Χρηστικά

Σε διπλό τεστ από σήμερα η ελληνική οικονομία με έπαθλο 4,34 δισ. ευρώ


Τα προαπαιτούμενα για την πρώτη δόση 3,6 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και 740 εκατ. από τα κέρδη της ΕΚΤ και κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα

Σε διπλή αξιολόγηση από την Κομισιόν και τους θεσμούς υποβάλλεται από σήμερα η ελληνική οικονομία, το αποτέλεσμα της οποίας θα κρίνει, αφενός, την εκταμίευση της πρώτης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 3,6 δισ. ευρώ, αφετέρου την εκταμίευση της δόσης των 740 εκατ. ευρώ, από τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης.

Αναλυτικότερα, από σήμερα, 10 Ιανουαρίου, ξεκινά η 13η αξιολόγηση από τα αποτελέσματα της οποίας θα εξαρτηθεί αφενός η επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (740 εκατ. ευρώ) που αποκόμισαν ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης, αλλά και η διαδικασία απεμπλοκής από την μεταμνημονιακή εποπτεία.

Η ατζέντα των συζητήσεων είναι «καυτή» καθώς σε αυτή περιλαμβάνονται, το κόστος των αναδρομικών των συντάξεων, τα χρόνια ζητήματα των κόκκινων δανείων των τραπεζών, οι εκκρεμείς συντάξεις, καθώς και η πορεία του προϋπολογισμού και του δημοσίου χρέους. Ειδικότερα η προσοχή των θεσμών θα εστιαστεί στα ακόλουθα ζητήματα:

  1. Ο τρόπος κάλυψης του κόστους των αναδρομικών των συντάξεων, εάν υπάρξουν θετικές για τους συνταξιούχους, δικαστικές αποφάσεις.Μόνο η απόφαση του ΣτΕ που εκκρεμεί από τον Ιανουάριο του 2021, για τα αναδρομικά επικουρικών συντάξεων και δώρων, έχει κόστος περίπου 2,6 δισ. ευρώ.
  2. Οι εκκρεμείς συντάξεις, οι οποίες κυμαίνονται στις 130.000, μέχρι τον Νοέμβριο, αλλά έχουν αυξηθεί δραματικά τον Δεκέμβριο, λόγω των μαζικών αποχωρήσεων υπαλλήλων, φοβούμενοι την αύξηση των ορίων ηλικίας. Το κόστος των εκκρεμών συντάξεων κύριων, επικουρικών και εφάπαξ, ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ και οι θεσμοί θα ζητήσουν τρόπους για την κάλυψή του.
  3. Η διευθέτηση των κόκκινων δανείων των τραπεζών, τα οποία έχουν μεν μειωθεί, μέσω των πωλήσεων σε funds, αλλά όχι στο βαθμό που έχουν δεσμευτεί οι τράπεζες.
  4. Η πορεία υλοποίηση του εξωδικαστικού μηχανισμού, όπου τα αποτελέσματα, μέχρι στιγμής, είναι απογοητευτικά.
  5. Οι λεπτομέρειες του νομοσχεδίου για τον νέο φορέα διαχείρισης των ακινήτων των νοικοκυριών, τα οποία μέσω ορισμένων διαδικασιών, θα κηρύσσονται σε πτώχευση.
  6. Η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμών οφειλών του Δημοσίου, προς τους ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίες δεν έχουν μηδενιστεί σύμφωνα με τις προηγούμενες δεσμεύσεις της κυβέρνησης. Αγκάθι αποτελούν επίσης και οι καθυστερήσεις του claw back από τις φαρμακευτικές εταιρίες.
  7. Το νομοσχέδιο για το ΤΧΣ και την πορεία αποεπένδυσής του από τις συστημικές τράπεζες.
  8. Οι εξελίξεις στον κρατικό προϋπολογισμό και στο δημόσιο χρέος, που βρίσκεται στο 200% του ΑΕΠ, υπό τη θετική επίδραση της αυξημένης ανάπτυξης του 2021, αλλά και την αρνητική επίδραση της έξαρσης της πανδημίας.
  9. Το κόστος των μέτρων στήριξης των επαγγελματιών που πλήττονται από την πανδημία.
  10. Το κόστος των μέτρων στήριξης των νοικοκυριών που πλήττονται από τις ανατιμήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος.

Η αξιολόγηση για τη δόση του Ταμείου Ανάκαμψης

Δύσκολες θα είναι και οι εξετάσεις για τη λήψη της πρώτης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς περιέχονται περίπου 15 προαπαιτούμενα.
Στις 29 Δεκεμβρίου η Ελλάδα απέστειλε αίτημα για εκταμίευση 3,6 δισ. ευρώ σε χρηματοδοτική στήριξη, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF). Όμως για την εκταμίευσή της απαιτείται η εκπλήρωση συγκεκριμένων ορόσημων.

Η Κομισιόν στο προσεχές δίμηνο, θα εξετάσει την εκπλήρωση των ακόλουθων προαπαιτούμενων, προκειμένου να εγκρίνει τη χορήγηση της πρώτης δόσης των 3,6 δισ. ευρώ. Ειδικότερα στο επίκεντρο της Κομισιόν θα βρεθούν:

  1. Η έναρξη ισχύος νόμου για την ανακύκλωση και την υγειονομική ταφή, θέσπιση κινήτρων για τους δήμους ώστε να επιτύχουν υψηλά ποσοστά επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, καθώς και επιβολή φόρου υγειονομικής ταφής. Ο φόρος υγειονομικής ταφής θα εφαρμόζεται από το πρώτο τρίμηνο του 2022 και τα τιμολόγια αυξάνονται προοδευτικά, έως ότου φτάσουν στο ανώτατο όριο του φόρου υγειονομικής ταφής έως το τρίτο τρίμηνο του 2024.
  2. Η δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού για την κατασκευή 13 περιφερειακών κέντρων επιχειρήσεων πολιτικής προστασίας.
  3. Η έναρξη ισχύος του εργασιακού νόμου με τον οποίο θα εκσυγχρονιστεί α) το ατομικό εργατικό δίκαιο, β) το εργατικό και το συνδικαλιστικό δίκαιο, γ) το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας που χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση της αγοράς εργασίας και τον της αδήλωτης και της ελλιπώς δηλωμένης εργασίας, πλαίσιο για την ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.
  4. Η έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη θέσπιση υπεραπόσβεσης, για φορολογικούς σκοπούς, των επιλέξιμων δαπανών των ΜΜΕ για επενδύσεις στην πράσινη οικονομία και στην ψηφιοποίηση
  5. Η έναρξη ισχύος τροποποίησης του πρωτογενούς και του παράγωγου νομικού πλαισίου που παρέχει ειδικά κίνητρα για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών
  6. Η κατάρτιση αναλυτικού προγράμματος παραδοτέων στον τομέα της κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένων της σύστασης των σχετικών επιτροπών, αναλυτικού χρονοδιαγράμματος του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ για την κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας και ρυθμίσεων διαβούλευσης.
  7. Η κατάρτιση σχεδίων πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου, για σκοπούς διαβούλευσης, που προβλέπουν τη βελτίωση του νομικού πλαισίου για την παροχή φορολογικών και οικονομικών κινήτρων, καθώς και κινήτρων σε θέματα αδειοδοτήσεων για συγχωνεύσεις, μετατροπές και εξαγορές
  8. Η κατάρτιση καταλόγου των κτιρίων που δεν θίγονται από την αναθεώρηση του δικαστικού χάρτη.
  9. Η έναρξη ισχύος νέου νόμου σχετικά με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ο οποίος θα τροποποιεί τις εσωτερικές διαδικασίες και την οργάνωση
  10. Η κατάρτιση χάρτη πορείας με τα στάδια για την πλήρη αναδιοργάνωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.
  11. Η έναρξη ισχύος νομοθετικών τροποποιήσεων για τη μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων (νόμοι 3894/2010 και 4608/2019), μεταξύ άλλων μέσω της κωδικοποίησης της νομοθεσίας για τη δημιουργία ενιαίου και συνεκτικού πλαισίου και νομοθετικών τροποποιήσεων για τη θέσπιση νέας κατηγορίας στρατηγικών «εμβληματικών επενδύσεων μεγάλης σημασίας». Με τη μεταρρύθμιση του πλαισίου στρατηγικών επενδύσεων θα θεσπιστούν επίσης διατάξεις που θα συμβάλουν στην επιτάχυνση της διοικητικής διαδικασίας σε σχέση με την έγκριση και την αδειοδότηση μιας στρατηγικής επένδυσης (δηλαδή θα βελτιώνουν την ταχεία διαδικασία). Νέες κατηγορίες στρατηγικών επενδύσεων θα θεσπίζονται στον νόμο με βάση κριτήρια που ευνοούν την καινοτομία ή τη διάδοση της τεχνολογίας, τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη μετάβαση σε οικονομία χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και/ή προωθούν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας σε διεθνές επίπεδο.
  12. Η υπογραφή των επιχειρησιακών συμφωνιών μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και τουλάχιστον ενός διεθνούς χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, οι οποίες θα περιλαμβάνουν: α) Κριτήρια επιλογής για τη συμμόρφωση με την τεχνική καθοδήγηση σχετικά με την εφαρμογή της αρχής της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» (2021/C 58/01) των στηριζόμενων δραστηριοτήτων, βάσει της οποίας απαιτείται η χρήση ελέγχου βιωσιμότητας, ένας κατάλογος εξαιρέσεων και υποχρεωτικοί έλεγχοι νομικής συμμόρφωσης με τη σχετική ενωσιακή και εθνική περιβαλλοντική νομοθεσία από ανεξάρτητο ελεγκτή. β) Δέσμευση για επένδυση τουλάχιστον του 38,5% των κονδυλίων για τη στήριξη της κλιματικής μετάβασης και του 20,8% των κονδυλίων για τη στήριξη της ψηφιακής μετάβασης, χρησιμοποιώντας τη μεθοδολογία των παραρτημάτων VI και VII του κανονισμού για τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
  13. Η έναρξη ισχύος της νόμιμης εντολής της ΕΔΕΛ και δημιουργία του συστήματος ελέγχων, το οποίο α) διασφαλίζει τη συλλογή δεδομένων και την παρακολούθηση της επίτευξης των ορόσημων και των στόχων· β) καθιστά δυνατή την κατάρτιση των διαχειριστικών δηλώσεων και της σύνοψης του λογιστικού ελέγχου, καθώς και των αιτήσεων πληρωμής και γ) καθιερώνει τις αναγκαίες διαδικασίες για τη συλλογή και την αποθήκευση δεδομένων σχετικά με τους δικαιούχους, τους αναδόχους, τους υπεργολάβους και τους πραγματικούς δικαιούχους σύμφωνα με το άρθρο 22 του κανονισμού (ΕΕ) 2021/241, πριν από την υποβολή της πρώτης αίτησης πληρωμής. Εκπονείται ειδική έκθεση ελέγχου σχετικά με το σύστημα που έχει διαμορφωθεί. Σε περίπτωση που η έκθεση εντοπίσει τυχόν αδυναμίες, η έκθεση ελέγχου διατυπώνει συστάσεις για τη λήψη διορθωτικών μέτρων.
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα