Συγγνώμη, λάθος λέει η ΑΑΔΕ στο 30% των περιπτώσεων των φορολογουμένων, στους οποίους επιβάλλονται φόροι και πρόστιμα από τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες.
Οι λόγοι των πολλών λαθών στην εφαρμογή της νομοθεσίας από τους εφοριακούς υπαλλήλους, είναι η πολυδαίδαλη φορολογική νομοθεσία, που αφήνει πολλές ερμηνείες για μία διαδικασία ή παράβαση, οι πιέσεις στους εφοριακούς υπαλλήλους να πιάσουν τους αριθμητικούς ελεγκτικούς στόχους, καθώς και οι χρόνοι παραγραφής των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.
Όλοι οι ανωτέρω παράγοντες, έχουν ως αποτέλεσμα να υποβάλλονται κατά χιλιάδες προσφυγές φορολογουμένων στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ, προκειμένου να βρουν το δίκιο τους, όταν νιώθουν ότι αδικήθηκαν από τους ελέγχους ή τις διασταυρώσεις των αρχείων του Taxisnet.
Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ το πρώτο πεντάμηνο του έτους υποβλήθηκαν συνολικά 4.044 ενδικοφανείς προσφυγές, από φορολογούμενους στους οποίους επιβλήθηκαν φόροι και πρόστιμα, για διάφορες υποθέσεις.
Συγκεκριμένα, από τις ανωτέρω υποθέσεις εκδικάστηκαν οι 3.555 και από αυτές, στις 1.023 περιπτώσεις διαπιστώθηκε ότι άδικα καταλογίστηκαν φόροι και πρόστιμα είτε εν μέρει είτε στο σύνολό τους.
Οι υπόλοιπες 2.276 προσφυγές απορρίφθηκαν από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, ενώ 20 υποθέσεις τέθηκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφυγόντων, ενώ 236 προσφυγές απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέτασή τους.
Οι φορολογούμενοι που έχασαν την υπόθεση στη ΔΕΔ και επικυρώθηκαν οι φόροι και τα πρόστιμα των ελεγκτών, μπορούν να προσφύγουν στα φορολογικά δικαστήρια, εφόσον θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί.
Διευκρινίζεται ότι, βασική προϋπόθεση για να φτάσει μια υπόθεση στα δικαστήρια θα πρέπει προηγουμένως να περάσει από τη ΔΕΔ.
Αν δεν υποβληθεί προσφυγή στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να εξεταστεί η υπόθεσή του στο δικαστήριο.
Όσον αφορά δε την προθεσμία που ισχύει προβλέπεται ότι η ΔΕΔ θα πρέπει να έχει δώσει απάντηση σε όποιον προσφεύγει εντός 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της υπόθεσης στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.
Επίσης, για την προσφυγή στη ΔΕΔ καταβάλλεται το 50% των φόρων και των προστίμων που έχουν καταλογιστεί. Αν χάσει την υπόθεση, τότε καταβάλει και το υπόλοιπο 50%. Αν κερδίσει είτε στη ΔΕΔ είτε στο δικαστήριο, τότε του επιστρέφεται το ποσό που έχει καταβάλει.
Μια άλλη παράμετρος που χρησιμοποιούν ορισμένοι, αφορά στο χρόνο πληρωμής των προστίμων. Με την προσφυγή στη ΔΕΔ και κατόπιν στο δικαστήριο και μέχρι την τελική εκδίκαση της υπόθεσης, ο υπόχρεος έχει καταβάλει το 50% των φόρων και των προστίμων.
Δεδομένου ότι οι υποθέσεις στα φορολογικά δικαστήρια καθυστερούν χρόνια να εκδικαστούν, στο διάστημα αυτό παγώνει η είσπραξη για το 50% των φόρων και των προστίμων.
Ιστορικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΑΑΔΕ, από το 2013 οπότε και ξεκίνησε να λειτουργεί η ΔΕΔ, έχουν υποβληθεί 85.336 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 81.447.
Σε 19.630 περιπτώσεις, η ΔΕΔ ακύρωσε στις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους.