Κάθε μέρα η ίδια εικόνα στην Τουρκία: Πυρετώδεις προεκλογικές συζητήσεις και αντιπαραθέσεις ανεβάζουν το προεκλογικό θερμόμετρο. Ούτε τα πρόσωπα αλλάζουν: Τα κόμματα στέλνουν στα τηλεοπτικά πάνελ συνεχώς τους ίδιους εκπροσώπους - , προφανώς έμπειρους και δοκιμασμένους.
Με 1.500 τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς θα είχε κανείς την εντύπωση ότι στη γειτονική χώρα επικρατεί αξιοθαύμαστη πολυφωνία. Στην πραγματικότητα το αντίθετο συμβαίνει. «Για ελάχιστα θέματα γίνεται συζήτηση, και αυτό συνήθως με κριτήρια θρησκευτικά ή αυστηρά κομματικά. Ωσάν η Τουρκία να μιλάει με μία φωνή...», επισημαίνει ο Ιλχάν Ταστσί, εκπρόσωπος του αντιπολιτευόμενου κεμαλικού κόμματος CHP στο Ανώτατο Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (RTÜK), τη ρυθμιστική Αρχή των τουρκικών ΜΜΕ
Το 95% των τουρκικών ΜΜΕ υποστηρίζει την κυβέρνηση και προβάλλει τις απόψεις της.Γι αυτό κανέναν δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι ο Ταγίπ Ερντογάν είναι πανταχού παρών σε όλες τις συχνότητες. Ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι επί οκτώ ολόκληρες ημέρες η κρατική τηλεόραση TRT δεν μετέδισε καν τα προεκλoγικά σποτ του κοινού υποψηφίου της αντιπολίτευσης, Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου.
Η κρατική τηλεόραση TRT, που ξεκίνησε ως ανεξάρτητη, ακομμάτιστη φωνή, έχει καταλήξει να είναι το ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό φερέφωνο του Ερντογάν.
Η αντιπολίτευση εξορίζεται στο... ίντερνετ
Χρειάστηκε να προσφύγει η αντιπολίτευση στα δικαστήρια, για να της επιτραπεί η μετάδοση προεκλογικών μηνυμάτων. Ασφαλώς ο Ταγίπ Ερντογάν, ως εν ενεργεία πρόεδρος, εξακολουθεί να προηγείται στην κατανομή του τηλεοπτικού χρόνου.
Η 19χρονη Ζεϊνέπ δεν θυμάται κανέναν άλλον πρόεδρο από τον Ερντογάν. Δεν παρακολουθεί όμως ούτε την παλιά, καλή αναλογική τηλεόραση. Όπως πολλά νέα παιδιά, ενημερώνεται σχεδόν αποκλειστικά από το Ίντερνετ και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Και εδώ η αντιπολίτευση δίνει το παρών, όπου και όπως μπορεί. Ένας από τους πρωταγωνιστές στο Tik Tok- εφαρμογή ιδιαίτερα δημοφιλής στις νεότερες γενιές- είναι ο Μουχαρέμ Ιντζέ, άλλοτε συνεργάτης του Κιλιτσντάρογλου. Εχει πλέον αυτονομηθεί, κατεβαίνει με δικό του ψηφοδέλτιο στις εκλογές και συγκεντρώνει γύρω στο 5% των προτιμήσεων, σύμφωνα με τελευταίες δημοσκοπήσεις.
«Η γενιά μας είναι δεκτική στην εύπεπτη διασκέδαση», λέει η Ζεϊνέπ. «Ο Μουχαρέμ Ιντζέ έβαλε ένα μουσικό 'χαλί' στις κινήσεις του και αυτό είχε μεγάλη επιτυχία στο Tik Tok. Γι αυτό τον προτιμούν και οι πιο νέοι. Αλλά είναι αυτός λόγος για να τον ψηφίσεις κιόλας; Επειδή χορεύει καλά; Σίγουρα όχι...»
Τί θα γίνει μετά τις εκλογές;
Ο Ιλχάν Ταστσί πιστεύει ότι σε αυτόν τον προεκλογικό αγώνα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο. Άλλωστε, επισημαίνει, τους αφήνουν λαμπρό πεδίο δράσης τα παραδοσιακά ΜΜΕ, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στον ρόλο τους, που θεωρητικά θα ήταν να ελέγχουν την εξουσία.
«Όχι μόνο δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους τα παραδοσιακά ΜΜΕ, αλλά συναγωνίζονται μεταξύ τους σε θωπείες προς την κυβέρνηση», λέει ο Ταστσί.
Τί θα γίνει άραγε μετά τις εκλογές; «Μα είναι απλό», λέει ο Ιλχάν Ταστσί. «Ορισμένοι δημοσιογράφοι ήδη εφαρμόζουν την τακτική "όπου φυσάει ο άνεμος" και αρχίζουν να διατυπώνουν πιο ήπια σχόλια για τη σημερινή αντιπολίτευση. Οπότε, μετά τις εκλογές θα συνεχίσουν να παίζουν το ίδιο παιχνίδι, αλλά με διαφορετικό πρόσημο...»
ΠΗΓΗ: Deutsche Welle/Φιλίζ Κιουκρεκόλ (SWR)