Οι γονείς παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που βιώνει ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ και στη βελτίωση της καθημερινότητάς του. Μερικές χρήσιμες συμβουλές για το σπίτι μπορούν να βοηθήσουν ώστε να το παιδί να είναι πιο ήρεμο και να μπορεί να ανταποκρίνεται επαρκώς στις υποχρεώσεις του.
Καταρχάς τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ προτιμούν τη ρουτίνα στο πρόγραμμά τους γιατί έτσι νιώθουν ασφαλή. Δεν τους αρέσουν ιδιαίτερα οι εκπλήξεις. Μια καλή ιδέα είναι λοιπόν στην πόρτα του ψυγείου να τοποθετείται το καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού και να το διαβάζουν μαζί το πρωί πριν το παιδί φύγει για το σχολείο. Είναι καλό το παιδί να έχει σταθερό πρόγραμμα ύπνου και να κοιμάται περίπου δέκα με έντεκα ώρες το βράδυ. Το ίδιο, φυσικά, αποτέλεσμα έχει και η απαγόρευση του ηλεκτρονικού υπολογιστή πριν τον ύπνο. Πρέπει να υπάρχει ένα χρονικό όριο στη χρήση του υπολογιστή σε τουλάχιστον δύο ώρες πριν πέσει για ύπνο.
*Της Θάλειας Κουτλή
Ο χώρος που διαβάζει το παιδί πρέπει να είναι κατάλληλα διαμορφωμένος έτσι ώστε να μην υπάρχουν πολλά ερεθίσματα γύρω του. Πάνω στο γραφείο του να βρίσκονται μόνο τα μαθήματα που έχει να κάνει και τα μολύβια του. Είναι καλό το παιδί να ασκηθεί πριν το διάβασμα, να πιει ένα ποτήρι νερό και να φάει κάτι θρεπτικό. Βάλτε ως προτεραιότητα τις δυσκολότερες ασκήσεις, αφού στην αρχή το παιδί μπορεί να συγκεντρώνεται καλύτερα. Χωρίστε το διάβασμα σε τμήματα, π.χ. δέκα λεπτά το κάθε τμήμα, και αφήστε το να κινείται έστω για ένα λεπτό από τη θέση του.
Είναι σημαντικό για το παιδί να μην ξεφεύγει από το χρονοδιάγραμμά του. Να γνωρίζει πόσος χρόνος χρειάζεται για το διάβασμά του και πόσος για κάποια εξωσχολική δραστηριότητα και να παραμένει στη θέση του μέχρι να ολοκληρώσει τη σχολική του εργασία.
Όταν βλέπει ο γονιός πως το παιδί δυσκολεύεται σε κάποια άσκηση καλό είναι να τη χωρίσει σε μικρότερα κομμάτια και να δίνει χρόνο στο παιδί να ολοκληρώσει το κάθε κομμάτι.
Όταν το παιδί τελειώσει τη μελέτη των μαθημάτων του, ο γονιός το βοηθάει να ετοιμάσει την τσάντα του, με στόχο να μάθει να οργανώνεται και να γνωρίζει τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.
Το παιδί με ΔΕΠ-Υ πρέπει να ασκείται επαρκώς. Καλό είναι οι γονείς να πηγαίνουν το παιδί τους στην παιδική χαρά πριν ή μετά το σχολείο και να βεβαιώνονται ότι ασκείται αρκετά καθημερινά. Εάν ένα παιδί δεν λαμβάνει καθημερινή άσκηση σε κάποιον εξωτερικό χώρο, μπορεί να αποτελεί ένα μέρος του προβλήματος της δυσκολίας στην προσοχή του. Εάν οι καιρικές συνθήκες δεν ευνοούν κάτι τέτοιο μερικές καλές ιδέες είναι τα επιτραπέζια παιχνίδια, η μαγειρική, ο χορός και οι χειροτεχνίες στο σπίτι.
Άκρως βοηθητικές είναι και οι ασκήσεις αναπνοής καθώς πολλά παιδιά δεν αναπνέουν σωστά. Οι μικρές αναπνοές δυσκολεύουν το παιδί να διατηρήσει την προσοχή του, εμποδίζοντας την οξυγόνωση του εγκεφάλου. Παιχνίδια όπως οι φούσκες και οι σφυρίχτρες απαιτούν συνεχή εκπνοή, βελτιώνοντας έτσι την αναπνευστική ικανότητα ευχάριστα.
*Η Θάλεια Κουτλή είναι Εργοθεραπεύτρια, αριστούχος του τμήματος Εργοθεραπειας Αθήνας και Ψυχολόγος, αριστούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύτηκε στο τετραετές πρόγραμμα στη Συστημική Ψυχοθεραπεία- θεραπεία ζεύγους και οικογένειας. Δουλεύει σε κέντρα αποκατάστασης παιδιών και σε σχολεία από το 2004 έως και σήμερα. Έχει ειδικευτεί στις μεθόδους: Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (Sensory Integration), Teach, ABA- Πρώιμη εντατική παρέμβαση σε παιδιά με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, στην αξιολόγηση και παρέμβαση Μαθησιακων Δυσκολιών- Δυσλεξίας και είναι εξωτερικός συνεργάτης του Α τεστ- έλεγχος σχολικής ετοιμότητας. Eίναι επιστημονικά υπεύθυνη του κέντρου ειδικών θεραπειών “Παιδίον Πράξις” στον Βύρωνα (Καραολή Δημητρίου 26).