ΕΥΖην

To "Σπήλαιο" του Πλάτωνα: Μία αλληγορία ακόμα επίκαιρη


Η παγίδα του να μην έχουμε επίγνωση των περιορισμών της κατανόησής μας

Η πιο μνημειώδης εικόνα της άγνοιας εμφανίζεται στο, ίσως, πιο διάσημο απόσπασμα ολόκληρης της φιλοσοφίας: την αλληγορία του Σπηλαίου στην «Πολιτεία» του Πλάτωνα: άνθρωποι που ζουν στο σκοτάδι μιας υπόγειας σπηλιάς, δεμένοι στα πόδια και στον αυχένα, ώστε να μην μπορούν να κινηθούν ούτε να στρέψουν το κεφάλι τους. Δεν έχουν καμία άλλη ανάμνηση ζωής, καθώς είναι φυλακισμένοι έτσι από την παιδική τους ηλικία.

Μπροστά τους βλέπουν μόνο κινούμενες σκιές που προβάλλονται από αντικείμενα άγνωστα σε αυτούς, φωτισμένα από μια τρεμοπαίζουσα φωτιά που, όπως μας λέει ο Πλάτωνας, βρίσκεται κάπου πίσω τους. Δεν γνωρίζουν τίποτα άλλο εκτός από αυτές τις σκιές και ακούν μόνο ηχώ από τις φωνές των δεσμοφυλάκων τους, τους οποίους ποτέ δεν έχουν δει. Σε αυτή τη ζοφερή κατάσταση περνούν τις μέρες τους.

Αυτή η κατάσταση άγνοιας δεν είναι απλώς μια σκοτεινή σπηλιά· είναι μια φυλακή, ένας θάλαμος στέρησης. Καθώς φανταζόμαστε αυτή την κατάσταση, νιώθουμε έντονα μια γνωστική κλειστοφοβία, την απουσία ελευθερίας με οποιαδήποτε ουσιαστική έννοια και την αναισθησία και την απελπισία που θα δημιουργούσε μια τόσο στερητική ρουτίνα.

Η ελευθερία είναι πρωτίστως η ικανότητα να κινούμε το σώμα μας. Πέρα από την ικανοποίηση βασικών μας αναγκών, η κίνηση του σώματος, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής τόπου, μας οδηγεί σε νέες εμπειρίες, επιτρέπει τη μάθηση και δημιουργεί προοπτική. Ωστόσο, περιορισμένοι σε μια τόσο βαθιά άγνοια, ο κόσμος της εμπειρίας είναι σοβαρά περιορισμένος.

Ο Πλάτωνας θεωρεί μια τέτοια κατάσταση χειρότερη από τη φυλάκιση, χειρότερη από τη δουλεία, πιο κοντά στον θάνατο: λέει, παραθέτοντας την «Οδύσσεια»:

Καλύτερα να είσαι ταπεινός υπηρέτης ενός φτωχού αφέντη και να υπομείνεις τα πάντα, παρά να ζεις και να πιστεύεις όπως εκείνοι

Και η ομηρική αναφορά εδώ αφορά τους νεκρούς που κατοικούν στον Άδη.

Όπως αναμένει ο Πλάτωνας, νιώθουμε βαθιά θλίψη για την απουσία οποιασδήποτε ευκαιρίας να κατανοήσουμε κάτι, να επιτύχουμε κάτι αξιόλογο ή να βιώσουμε κάτι όμορφο. Ο τρόμος της άγνοιας είναι η ανικανότητα.

Η περιγραφή αυτής της κατάστασης δεν είναι, βέβαια, κάτι που οι ίδιοι οι φυλακισμένοι θα μπορούσαν να προσφέρουν. Δεν κατανοούν και δεν μπορούν να κατανοήσουν την κατάστασή τους, καθώς όλες οι εμπειρίες της ζωής τους δεν είναι παρά μεταβαλλόμενες σκιές και ηχώ. Ο Πλάτωνας λέει ότι «οι φυλακισμένοι θα πίστευαν με κάθε τρόπο ότι η αλήθεια δεν είναι τίποτα άλλο από τις σκιές». Δεν θα υποψιάζονταν καν ότι αυτά που βλέπουν είναι απλώς σκιές, ούτε θα είχαν την έννοια της σκιάς.

