Πάνω από τα μισά (56%) θύματα ransomware πλήρωσαν τα λύτρα για να αποκαταστήσουν την πρόσβαση στα δεδομένα τους πέρυσι, σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα της Kaspersky σε 15.000 καταναλωτές. Ωστόσο, για το 17% αυτών, η πληρωμή των λύτρων δεν σήμανε και την επιστροφή των κλεμμένων δεδομένων τους.
Πάντως, καθώς αυξάνεται η ευαισθητοποίηση του κοινού για πιθανές απειλές στον κυβερνοχώρο, υπάρχουν λόγοι αισιοδοξίας για την καταπολέμηση του ransomware.
Το ransomware είναι ένα είδος κακόβουλου λογισμικού που οι εγκληματίες χρησιμοποιούν για να εκβιάζουν τα θύματά τους με στόχο την απόκτηση χρημάτων. Υποκλέπτει δεδομένα για λύτρα χρησιμοποιώντας κρυπτογράφηση ή κλειδώνοντας τους χρήστες εκτός της συσκευή τους.
Το ποσοστό των θυμάτων που πλήρωσαν τα λύτρα για την αποκατάσταση της πρόσβασης στα δεδομένα τους πέρυσι ήταν υψηλότερο μεταξύ αυτών ηλικίας 35-44 ετών, με τα δύο τρίτα (65%) να προχωρούν σε πληρωμές. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα άτομα ηλικίας 16-24 ετών ανέρχεται στο 52%, ενώ μόλις το 11% αυτών άνω των 55 ετών δέχονται να πληρώσουν, δείχνοντας ότι οι νεότεροι χρήστες είναι πιο πιθανό να πληρώσουν λύτρα από αυτούς άνω των 55 ετών.
Περιπτώσεις πληρωμής λύτρων μεταξύ χρηστών που έπεσαν θύματα ransomware με βάση την ηλικία
Είτε πληρώνουν είτε όχι, μόνο το 29% των θυμάτων μπόρεσαν να αποκαταστήσουν όλα τα κρυπτογραφημένα ή μπλοκαρισμένα αρχεία τους μετά από μια επίθεση. Οι μισοί (50%) έχασαν τουλάχιστον ορισμένα αρχεία, το 32% έχασε έναν σημαντικό αριθμό και το 18% έχασε έναν μικρό αριθμό αρχείων. Παράλληλα, το 13% που βίωσε ένα τέτοιο περιστατικό έχασε σχεδόν όλα τα δεδομένα του.
«Τα δεδομένα αυτά δείχνουν ότι ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών έχουν πληρώσει λύτρα για τα δεδομένα τους τους τελευταίους 12 μήνες. Αλλά η παράδοση χρημάτων δεν εγγυάται την επιστροφή δεδομένων και ενθαρρύνει μόνο τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου να συνεχίσουν την πρακτική αυτή. Επομένως, συνιστούμε πάντα εκείνοι που επηρεάζονται από ransomware να μην πληρώνουν, καθώς τα χρήματα υποστηρίζουν τη συνέχιση της συγκεκριμένης πρακτικής», σχολιάζει η Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing στην Kaspersky. «Αντ’ αυτού, οι καταναλωτές πρέπει να φροντίζουν να επενδύουν στην αρχική προστασία και ασφάλεια για τις συσκευές τους και να δημιουργούν αντίγραφα ασφαλείας όλων των δεδομένων τους τακτικά. Αυτό θα κάνει την ίδια την επίθεση λιγότερο ελκυστική ή επικερδή για τους εγκληματίες στον κυβερνοχώρο, μειώνοντας τη χρήση της πρακτικής και παρουσιάζοντας ένα ασφαλέστερο μέλλον για τους χρήστες του διαδικτύου».
Επί του παρόντος, περίπου 4 στους 10 ερωτηθέντες ισχυρίστηκαν ότι γνώριζαν για την ύπαρξη του ransomware τους τελευταίους 12 μήνες. Είναι σημαντικό αυτός ο αριθμός να αυξάνεται καθώς η απομακρυσμένη εργασία γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Για να βοηθήσουμε τους καταναλωτές να προστατευθούν καθώς μαθαίνουν περισσότερα σχετικά με αυτήν τη μορφή επίθεσης στον κυβερνοχώρο, είναι ζωτικής σημασίας να καταλάβουν τι πρέπει να προσέξουν και πώς να αντιδράσουν εάν συναντήσουν ransomware.