Την εικόνα μιας συνολικής αναβάθμισης και βαθιού εκσυγχρονισμού των δημόσιων συγκοινωνιών και των μεταφορών παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυριαννάκης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού για το 2026. Όπως δήλωσε, «Οι δημόσιες συγκοινωνίες και οι Μεταφορές αναβαθμίζονται και εκσυγχρονίζονται».
Ο αναπληρωτής υπουργός επισήμανε ότι η σύνταξη του Προϋπολογισμού συνιστά μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία, καθώς, όπως ανέφερε, η κατάρτισή του αποτελεί «μια δύσκολη εξίσωση» προκειμένου να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της χώρας.
Παρουσιάζοντας τις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Μεταφορών, ο κ. Κυρανάκης στάθηκε πρώτα στον σιδηρόδρομο. Υπενθύμισε ότι το 2019 οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονταν σε 210 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και σε 45 εκατ. ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό. Πέρυσι, το ΠΔΕ έφτασε τα 720 εκατ. ευρώ και ο Τακτικός Προϋπολογισμός τα 75 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2026 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση, με 760 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ και 120 εκατ. ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό. Όπως εξήγησε, από συνολικά περίπου 250 εκατ. ευρώ, οι πόροι για τον σιδηρόδρομο ανέρχονται πλέον στα 900 εκατ. ευρώ, γεγονός που συνιστά «έναν υπερτριπλασιασμό των διαθέσιμων πόρων», απολύτως αναγκαίο για την υλοποίηση κρίσιμων έργων.
Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι οι επενδύσεις αυτές αφορούν υποδομές, σταθμούς και νέο τροχαίο υλικό, διαμορφώνοντας, όπως είπε, «ένα τρίπτυχο για να γίνουν επεκτάσεις, αυξήσεις δρομολογίων, αλλά η απόλυτη προσήλωσή μας είναι ο ενεργός σιδηρόδρομος με την προτεραιότητα των άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη που το καλοκαίρι του 2026, όπως έχουμε δεσμευτεί θα έχει 100% σηματοδότηση, 100% τηλεδιοίκηση και 100% σύστημα αυτόματης πέδησης, ένα πρόσθετο σύστημα που δεν συμπεριλαμβανόταν την Σύμβαση 717. Αυτή είναι η προσήλωσή μας και είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα».
Παράλληλα, υπενθύμισε ότι «το 2019 η τηλεδιοίκηση στον σιδηρόδρομο ήταν στο 1%, το 2026 θα φτάσουμε στο 100% στον άξονα».