Την εκτίμηση ότι η νέα γεωπολιτική πραγματικότητα των τελευταίων ετών άλλαξε το τοπίο στις παγκόσμιες μεταφορές, με όλους τους νέους διαδρόμους ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος να αρχίζουν ή να καταλήγουν στα Δυτικά Βαλκάνια και την Ελλάδα, διατύπωσε ο Ματέι Ζάκονσεκ (Matej Zakonjšek), διευθυντής της Μόνιμης Γραμματείας της Κοινότητας Μεταφορών των δυτικών Βαλκανίων (Transport Community Permanent Secretariat), μιλώντας σήμερα στο 7ο Thessaloniki Summit, που διοργανώνουν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Ο κ.Ζάκονσεκ επισήμανε πάντως ότι για να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία και να προσελκύσουν τις απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις, οι χώρες της περιοχής πρέπει να διασφαλίσουν ότι κάνουν τις σωστές κινήσεις σε τέσσερα πεδία: πρώτον, να διασφαλίσουν ότι τα λιμάνια της περιοχής (είτε μιλάμε για τη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη και τον Πειραιά στην Ελλάδα είτε για το Δυρράχιο στην Αλβανία είτε για το Μπαρ στο Μαυροβούνιο) θα είναι έτοιμα να παραλάβουν τα φορτία που θα διέρχονται από την περιοχή.
Δεύτερον, να διασφαλιστεί ότι θα εκσυγχρονιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς χωρίς ένα σύγχρονο σύστημα σιδηροδρομικών μεταφορών δεν θα είναι δυνατή η αξιοποίηση των ευκαιριών που θα προκύπτουν με τις νέες εμπορευματικές ροές. Τρίτον, χρειάζεται να βελτιωθούν οι διαδικασίες στα σύνορα, καθώς σήμερα «φορτηγά και άνθρωποι χρειάζεται να περιμένουν πολλή ώρα» και, τέταρτον, είναι απαραίτητο να υπάρχουν ενιαίες προδιαγραφές για τις μεταφορές.
Ο κ. Ζάκονσεκ επισήμανε ακόμα πως στο σιδηροδρομικό δίκτυο υπάρχουν πολλά διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, «δεν λείπουν τα κεφάλαια», όπως χαρακτηριστικά είπε, όμως προϋπόθεση για την αξιοποίησή τους είναι να υπάρχει ωριμότητα στα έργα, κάτι που χαρακτήρισε ως «το αδύναμο σημείο μας».
Εγνατία Οδός: Εξωστρέφεια που στόχο έχει να φτάσει Μέση Ανατολή και Ουκρανία
Στην ολοένα αυξανόμενη εξωστρέφεια της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η οποία ετοιμάζεται να προσεγγίσει και τις αγορές της Μέσης Ανατολής και την ΟΥκρανία, αλλά και στις βελτιώσεις οδικής ασφαλείας που προγραμματίζει η εταιρεία σε χιλιάδες θέσεις του οδικού δικτύου, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος της εταιρείας, Γεώργιος Κωνσταντόπουλος.
«Η Εγνατία Οδός επεκτείνεται, είναι εταιρεία εξωστρέφειας, με σημαντικά έργα και μελέτες σε όλη την Ευρώπη και σύντομα θα μπει και σε χώρες της Μέσης Ανατολής, και στη Λιβύη, αλλά και στην Ουκρανία» σημείωσε και αναφέρθηκε και στα έργα μεγάλης σημασίας για τη Βόρεια Ελλάδα, που έχει στο χαρτοφυλάκιό της η εταιρεία, όπως το οδικό έργο Δράμας - Καβάλας (με το οποίο οι βιομηχανίες της περιοχής αποκτούν πλέον διέξοδο στην Εγνατία Οδό και από εκεί σε περισσότερες αγορές), η σύνδεση της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, αλλά και η γέφυρα των Κήπων, την οποία χαρακτήρισε ως εμβληματικό έργο.
Ο κ.Κωνσταντόπουλος έκανε ιδιαίτερη μνεία και στο μεγάλο έργο οδικής ασφάλειας, που έχει δρομολογήσει η εταιρεία, για 5000 θέσεις σε 10.000 χιλιόμετρα εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, προϋπολογισμού 553 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στα μεγάλα έργα υποδομής, ο Έλενος Καραΐνδρος, γενικός διευθυντής Στρατηγικής και Εξαγορών & Συγχωνεύσεων της Μυτιληναίος ΑΕ και πρόεδρος της Μ Παραχωρήσεις επισήμανε ότι οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τέτοια πρότζεκτ καλούνται να διαχειριστούν τις επιθυμίες και τις ανάγκες του κράτους για τη δημιουργία νέων υποδομών, ταυτόχρονα όμως πρέπει να διατηρούν πειθαρχία, ώστε να γίνονται τα πραγματικά απαραίτητα έργα και να μη χρεώνονται οι επόμενες γενιές. Κι όλα αυτά σε μια περίοδο που στην εξίσωση έχει μπει ο πληθωρισμός, το κόστος του χρήματος, αλλά και η ανεπάρκεια ανθρώπινου δυναμικού στον κατασκευαστικό τομέα: «οι κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και οι βιομηχανίες μπορεί να μην έχουν ανθρώπους να υλοποιήσουν έργα on time (εντός χρονοδιαγραμμάτων). Εκεί προσδοκούμε και εμείς πράξεις και αποφάσεις κυβερνητικές, που θα δώσουν λύση σε αυτό το θέμα» είπε.