Νέα τουρκική πρόκληση στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου, όπου έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 24ωρα έως και πέντε πολεμικά πλοία σε περιοχή η οποία βρίσκεται μόλις έξω από τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Στην περιοχή πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume», με σκοπό έρευνες για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI).
Η Τουρκία βρήκε την ευκαιρία να δημιουργήσει νέες συνθήκες έντασης λίγο έξω από τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων, ισχυριζόμενη ότι η περιοχή βρίσκεται στα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας –που κοινοποιήθηκαν με την επιστολή του πρώην μονίμου αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΟΗΕ Φεριντούν Σινιρλίογλου της 18ης Μαρτίου 2020 (Α/74/757)–, καταγράφεται λίγες ημέρες μετά τη ρητορική ένταση για το Κυπριακό, αλλά και τις μάλλον άκομψες παρεμβάσεις στα εσωτερικά της Ελλάδας με τις δημόσιες τοποθετήσεις και του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Δένδια.
Συγκεκριμένα, η παρουσία του ερευνητικού πλοίου προκάλεσε σταδιακά την ανάπτυξη δύο φρεγατών και μιας κορβέτας από το τουρκικό ναυτικό και συγκεκριμένα των «Gokova», «Gokcu» και «Beykoz».
Αρχικά από την ελληνική πλευρά στην περιοχή των ερευνών βρισκόταν μόνο η κανονιοφόρος «Αήττητος», ενώ μετά την ενίσχυση της τουρκικής παρουσίας κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή και της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» στα στενά Κάσου – Καρπάθου, σε ικανή δηλαδή απόσταση από τις έρευνες του ιταλικού πλοίου.
Μετά τις 7.00 χθες το απόγευμα στην περιοχή έφτασαν δύο ακόμη πυραυλάκατοι του τουρκικού ναυτικού, ενώ από ελληνικής πλευρά κατέπλευσε στην περιοχή ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.
Μάλιστα χθες καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV. Είναι, πάντως, ενδιαφέρουσα η επιλογή της Αγκυρας να ασκήσει πίεση στο συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο και, μάλιστα, για ένα έργο, το Great Sea Interconnector, το οποίο διχάζει την Αθήνα και τη Λευκωσία.
Το «Ievoli Relume» κινείται βάσει NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (693/24), με στόχο «επιχείρηση έρευνας για την εγκατάσταση υποβρύχιου καλωδίου» και, με βάση τουλάχιστον την πορεία που εγκρίθηκε, καλύπτει μια περιοχή η οποία ξεκινάει από το μέσο της απόστασης Κρήτης – Κάσου και φθάνει έως τα νότια της Καρπάθου.
Το σημείο στο οποίο έχει προκληθεί η ένταση με την αδικαιολόγητα υψηλή συγκέντρωση τουρκικών πολεμικών πλοίων βρίσκεται ουσιαστικά σε ένα μικρό κενό νότια του στενού Κάσου – Καρπάθου, το οποίο δεν καλύπτεται από ελληνικά χωρικά ύδατα που, όπως είναι γνωστό, έχουν έκταση 6 ναυτικών μιλίων.