Περνούν τον χρόνο τους σε ασήμαντα παιχνίδια πρόβλεψης σκιών, χωρίς να γνωρίζουν τους δεσμοφύλακες, τη φωτιά ή την παρέλαση των αντικειμένων πίσω τους. Παρόλο που είναι τρωγλοδύτες στην έσχατη μορφή τους, δεν νιώθουν κλειστοφοβικά ή στερημένοι. Οι πραγματικές συνθήκες του εγκλεισμού τους στη σκοτεινή σπηλιά, η πιθανότητα μιας διέξοδου προς τα πάνω και έξω, και, πράγματι, η ιδέα ότι μπορεί να υπάρχει ένας λαμπερός κόσμος γεμάτος θαύματα για να ανέβουν, είναι άγνωστες και ανυποψίαστες. Η ζωή είναι αυτό που είναι, όπως ήταν πάντα· κάνουν αυτό που κάνουν και νιώθουν ό,τι νιώθουν, γιατί δεν ξέρουν τίποτα άλλο. Είναι άγνοια.

Αλλά εμείς γνωρίζουμε... και αυτό είναι τρομακτικό. Διότι ο Πλάτωνας μας έχει, μέσω της αφήγησής του, δώσει προνομιακή γνώση για την κατάστασή τους· γνωρίζουμε αυτό που εκείνοι δεν γνωρίζουν· μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την άγνοιά τους.

Η Σπηλιά είναι μυθοπλασία, φυσικά. Με έναν ανατριχιαστικό μορφασμό, απομακρύνουμε ευγνωμόνως τους εαυτούς μας και τις ζωές μας από αυτό το παράξενο μέρος και τους «παράξενους φυλακισμένους» του. Αναπνέουμε βαθιά τον αέρα του φωτεινού κόσμου. Αλλά έπειτα, σχεδόν αβίαστα, έρχεται η αυστηρή και ανατριχιαστική δήλωση του Πλάτωνα:

«Μοιάζουν με εμάς»

Εδώ, ο Πλάτωνας μας προκαλεί να αναγνωρίσουμε τον εαυτό μας στους φυλακισμένους της Σπηλιάς. Οι περισσότεροι από εμάς, όπως εκείνοι, ζούμε τις ζωές μας σε συνθήκες περιορισμένης αντίληψης, με επίγνωση μόνο των πιο προφανών πραγμάτων γύρω μας. Δεν μπορούμε να δούμε πέρα από τις «σκιές» που μας παρουσιάζει ο δικός μας κόσμος: εικόνες, προκαταλήψεις, κανονικότητες και προσδοκίες που έχουμε διδαχθεί ή αποδεχθεί χωρίς να τις αμφισβητήσουμε.

Όπως οι φυλακισμένοι της Σπηλιάς, συχνά αγνοούμε πόσο περιορισμένες είναι οι προοπτικές μας, πιστεύοντας λανθασμένα ότι κατανοούμε την πραγματικότητα.

Η πεισματική εμμονή της άγνοιας δεν είναι απλώς έλλειψη γνώσης· είναι μια κατάσταση στην οποία δεν αντιλαμβανόμαστε την ύπαρξη αυτής της άγνοιας. Ο Πλάτωνας μας υπενθυμίζει ότι η άγνοια μπορεί να είναι τόσο βαθιά ριζωμένη ώστε να αισθανόμαστε ασφαλείς μέσα της, ακριβώς επειδή αγνοούμε την ίδια την ύπαρξή της.

Η αφύπνιση

Η αλληγορία δεν σταματά εκεί. Φανταστείτε, λέει ο Πλάτωνας, ότι ένας από τους φυλακισμένους απελευθερώνεται. Στην αρχή, θα δυσκολευόταν να δεχθεί τη νέα του κατάσταση. Τα μάτια του, συνηθισμένα στο σκοτάδι, θα πονούσαν από το φως της φωτιάς. Θα ένιωθε σύγχυση, ίσως και φόβο, καθώς θα έβλεπε για πρώτη φορά τα αντικείμενα που δημιουργούσαν τις σκιές. Αν τον ανάγκαζαν να ανέβει έξω από τη Σπηλιά, στο φως του ήλιου, ο πόνος θα ήταν ακόμα μεγαλύτερος. Θα χρειαζόταν χρόνο για να προσαρμοστεί και να αρχίσει να αντιλαμβάνεται τον πραγματικό κόσμο.

