ΕΥΖην

Παρρησία: Η σημασία του να λέμε την αλήθεια στην (όποια) εξουσία - Και πώς θα το κάνουμε καλά


Η ιδέα ενός «γελωτοποιού της αυλής» που λέει την αλήθεια στην εξουσία είναι κοινή στην ιστορία. Ο Μακιαβέλι πίστευε ότι αυτό ήταν απαραίτητο για τη χρηστή διακυβέρνηση. Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι το ονόμαζαν αυτό «παρρησία» και το ασκούσαν συχνά. Στη σύγχρονη εποχή, ο Μισέλ Φουκό επανεφηύρε την ιδέα.

Εδώ θα εξετάζουμε τρεις πρακτικούς τρόπους με τους οποίους η παρρησία μπορεί να εφαρμοστεί στην καθημερινή ζωή μας.

Ο Ερρίκος Η' της Αγγλίας ήταν ένας σωματώδης τύραννος που έκανε υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Σκότωσε τους άπιστους και διέλυσε ολόκληρη την αγγλική πτέρυγα της Καθολικής Εκκλησίας όταν ο Πάπας του είπε ότι δεν μπορούσε να χωρίσει τη γυναίκα του. Ο Ερρίκος ήταν ένας βασιλιάς γρήγορος στο γέλιο και γρήγορος στην οργή. Ήταν ένας άντρας που στράγγισε τα ταμεία τόσο γρήγορα, όσο το κύπελλο του κρασιού του και που παντρεύτηκε τον δρόμο του γύρω από τους ευρωπαϊκούς βασιλείς. Ένας καλός χαρακτήρας για το Game of Thrones, διασκεδαστικός για την ιστορία, αλλά όχι για τους υπηκόους του.

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, ελάχιστοι άνθρωποι μιλούσαν ειλικρινά στον Ερρίκο Η'. Ο κόσμος ψιθύριζε και γελούσε, αλλά κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει. Εκτός από τον Γουίλ Σόμερς. Ο Σόμερς ήταν ένας καμπούρης γελωτοποιός που ήταν στο πλευρό του "Χένρι" για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Ο Σόμερς ήταν πνευματώδης, μουσικός και ανόητος - βασικές αρετές του γελωτοποιού. Αλλά το πιο σημαντικό, ήταν το μόνο άτομο που έλεγε συχνά και έντονα την αλήθεια στον βασιλιά. Ο Σόμερς χλεύαζε την περιφέρεια του Χένρι και την ουρική αρθρίτιδα του. Εγκαλούσε τον βασιλιά για την ασέβεια και τη λίμπιντό του. Έφτιαχνε τραγούδια για τις διαθέσεις του.

Ο Σόμερς έχει τη θέση του σε μια μακρά παράδοση ανθρώπων που «έλεγαν την αλήθεια στην εξουσία». Στον θρύλο του Αρθούρου, ένας "τρελός" που ονομάζεται Ντάγκονετ χρίζεται ιππότης για πλάκα και του δίνεται εντολή να κρατήσει υπό έλεγχο τη Στρογγυλή Τράπεζα. Στην Ιαπωνική ιστορία, ο Ταϊκομότσι - ή αρσενική γκέισα - λειτουργούσε ως γελωτοποιός, δικαστικός σύμβουλος και στρατιωτικός στρατηγός. Αλλά δεν χρειάζεται να είναι κάποιος γελωτοποιός.

Για τον πολιτικό θεωρητικό Νικολό Μακιαβέλι, όλοι οι ισχυροί πρέπει να έχουν συμβούλους που να μπορούν να τους μιλήσουν ειλικρινά:

Ένας σοφός πρίγκιπας πρέπει να διαλέγει τους σοφούς στην πολιτεία του και να τους δίνει μόνο την ελευθερία να λένε την αλήθεια… Αυτός που κάνει διαφορετικά, ανατρέπεται από κόλακες

Αυτή η ιδέα, ότι πρέπει να είμαστε ειλικρινείς - οδυνηρά ειλικρινείς - σε όσους βρίσκονται στην εξουσία, έχει μια αρχαία ελληνική λέξη: "παρρησία". Εδώ, βλέπουμε πόσο σημαντική είναι πραγματικά.

(Ξερο)καταπιείτε και... μιλήστε

αλήθεια στην εξουσία

Ο όρος παρρησία προέρχεται από τις λέξεις «παν» και «ρήσις» (ομιλία). Ουσιαστικά σημαίνει "να τα λέμε όλα", να μιλάμε ανοιχτά, ειλικρινά και χωρίς φόβο για επιπτώσεις, δικαίωμα που είναι διαθέσιμο σε όλους. Αυτός ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος της αθηναϊκής Δημοκρατίας, όπου η ελεύθερη ροή της αλήθειας θεωρούνταν απαραίτητη για την υγεία της Πολιτείας (της κοινωνίας) και την ευημερία του λαού της.

Όπως το έθεσε ο Ευριπίδης, «Είναι σκλαβιά, να μην λέει κανείς τη γνώμη του».

Στους φιλοσοφικούς διαλόγους, βρίσκουμε παρρησία στις ανταλλαγές μεταξύ δασκάλου και μαθητή, πολίτη και κράτους. Η Απολογία του Πλάτωνα παρέχει ένα τρανταχτό παράδειγμα, όπου ο Σωκράτης υπερασπίζεται το ρόλο του ως αμφισβητία, λέγοντας ότι αποτελεί "υπηρεσία προς την Πολιτεία", παρά το προσωπικό κόστος. Ο Πλάτων (και, υποθέτουμε, ο Σωκράτης) πίστευαν ότι κάθε εξουσία έπρεπε να αμφισβητηθεί. Ένα κράτος χρειάζεται ελέγχους και ισορροπίες.

Χιλιετίες αργότερα, ο Μισέλ Φουκό αναθεώρησε την παρρησία, τοποθετώντας την μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της ηθικής και πολιτικής σκέψης. Ο Φουκό περιέγραψε την παρρησία ως μια μορφή ατρόμητου λόγου, ένα μέσο έκφρασης ανοιχτά και ειλικρινά, ακόμη και με μεγάλο προσωπικό κίνδυνο. Αυτός ο ατρόμητος λόγος δεν είναι απερίσκεπτος, αλλά καθοδηγείται από την αίσθηση του καθήκοντος απέναντι στην αλήθεια και στο κοινό καλό. Είναι ο λόγος του φιλοσόφου, του κριτικού ή του πολίτη που τολμάει να σταθεί ενάντια στο κύμα της λαϊκής γνώμης ή στα διατάγματα εξουσίας και να πει αυτό που είναι αλήθεια, επειδή είναι αληθινό.

Η παρρησία δεν χρειάζεται να περιορίζεται στην πολιτική. Ένα συγκινητικό παράδειγμα παρρησίας βρίσκεται στο βιβλίο του Λέοντος Τολστόι "Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς". Σε αυτό το βιβλίο, ο Ιβάν πεθαίνει. Προφανώς πεθαίνει, όχι μόνο για τον αναγνώστη, αλλά και για τους χαρακτήρες που συναντά. Ωστόσο, κανείς στο βιβλίο δεν θα μιλήσει για αυτό. Κανείς δεν θα το παραδεχτεί στον Ιβάν. Εκτός από το χωριάτη Γεράσιμο. Ο Γερασίμ λέει στον Ιβάν ότι θα πεθάνει, αλλά όχι χωρίς συμπόνια. Η παρρησία του Γερασίμ διαπερνά τη χορωδία των ψεμάτων.

Παρρησία στην καθημερινότητα

Μακριά από τις λάγνες ζωές των Άγγλων μοναρχών και τους πνευματικούς λαβύρινθους του γαλλικού μεταμοντερνισμού, πώς μπορούμε όλοι να ελπίζουμε να εφαρμόσουμε την παρρησία στη ζωή μας; Εδώ είναι τρία βήματα σε αυτή την κατεύθυνση:

  • Προωθήστε το άνοιγμα

Ο λόγος που ο Μακιαβέλι πίστευε ότι ο ηγέτης «ανατρέπεται από τους κόλακες» ήταν ότι ο ίδιος ποτέ δεν θα μάθαινε πώς ήταν στην πραγματικότητα τα πράγματα.

Αν δεν ακούσετε κακές κριτικές, ο κόσμος θα καεί καθώς θα χορεύετε στον φανταστικό κήπο αναψυχής σας και κανείς δεν θα αγοράσει το προϊόν σας. Στο χώρο εργασίας, οι εταιρείες πρέπει να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους σε όλα τα επίπεδα να μιλούν ανοιχτά για τις ανησυχίες, τις ιδέες και τα σχόλιά τους χωρίς φόβο αντεκδίκησης. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να εισαγάγετε ανώνυμες φόρμες σχολίων ή να ζητήσετε από έναν εκπρόσωπο ανθρώπινου δυναμικού να διαμεσολαβήσει τυχόν ανησυχίες. 

  • Αγκαλιάστε την υπευθυνότητα

Για τον Φουκό, μία από τις πιο υποτιμημένες πτυχές της παρρησίας δεν είναι μόνο το να λες αλήθεια στην εξουσία, αλλά και το να λες αλήθεια στον εαυτό σου. Συχνά είναι πιο δύσκολο να κοιτάξεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη και να πεις: «Απογοήτευσες την ομάδα σου σε αυτό» ή «Αυτή δεν ήταν η καλύτερη δουλειά σου».

Το 2014, ο Σάτυα Ναντέλα της Microsoft παραδέχτηκε ότι έκανε «εντελώς λάθος», αφότου είχε πει ότι οι γυναίκες στον κλάδο της τεχνολογίας δεν πρέπει να ζητούν αύξηση μισθού. Η δημόσια συγνώμη και η ειλικρινής αναγνώριση του λάθους είναι επίσης παρρησία.

  • Υποστηρίξτε την ομάδα σας

Οι περισσότεροι άνθρωποι που εργάζονται σε μεσαίες προς μεγάλες εταιρείες βρίσκονται σε κάποιο ενδιάμεσο σημείο της "ιεραρχίας". Συνήθως υπάρχουν άνθρωποι πιο πάνω από εμάς και άνθρωποι πιο κάτω από αυτή την άποψη. Είναι σημαντικό να γίνονται οι "δύσκολες" συζητήσεις με μέλη της ομάδας που κάνουν κάτι λάθος, αλλά είναι επίσης σημαντικό να υπερασπίζεστε την ομάδα σας σε αυτούς που βρίσκονται ψηλότερα.

Η δουλειά ενός μάνατζερ είναι, μερικές φορές, να "απορροφά τους κραδασμούς". Μια μελέτη του 2020 αποκάλυψε αυτό που οι περισσότεροι από εμάς θα υποπτευόμασταν: η λήψη υποστήριξης από τους ιεραρχικά ανώτερους, μας κάνει πιο ικανοποιημένους, πιο αφοσιωμένους και καλύτερους στη δουλειά μας.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις