«Χωρίς τέλος φαίνεται πως είναι η πολιτική απαξίωσης του ελληνικού σιδηροδρόμου», δήλωσε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, ο οποίος σημείωσε ότι «στην τεράστια υποστελέχωση, την έλλειψη σύγχρονου εξοπλισμού και αναβαθμισμένου τροχαίου υλικού, στα τεράστια ελλείμματα ασφάλειας, έρχεται να προστεθεί και η εκτεταμένη υποχρηματοδότηση για την ομαλή λειτουργία του δικτύου».
Όπως ανέφερε, «από σήμερα, η Hellenic Train προχωρά σε κατάργηση εκδοτηρίων σε δεκάδες σταθμούς της χώρας. Σχεδόν οι μισοί σταθμοί του σιδηροδρομικού δικτύου θα μείνουν χωρίς φυσικά σημεία πώλησης εισιτηρίων».
Επιπλέον, «πολλοί από τους περιφερειακούς σταθμούς που θα μείνουν χωρίς εκδοτήρια είναι και σημεία στα οποία ο σιδηρόδρομος δεν λειτουργεί (Ξάνθη- Αμύνταιο-Κομοτηνή- Λαμία), αλλά και σημεία στα οποία λειτουργεί, ακόμα και στον Προαστιακό Αθήνας και Θεσσαλονίκης (Νέα Πέραμος – Άγ. Θεόδωροι – Νέοι Πόροι – Λεπτοκαρυά)!», τόνισε ο κ. Μεϊκόπολους, προσθέτοντας πως «βασική αιτία της απόφασης αυτής εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, φαίνεται ότι είναι η έλλειψη χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών».
«Το ταμείο είναι μάλλον… μείον, καθώς η ελληνική ευβέρνηση χρωστάει στη Hellenic Train το ποσό της επιδότησης για τις άγονες γραμμές τόσο για το 2023 όσο και για το 2024», σημείωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως «με σύμβαση που υπέγραψε το ελληνικό δημόσιο με τη Hellenic Train το καλοκαίρι του 2022, η διαχειρίστρια εταιρεία θα επιδοτούνταν με το ποσό των 50 εκατ. ευρώ ανά έτος για τη λειτουργία των λεγόμενων άγονων γραμμών», για να καταλήξει πως «η επιδότηση αυτή… αγνοείται από το 2023, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να χρωστάει σήμερα στην εταιρεία 100 εκατ. ευρώ!».
Παράλληλα, ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε πως τα προβλήματα χρηματοδότησης «που προκαλεί η οφειλή του ελληνικού δημοσίου προς τη Hellenic Train» δεν αντανακλώνται μόνο στο κλείσιμο των εκδοτηρίων, καθώς «η εταιρεία με την σειρά της καθυστερεί πληρωμές προς τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑ ΟΣΕ, αυτές δηλαδή που είναι είτε είναι υπεύθυνες για την συντήρηση του δικτύου είτε για την ενοικίαση του τροχαίου υλικού».
«Απλήρωτοι μισθοί εργαζομένων»
«Από την υποχρηματοδότηση δεν γλίτωσαν ούτε και οι μισθοί των εργαζομένων. Για πρώτη φορά μετά από 40 περίπου χρόνια, οι εργαζόμενοι της Hellenic Train δεν έχουν πληρωθεί τις δευτερεύουσες απολαβές τους, ποσά που αντιστοιχούν στο 50% του μισθού των εργαζόμενων στην παραγωγή», υπογράμμισε ο κ. Μεϊκόπουλος, προσθέτοντας ότι «προσπαθώντας να εξευμενίσει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των εργαζομένων, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τα οφειλόμενα από τις δευτερεύουσες απολαβές θα πληρωθούν μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αφήνοντας ωστόσο τον ακριβή χρόνο πληρωμής ακαθόριστο…».
Επισημαίνει πως «το εκρηκτικό αυτό μείγμα υποχρηματοδότησης επιτείνει τα κενά ασφάλειας. Το σιδηροδρομικό δίκτυο εμφανώς υποχρηματοδοτούμενο, υπολειτουργεί με καίρια ευθύνη της κυβέρνησης», για την οποία σημειώνει πως «αντί να δρομολογεί τις δεσμεύσεις της για νέες επενδύσεις σε σύγχρονο τροχαίο υλικό και αναβάθμιση της υποδομής, στερεί από το δίκτυο βασικά κονδύλια για τη στοιχειωδώς ομαλή λειτουργία, κλείνει εκδοτήρια και αδιαφορεί για τις απολαβές των εργαζομένων».
«Την ίδια ώρα, η διοίκηση της Hellenic Train αρνείται να συναντήσει την αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για να ενημερώσει ως οφείλει για την εικόνα παρακμής στον ελληνικό σιδηρόδρομο», καταλήγει ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Έβρου
Η απόφαση της Hellenic Train να προχωρήσει στο κλείσιμο των εκδοτηρίων στους σιδηροδρομικούς σταθμούς της Αλεξανδρούπολης και της Ορεστιάδας, μαζί με άλλα 34 σημεία σε όλη τη χώρα, αποδεικνύει πως η κυβέρνηση της ΝΔ εγκαταλείπει πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θράκης και του Έβρου.
Η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο εξυπηρετεί κυρίως γεωπολιτικές και στρατιωτικές προτεραιότητες και όχι την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών. Την ίδια στιγμή, ο ιστορικός σταθμός του Πυθίου, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως διακρατική πύλη Ελλάδας – Τουρκίας, παραμένει πλήρως εγκαταλελειμμένος.
Η κυβέρνηση της ΝΔ είχε εξαγγείλει 19 μέτρα για την Αν. Μακεδονία και Θράκη, μεταξύ των οποίων και η επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Ορεστιάδας τον Οκτώβριο του 2023. Λίγους μήνες αργότερα, η Hellenic Train ανακοίνωσε την επέκταση της σύνδεσης μέχρι το Ορμένιο. Ωστόσο, αντί για περαιτέρω ανάπτυξη, η κυβέρνηση κλείνει τώρα τα εκδοτήρια, αποκόπτοντας τους πολίτες από βασικές υπηρεσίες.
Η “αναβάθμιση” που υποσχέθηκε ο κ. Μητσοτάκης παραμένει μόνο στα χαρτιά. Η πραγματικότητα είναι ότι οι κάτοικοι του Έβρου και της Θράκης παραμένουν χωρίς ουσιαστική σύνδεση με το εθνικό δίκτυο και χωρίς πρόσβαση σε στοιχειώδεις σιδηροδρομικές υπηρεσίες.
Οι επιπτώσεις για τους πολίτες
Το κλείσιμο των εκδοτηρίων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους επιβάτες, καθώς:
• Οι ηλικιωμένοι και τα ΑμεΑ αποκλείονται από τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων, αφού η ηλεκτρονική διαδικασία δεν είναι προσιτή σε όλους.
• Οι σταθμοί μένουν χωρίς προσωπικό, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία βοήθεια σε επιβίβαση, αποβίβαση και αλλαγές δρομολογίων.
• Οι πολίτες χάνουν βασικές εξυπηρετήσεις, όπως χώροι αναμονής, πληροφόρηση για καθυστερήσεις και εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση προβλημάτων στα δρομολόγια.
• Στα τρένα δεν θα εκδίδονται ειδικές κατηγορίες εισιτηρίων (νεανικά, φοιτητικά, πολυτέκνων, συνταξιούχων ΟΣΕ), αναγκάζοντας τους επιβάτες να πληρώνουν κανονικό αντίτιμο.
• Δεν υπάρχουν POS στα τρένα, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να πρέπει να έχουν μόνο μετρητά.
• Το τηλεφωνικό κέντρο 14511 για κρατήσεις εισιτηρίων και πληροφόρηση χρεώνει τους πολίτες έως και 0,98€/λεπτό.
Η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο για τη Θράκη και τον Έβρο. Αντί να ενισχύσει τον σιδηρόδρομο, περιορίζει τις υπηρεσίες, εγκαταλείπει τη συντήρηση των δικτύων και αφήνει την περιοχή αποκομμένη από το εθνικό δίκτυο.
Οι τοπικοί βουλευτές της ΝΔ στον Έβρο σιωπούν μπροστά στην εγκατάλειψη.
Οι κυβερνητικοί βουλευτές του Έβρου παραμένουν αδρανείς απέναντι στη συστηματική υποβάθμιση του σιδηροδρόμου της περιοχής. Παρά τις υποσχέσεις και τις δηλώσεις για ανάπτυξη, δεν έχουν αναλάβει καμία ουσιαστική πρωτοβουλία για τη διατήρηση και ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών του νομού.
Η αδυναμία τους να διασφαλίσουν το αυτονόητο – την παροχή βασικών υπηρεσιών μετακίνησης στους πολίτες – δείχνει την πλήρη αδιαφορία της ΝΔ για τη Θράκη και τον Έβρο. Οι υποδομές δεν μπορούν να λειτουργούν μόνο για γεωπολιτικούς σκοπούς, ενώ οι κάτοικοι της περιοχής βιώνουν την εγκατάλειψη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έβρου απαιτεί:
• Άμεση ανάκληση της απόφασης για το κλείσιμο των εκδοτηρίων στην Αλεξανδρούπολη και την Ορεστιάδα.
• Αναβάθμιση και στελέχωση των σταθμών, ώστε να διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση των πολιτών.
• Πλήρης επανασύνδεση του Έβρου με τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα.
• Αξιοποίηση του σταθμού του Πυθίου και επαναλειτουργία της διακρατικής σύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας.
• Σοβαρή χρηματοδότηση για τη βελτίωση των υποδομών, της ασφάλειας και της κίνησης των τρένων στη Θράκη.
Η υποβάθμιση των δημόσιων μεταφορών είναι επιλογή της κυβέρνησης. Ο Έβρος δεν είναι ντεκόρ για κυβερνητικές φιέστες. Ο σιδηρόδρομος πρέπει να εξυπηρετεί τους πολίτες, όχι να απαξιώνεται σταδιακά.
Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έβρου