Κάτω από το 3%, συγκεκριμένα στο 2,8%, υποχώρησε ο πληθωρισμός το Μάιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, συνεχίζοντας την πορεία αποκλιμάκωσης που οφείλεται κυρίως στη μεγάλη πτώση των ενεργειακών τιμών. Για έναν ακόμη μήνα, όμως, οι τιμές στα τρόφιμα βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, αυξήθηκαν μάλιστα από τον Απρίλιο, ενώ ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε μια σειρά άλλων προϊόντων και υπηρεσιών.
Ο πληθωρισμός τον Μάιο, σύμφωνα με τον εθνικό δείκτη που χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ, «έπεσε» στο 2,8% από το 3% που ήταν τον Απρίλιο. Οι ενεργειακές τιμές πραγματοποίησαν «βουτιά» σε σχέση με το Μάιο του 2022, με την τιμή του φυσικού αερίου να μειώνεται 49,6% και του ηλεκτρικού ρεύματος 24,1%. Επίσης η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης υποχώρησε κατά 24,1%, των καυσίμων κατά 20,7% και των λιπαντικών κατά 16,8%.
Η ακρίβεια στα τρόφιμα, όμως, όχι απλώς επιμένει αλλά και ενισχύεται, προκαλώντας μείζον πρόβλημα στα νοικοκυριά και στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Οι τιμές των τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν στο 11,6% από το 11,4% του Απριλίου, ενώ μεγάλες αυξήσεις σημειώθηκαν και σε άλλα είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα (18,6%), τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (13,9%) και τα είδη ένδυσης - υπόδησης (11,8%).
Σημειώνεται ότι οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται για 24 μήνες στη σειρά, εκ των οποίων τους 14 μήνες με διψήφιο ποσοστό.
Σύγκριση Μαΐου 2023 με Μάιο 2022
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,8% τον μήνα Μάιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 11,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 3,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 11,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 9,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 7,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια -ζαχαροπλαστεία-καφενεία – κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 6,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.