Αυτή η επίπονη διαδικασία συμβολίζει την εκπαίδευση και την αναζήτηση της γνώσης. Η γνώση δεν αποκτάται εύκολα· απαιτεί κόπο, θυσία και την προθυμία να αντιμετωπίσουμε δυσάρεστες αλήθειες.

Όμως, όταν ο φυλακισμένος συνειδητοποιήσει την πραγματικότητα και αντιληφθεί την αλήθεια, θα νιώσει έναν πρωτόγνωρο ενθουσιασμό και θα νιώσει την ανάγκη να επιστρέψει στη Σπηλιά για να βοηθήσει τους υπόλοιπους να δουν την αλήθεια.

Η πρόκληση της αλλαγής

Η επιστροφή του στη Σπηλιά δεν είναι απλή. Οι υπόλοιποι φυλακισμένοι δεν θα τον υποδεχθούν με ανοιχτές αγκάλες. Αντίθετα, θα τον χλευάσουν και θα τον αντιμετωπίσουν με δυσπιστία. Θα απορρίψουν αυτά που τους λέει, θεωρώντας τα ανοησίες και ίσως προσπαθήσουν ακόμα και να τον βλάψουν, φοβούμενοι την αλλαγή που εκείνος εκπροσωπεί.

Αυτό το κομμάτι της αλληγορίας αντικατοπτρίζει μια βαθιά ανθρώπινη αλήθεια: η άγνοια, όταν γίνει τρόπος ζωής, δεν εγκαταλείπεται εύκολα.

Οι άνθρωποι συχνά προτιμούν την ασφάλεια του γνωστού από την αβεβαιότητα της αλλαγής

Η προσπάθεια να αφυπνίσουμε τους άλλους μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολη, ακόμα και επικίνδυνη.

Το μήνυμα του Πλάτωνα στο σήμερα

Ο Πλάτωνας μας θυμίζει ότι οι δέσμιοι αυτοί δεν είναι απλώς παιδιά που ακόμα δεν γνωρίζουν. Αντίθετα, το σπήλαιο αντανακλά μια βαθύτερη αλήθεια για την ανθρώπινη φύση: είμαστε όλοι επιρρεπείς στο να ζούμε μέσα σε ψευδαισθήσεις, προσκολλημένοι στις σκιές που περνάμε για πραγματικότητα.

Αυτό που ο Πλάτωνας αναδεικνύει, μέσω της αλληγορίας του, είναι η δυσκολία της εκπαίδευσης, της μεταμόρφωσης της ψυχής και της απόκτησης γνώσης.

Παρ' όλα αυτά, το ερώτημα παραμένει: μπορούμε πραγματικά να αποδράσουμε από την «φυλακή» της άγνοιας, ή είναι αυτή μια διαρκής κατάσταση; Και τι γίνεται με τα πράγματα που δεν ξέρουμε ότι δεν γνωρίζουμε; Αυτές οι ανησυχίες οδηγούν σε μια πιο προσεκτική εξέταση του τι σημαίνει να αναγνωρίσουμε την άγνοια, όχι μόνο ως έλλειψη γνώσης αλλά και ως μια κατάσταση περιορισμού - μια σπηλιά που εν μέρει δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι.

Πέρα από την αλληγορία, ο Πλάτωνας μας καλεί να σκεφτούμε την προσωπική μας σχέση με τη γνώση και την άγνοια. Ποια είναι τα «σπήλαια» στα οποία ζούμε σήμερα; Είναι η άγνοιά μας προϊόν δικών μας επιλογών ή εξωτερικών επιρροών; Κι αν μπορούσαμε να δούμε έξω από τη «σπηλιά», θα αναγνωρίζαμε την αλήθεια, ή θα προσκολλιόμασταν στην οικειότητα των σκιών μας;

Ο επίλογος αυτής της αφήγησης ανήκει στον ίδιο τον αναγνώστη. Η αλληγορία του σπηλαίου δεν είναι απλώς μια φιλοσοφική άσκηση· είναι ένα κάλεσμα για ενδοσκόπηση, για τολμηρή αναζήτηση της αλήθειας, για αποδέσμευση από τις αλυσίδες της πλάνης και της παθητικής ύπαρξης.

Και τελικά, όπως μας υπενθυμίζει ο Πλάτωνας, η διαδικασία αυτή, όσο δύσκολη κι αν είναι, είναι αυτή που μας καθιστά πραγματικά ελεύθερους.

Image by freepik

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα