Αγορές

Tesla: Βουτιά της μετοχής καθώς προσφέρει δωρεάν δοκιμή αυτόνομης οδήγησης στην Κίνα


Μεγάλη πτώση σημειώνει τώρα η μετοχή της Tesla, συνεχίζοντας μια δύσκολη περίοδο για την αυτοκινητοβιομηχανία. Η μετοχή υποχωρούσε νωρίτερα πάνω από 6% (μία ώρα πριν το κλείσιμο της αμερικανικής αγοράς χάνει 4,79%), ενώ μόνο την περασμένη εβδομάδα κατέγραψε πτώση 8%. Πρόκειται για την όγδοη συνεχόμενη εβδομάδα απωλειών, με την εταιρεία να χάνει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της.

Η σημερινή εξέλιξη σχετίζεται με μια είδηση από την Κίνα, μια από τις πιο κρίσιμες αγορές της Tesla. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας, η Tesla προσφέρει δωρεάν δοκιμή του λογισμικού αυτόνομης οδήγησης Full Self-Driving (FSD) στην ηπειρωτική Κίνα. Ωστόσο, η κίνηση αυτή δεν φαίνεται να αρκεί για να κατευνάσει τις ανησυχίες των επενδυτών.

Η προσφορά - η οποία ισχύει από τις 17 Μαρτίου έως τις 16 Απριλίου- δεν περιορίζεται μόνο σε νέους αγοραστές. Όπως αναφέρει η Tesla σε ανακοίνωσή της, που επικαλείται το Reuters, είναι διαθέσιμη σε οποιονδήποτε ιδιοκτήτη Tesla διαθέτει το πιο πρόσφατο υπολογιστικό σύστημα, το σχετικό λογισμικό και ενημερωμένα δεδομένα χαρτογράφησης.

Εμπόδια για την Tesla στην Κίνα

Η Tesla αντιμετωπίζει εδώ και καιρό προβλήματα με την αυτόνομη οδήγηση στην Κίνα, κυρίως λόγω της νομοθεσίας περί ιδιωτικότητας δεδομένων. Οι κανονισμοί της Κινεζικής κυβέρνησης απαγορεύουν στην Tesla να μεταφέρει δεδομένα που συλλέγονται στην Κίνα στους διακομιστές της στις ΗΠΑ.

Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης για τα κέρδη του πρώτου τριμήνου, όταν ρωτήθηκε για την ανάπτυξη του FSD στην Κίνα, ο CEO Ίλον Μασκ παραδέχθηκε τις δυσκολίες. «Αντιμετωπίζουμε προκλήσεις, γιατί… δεν μας επιτρέπουν να μεταφέρουμε εκπαιδευτικά βίντεο εκτός Κίνας. Και η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν μας επιτρέπει να κάνουμε την εκπαίδευση στην Κίνα. Έτσι, βρισκόμαστε σε ένα δίλημμα».

Για να ξεπεράσει αυτά τα εμπόδια, η Tesla συνεργάζεται με Κινέζους εταίρους, όπως η Baidu, προκειμένου να ενσωματώσει δεδομένα χαρτογράφησης, σημάνσεις λωρίδων και πληροφορίες για φωτεινούς σηματοδότες στο FSD, σύμφωνα με το Reuters.

Αυτή η προσέγγιση σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στρατηγικής για την Tesla, η οποία μέχρι τώρα βασιζόταν αποκλειστικά σε οπτικά δεδομένα για την εκτίμηση των συνθηκών στο δρόμο.

Ωστόσο, το FSD της Tesla θεωρείται λιγότερο προηγμένο σε σχέση με τα αντίστοιχα συστήματα των Κινέζων ανταγωνιστών, όπως αυτά των Xiaomi, Xpeng και άλλων. Η BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, έχει συνάψει συνεργασία με την DeepSeek AI για την ανάπτυξη νέας τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, μέσω του εξελιγμένου συστήματος υποβοήθησης οδήγησης "God’s Eye", το οποίο αποτελεί σοβαρή απειλή για την Tesla.

Επιπλέον προκλήσεις για την Tesla

Οι δυσκολίες της Tesla στην Κίνα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην Ευρώπη, καθώς και στη μείωση της δημοτικότητάς της στις ΗΠΑ.

Πέρα από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό και τα πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα που πιέζουν τις πωλήσεις της, πολλά από τα προβλήματά της αποδίδονται στη συμπεριφορά του Ίλον Μασκ.

Ως επικεφαλής της αμφιλεγόμενης κυβερνητικής πρωτοβουλίας του Λευκού Οίκου Department of Government Efficiency (DOGE), η εικόνα του Μασκ έχει πληγεί στις ΗΠΑ, με διαδηλώσεις να λαμβάνουν χώρα σε εκθεσιακούς χώρους της Tesla. Επιπλέον, η ανάμειξή του στην πολιτική σκηνή της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, με τη στήριξή του σε ακροδεξιά κόμματα, έχει πλήξει τη φήμη του στις ευρωπαϊκές αγορές.

Τα επίσημα στοιχεία για τις παγκόσμιες πωλήσεις της Tesla θα ανακοινωθούν στις αρχές Απριλίου, όταν η εταιρεία δημοσιεύσει τις παραδόσεις του πρώτου τριμήνου.

Μείωση των εκτιμήσεων για τις παραδόσεις

Η JPMorgan είναι η τελευταία επενδυτική τράπεζα που μείωσε την πρόβλεψή της για τις παραδόσεις της Tesla. Ο αναλυτής Ράιαν Μπρίνκμαν αναμένει τώρα 355.000 παραδόσεις για το πρώτο τρίμηνο, μείωση 8% σε ετήσια βάση και 28% σε σχέση με τις 495.000 του τέταρτου τριμήνου. Η νέα του εκτίμηση είναι αισθητά χαμηλότερη από την προηγούμενη πρόβλεψη της τράπεζας (444.000) και 15% χαμηλότερη από τη μέση πρόβλεψη του Bloomberg (418.000).

Παράλληλα, η JPMorgan μείωσε την τιμή-στόχο για τη μετοχή της Tesla στα 120 δολάρια από 130 δολάρια—μία από τις χαμηλότερες εκτιμήσεις της Wall Street.

«Δυσκολευόμαστε να βρούμε κάτι αντίστοιχο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου μια μάρκα χάνει τόσο γρήγορα την αξία της. Ίσως η πιο κοντινή περίπτωση να είναι η πτώση στις πωλήσεις ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινήτων στην Κίνα το 2012 και το 2017, που προκλήθηκε από εμπορικές διαμάχες,» σημείωσε ο Μπρίνκμαν.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις