Εσοδα άνω το ενός εκατομμυρίου ευρώ «υπόσχεται» να φέρει στα ταμεία των ασφαλιστικών εταιρειών η αποστολή ειδοποιητηρίων για τα ανασφάλιστα οχήματα. Βάσει όσων έχουν προσφάτως ανακοινωθεί εκ του Αναπληρωτή υπ. Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδη η διαδικασία της αποστολής των ειδοποιητηρίων εγγράφων θα πρέπει να έχει ξεκινήσει και οι κάτοχοι των ανασφάλιστων οχημάτων σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουν λάβει τις κλήσεις για την καταβολή των ασφαλίστρων. Το ζήτημα με τα ανασφάλιστα οχήματα είναι εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα και έχει τόσο οικονομικές όσο και κοινωνικές διαστάσεις και συνέπειες.
Σύμφωνα τον Πρόεδρο της ΕΑΕΕ Αλέξανδρο Σαρρηγεωργίου, «υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν περί τα 700.000 με 1.000.000 ανασφάλιστα οχήματα, οι ζημιές των οποίων επιβαρύνουν ως γνωστό το ήδη πολύπαθο και προβληματικό Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων που επιτελεί κοινωνικό ρόλο και μέσω αυτού το σύνολο των νομοταγών και συνετών ασφαλισμένων πολιτών».
Πώς το αντιμετωπίζουν οι άλλες χώρες
Το πρόβλημα έχει εδώ και χρόνια λυθεί στις περισσότερες χώρες είτε μέσω αυστηρής αστυνόμευσης είτε μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίες εντοπισμού ανασφάλιστων οδηγών.
Τι ισχύει στην Ελλάδα
Αν και στην Ελλάδα είμαστε τεχνικά έτοιμοι και έχουν ανακοινωθεί τα πρόστιμα, καμία κυβέρνηση, μέχρι προσφάτως δεν προχώρησε στην εφαρμογή των. Το κράτος έχει αφήσει στο τραπέζι τουλάχιστον 26 εκατ. ευρώ από το φόρο ασφαλίστρων εάν λάβουμε υπόψη τα αυξημένα φορολογικά έσοδα από το φόρο των ασφαλιστικών εταιρειών, προμήθειες πρόστιμα κτλ.
Τα έσοδα δε, για τις ασφαλιστικές, με δεδομένο το όγκο των ανασφάλιστων οχημάτων, επί ένα μέσο ασφάλιστρο το οποίο περιέχει τις βασικές υποχρεωτικές καλύψεις θα ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο.
Τι επιλογές έχουν οι οδηγοί σήμερα
Οι οδηγοί που δεν είχαν ασφαλίσει το αυτοκίνητο τους έχουν δύο επιλογές: είτε να προλάβουν να αγοράσουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο είτε να κληθούν να πληρώσουν υποχρεωτικά το πρόστιμο και εν συνεχεία να ασφαλίσουν το αυτοκίνητο τους.
Με το νόμο 4261/2014 (άρθρο 169), η σύμβαση της υποχρεωτικής ασφάλισης του αυτοκινήτου είναι σύμβαση ορισμένης διάρκειας με συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα λήξης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το νόμο ο ασφαλισμένος θα πρέπει να καταβάλει το κόστος του ασφαλίστρου μέχρι την λήξη του, χωρίς πλέον να έχει την δυνατότητα αποπληρωμής του έως και 30 ημερών μετά.
Παράλληλα η ασφαλιστική αν δεν λάβει το ολοκληρωμένο το οφειλόμενο ασφάλιστρο, δεν έχει το δικαίωμα να εκδώσει ασφαλιστικές καλύψεις.
Η Ανανέωση της ασφαλιστικής σύμβασης ή σύναψη νέας ασφάλισης γίνεται μόνον αφού προηγηθεί η καταβολή από τον ασφαλισμένο του αντίστοιχου ασφαλίστρου.
Το ασφαλιστήριο, είναι το έγγραφο που αποδεικνύει η σύναψη της ασφάλισης. Το γνωστό αυτοκόλλητο σήμα ασφάλισης έχει καταργηθεί και δεν αποτελεί αποδεικτικό της ασφάλισής σας.
Σε περίπτωση που έχει καταβάλει ο κάτοχος του οχήματος το ασφάλιστρο, αλλά δεν παρέλαβε το ασφαλιστήριο, ο Νόμος προβλέπει ότι, η σύναψη της ασφάλισης θα αποδεικνύεται για τις 5 ημέρες της κάλυψης από την απόδειξη πληρωμή.
Ο Νόμος για τα ανασφάλιστα
Για τα ανασφάλιστα οχήματα, ο νόμος προβλέπει αυστηρές διοικητικές και ποινικές, για όσους ιδιοκτήτες δεν φροντίσουν να ανανεώσουν η να ασφαλίσουν έγκαιρα το αυτοκίνητο τους.
Διοικητικές κυρώσεις σύμφωνα με το νόμο
- Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 10 μέρες.
- Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια, σε περίπτωση υποτροπής.
- Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα, 1000 ευρώ για φορτηγά
Πλέον 250 ευρώ παράβολο.
Ποινικές κυρώσεις
- Φυλάκιση από δύο μήνες μέχρι ένα χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι 3.000 ευρώ σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.