της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Ευαγγελία Γκότζου, προσθέτοντας, κατά τη διάρκεια της χθεσινοβραδινής εσπερίδα που διοργάνωσε η ΡΑΕ, στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ, ότι θα είναι πλήρως λειτουργικό τον επόμενο μήνα.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση της πιλοτικής λειτουργίας του διαδικτυακού εργαλείου σύγκρισης τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, τοποθετείται χρονικά στις 10/9 και θα ακολουθήσει η διαδικασία αξιολόγησης και παρατηρήσεων, ώστε να ενσωματωθούν οι όποιες αλλαγές μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα.
Η κ. Γκότζου τόνισε: "Στο σημείο αυτό, θα έχει ολοκληρωθεί η λειτουργικότητα του εργαλείου και στη συνέχεια θα καθαριστεί η βάση δεδομένων και θα ζητηθεί η τελική ανάρτηση των προϊόντων από τους υπόχρεους προμηθευτές", περιγράφοντας τη διαδικασία χρήσης του εργαλείου με την οποία τα αποτελέσματα θα εμφανίζονται ταξινομημένα, οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις θα φαίνονται αναλυτικά και ξεχωριστά από τις υπόλοιπες χρεώσεις, ενώ πατώντας επάνω στις "Ρήτρες", "Εκπτώσεις" και "Λεπτομέρειες ", θα υπάρχουν αναδυόμενα παράθυρα επιπλέον πληροφορίες.
Εν συνεχεία, επισήμανε πως το 2019 αποτελεί χρονιά έντονης δραστηριότητας και περαιτέρω ενίσχυσης του ανταγωνισμού στον τομέα της προμήθειας, τόσο της ηλεκτρικής ενέργειας όσο και του φυσικού αερίου.
Η ίδια παρουσίασε την εξέλιξη των τάσεων στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας διαχρονικά, από το 2008, τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς (μερίδια αγοράς των Προμηθευτών ενέργειας, κινητικότητα, σύγκριση τιμολογίων λιανικής), καθώς και τις ιδιαιτερότητες του Μη Διασυνδεδεμένου Συστήματος.
Όσον αφορά τα προβλήματα που εμποδίζουν το περαιτέρω άνοιγμα της λιανικής αγοράς, δήλωσε πως υπάρχει έλλειψη εργαλείων αντιστάθμισης ρίσκου στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, τα παράπονα των καταναλωτών αναφορικά με τη μη ορθή προσυμβατική ενημέρωση, τόσο για τα τιμολόγια προμήθειας (μέγεθος εκπτώσεων, ρήτρες προσαρμογής, ρήτρα οριακής τιμής συστήματος) όσο και, γενικότερα, για τα νόμιμα δικαιώματά τους (π.χ. υπαναχώρηση), με αποτέλεσμα και την αύξηση παραπόνων λόγω απόκλιση της τιμής μεταξύ του συμβατικού σταδίου και του σταδίου της έκδοσης λογαριασμού.
Η διευθύντρια προστασίας καταναλωτών και περιβάλλοντος και λιανικής αγοράς της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναφέρθηκε και στο ρυθμιστικό έργο της ΡΑΕ την τελευταία τριετία, σχετικά με δομικές αλλαγές, ενίσχυση εποπτείας και καινοτόμες δράσεις, όπως -μεταξύ άλλων-η γνωμοδότηση διαμόρφωσης νομικού πλαισίου ηλεκτροκίνησης, ενώ για τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού στη λιανική αγορά, απαιτούνται:
- Ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητας των λιανικών αγορών, με καταπολέμηση των φαινομένων που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους (π.χ. ρευματοκλοπές) και με έμφαση στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας, την απλότητα, την προβλεψιμότητα και τη συνέπεια.
- Εφαρμογή Target Model - μηχανισμοί στήριξης του ανοίγματος της λιανικής αγοράς - ισότιμη πρόσβαση προμηθευτών σε προθεσμιακά προϊόντα
- Μεταρρύθμιση αγοράς - εισαγωγή νέων τομέων δραστηριοποίησης στη λιανική αγορά («ενεργοί» καταναλωτές/ aggregators/ υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων/ διαχείριση ζήτησης/ αποθήκευση/ αυτοδιαχείριση/ διεσπαρμένη παραγωγή)
"Αναγνωρίζεται ο καταναλωτής στο επίκεντρο και προωθούνται ρυθμιστικά μέτρα που θα ενισχύσουν τη διαφάνεια, την κοστοστρέφεια στην τιμολόγηση και τη δυνατότητα άσκησης των δικαιωμάτων του, με έμφαση στην εξυπηρέτηση και προστασία των καταναλωτών χαμηλού εισοδήματος", κατέληξε η κ. Γκότζου.