Αντιδράσεις προκάλεσε η πρόταση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρου Τριανταφυλλίδη για δίδακτρα στα δημόσια σχολεία. Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν και τις αποστάσεις που κράτησε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, ο βουλευτής εξέδωσε ανακοίνωση.
Ο βουλευτής, με άρθρο του στην Αυγή, πρότεινε την καταβολή ενός ποσού που αντιστοιχεί κατά μέσο όριο σε 600 ευρώ τον χρόνο ανά μαθητή/οικογένεια με σκοπό, όπως αναφέρει, «οι μαθητές να καλύπτουν όλες τις μαθησιακές τους ανάγκες, και όχι μόνο, μέσα στο σχολείο στη διάρκεια του πρωινού τους ωραρίου και να αποδεσμευτούν πλήρως από κάθε επιπλέον δράση που σχετίζεται με το σχολικό έργο και κοστίζει στους ίδιους και στην οικογένειά τους».
Με αυτό τον τρόπο θα καλύπτονται, σύμφωνα με τη πρόταση, οι μισθοί των εκπαιδευτικών που θα αναλαμβάνουν την πρόσθετη εκπαιδευτική στήριξη των μαθητών και θα περισσεύουν χρήματα που θα αξιοποιούνται για τη φροντίδα υλικοτεχνικής υποδομής, εποπτικού υλικού, βιβλιογραφίας κ.ά.
«Με αυτή τη διαδικασία ουσιαστικά το δημόσιο σχολείο απορροφά και υπερβαίνει τις ανάγκες για εξωσχολική φροντιστηριακή υποστήριξη του μαθητή με εξοικονόμηση πόρων για τη μέση ελληνική οικογένεια, η οποία πλέον δεν αιμορραγεί οικονομικά πληρώνοντας φροντιστήρια σε γλώσσες, σε ιδιαίτερα κ.λπ.» αναφέρει.
Απάντηση έδωσε, με ανάρτησή της στο twitter, η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Ράνια Σβίγκου τονίζοντας ότι βασική δέσμευση της Αριστεράς είναι η διασφάλιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Φίλης απάντησε ότι πρόκειται για «προσωπικές θέσεις που σε καμία περίπτωση δεν σχετίζονται με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας».
«Ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος διεξάγεται ώστε να γίνει πράξη η συνταγματική επιταγή για ένα δημόσιο και δωρεάν σχολείο, στο οποίο όλοι οι μαθητές θα φοιτούν χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις. Μέλημα της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας είναι η ενίσχυση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, η οποία έχει υποστεί βάναυση κακοποίηση από τις νεοφιλελεύθερες και μνημονιακές πολιτικές που εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια, καθώς και η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, ώστε τα παιδιά μας να έχουν τη μόρφωση που τους αξίζει» πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας.
«Οι απόψεις του κ. Τριανταφυλλίδη είναι προσωπικές και ο κάθε βουλευτής παίρνει την ευθύνη για ό,τι δηλώνει», ήταν το σχόλιο του γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Ρήγα. Ο ΣΥΡΙΖΑ και η Αριστερά είναι διαχρονικά υπέρ της αναβαθμισμένης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, πρόσθεσε ο κ. Ρήγας μιλώντας στον Real fm.
Απάντηση Τριανταφυλλίδη
Παραποίηση των λεγομένων του καταγγέλει ο κ. Τριανταφυλλίδης μετά τις αντιδράσεις, λέγοντας πως «η συνδρομή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων μεταφράζεται-παραφράζεται σε "δίδακτρα"».
Ολόκληρη η απάντηση:
«Ο τίτλος «προτείνει δίδακτρα….» αποτελεί πλήρη παραποίηση και διαστροφή των απόψεων μου. Όσοι μπουν στον κόπο να διαβάσουν το σύνολο των δύο άρθρων, που δημοσιεύτηκαν στην «ΑΥΓΗ» και στο tvxs.gr, θα αντιληφθούν ότι υπερασπίζομαι τη Δημόσια Παιδεία και την Ελληνική Οικογένεια, που αιμορραγεί για να σπουδάσει τα παιδιά της.
Η σημερινή κατ’ επίφαση δωρεάν Παιδεία, κατ’ ουσίαν παρακολούθημα της ιδιωτικής, η οποία τζιράρει ένα δις ευρώ(φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, ιδιαίτερα κτλ), είναι αυτό που ταλαιπωρεί και κοστίζει σε παιδιά και γονείς , τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα.
Πουθενά στο κείμενο των δύο άρθρων μου δεν υπάρχει ο όρος δίδακτρα. Χρησιμοποιώ τη φράση «συνδρομή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, με αναφορά σε συγκεκριμένο παράδειγμα». Αν το παράδειγμα που χρησιμοποιώ, για να υποδηλώσω με σαφήνεια την ενισχυτική διδασκαλία, δεν είναι το ενδεδειγμένο, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, εντός του οποίου αρθρογράφησα, αναμένω τον αντίλογο.
Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσω να υπερασπίζομαι τον Σκοπό, ο οποίος, ενώ καταγράφεται στο άρθρο, αποσιωπήθηκε. Ποιος είναι αυτός ο σκοπός; Το ολοήμερο δημόσιο σχολείο(5 μέρες επί 8 ώρες) να απορροφήσει και να υπερβεί τις ανάγκες για εξωσχολική φροντιστηριακή υποστήριξη του μαθητή, με εξοικονόμηση πόρων για τη χειμαζόμενη ελληνική οικογένεια, η οποία πλέον δεν θα αιμορραγεί οικονομικά πληρώνοντας φροντιστήρια, γλώσσες και ιδιαίτερα.
Με ένα κείμενο 2400 λέξεων και μια δέσμη συγκεκριμένων προτάσεων, που εκφράζουν την αγωνία μου να ξεφύγουμε από το σημερινό τέλμα μιας γενικευμένης και επιβαλλόμενης μετριοκρατίας στο χώρο της Παιδείας, ζητώ, διεκδικώ και μάχομαι, με πρακτικές και εφαρμόσιμες προτάσεις, για μια ελκτική Δημόσια Δωρεάν Παιδεία.
Επιτέλους ας σταματήσει η υποκρισία και ο φαρισαϊσμός. Στην παραπειστική εκδοχή του θεατρικού έργου του Λουίτζι Πιραντέλλο «Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε» δεν θα λάβω μέρος. Συγχωρέστε με.»
Στην «Αυγή», πάντως, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην δημοσιογράφος Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης, καταθέτει μια αναλυτική πρόταση για την βελτίωση του συστήματος της Παιδείας στην χώρα μας.
Βασικός άξονας όμως της πρότασής του είναι η θέση του πως πολλές παθογένειες του συστήματος θα εξαλείφονταν εάν επιβαλλόταν δίδακτρα στα δημόσια σχολεία, αλλά τα δίδακτρα θα αφορούσαν έξτρα ώρες για να μην γίνονται ιδιαίτερα μαθήματα. Μάλιστα, ο κύριος Τριανταφυλλίδης, καταθέτει και συγκεκριμένη, «κοστολογημένη» πρόταση ανά μαθητή και αναλόγως το οικονομικό υπόβαθρο και την άνεση των γονιών του. Με μέσο όρο, πάντως, τα 600 ευρώ ανά μαθητή, προβλέπει πως θα συγκεντρώνεται ένα αρκετά ικανοποιητικό ποσό που θα καλύπτει τους μισθούς εκπαιδευτικών που θα αναλαμβάνουν την πρόσθετη στήριξη, ώστε οι μαθητές να μην χρειάζονται φροντιστήριο.
Το επίμαχο απόσπασμα που δημοσιεύθηκε στην «Αυγή» στις 9.1.2016
«Το νέο ευέλικτο - αποτελεσματικό δημόσιο σχολείο
Κεντρικός στόχος είναι οι μαθητές να καλύπτουν όλες τις μαθησιακές τους ανάγκες, και όχι μόνο, μέσα στο σχολείο στη διάρκεια του πρωινού τους ωραρίου και να αποδεσμευτούν πλήρως από κάθε επιπλέον δράση που σχετίζεται με το σχολικό έργο και κοστίζει στους ίδιους και στην οικογένειά τους τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα.
Με άξονα λοιπόν την ενίσχυση του κύρους του φιλόδοξου εκπαιδευτικού, εντός και εκτός σχολικής μονάδας, οι εκπαιδευτικοί αυτοί που ξεχώρισαν και αποφοίτησαν επιτυχώς από τις 13 Π.Σ. και επομένως διορίζονται στα σχολεία, ως αριστείς του κλάδου τους, θα αναλάβουν την υλοποίηση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων.
Αναλυτικότερα τα ωρολόγια προγράμματα του σχολείου διευρύνονται στις 40 διδακτικές ώρες (5 μέρες Χ 8 ώρες για τους μαθητές) και οι εκπαιδευτικοί που τα υλοποιούν, χωρίς καμία αύξηση του ωραρίου τους, θα έχουν πλεονάζουσες αποδοχές από τη συνδρομή του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων μέσα από μια διαδικασία δίκαιης - αναλογικής επιβάρυνσης με βάση τη φορολογική τους δήλωση.
Για παράδειγμα, κάθε τμήμα των 25 μαθητών Χ 60 ευρώ τον μήνα κατά μέσο όρο (από 0 ευρώ για την άνεργη - άπορη οικογένεια μέχρι 120 ευρώ για την εύπορη οικογένεια) αποδίδει 15.000 ευρώ τον χρόνο. Επιβάρυνση για κάθε μαθητή /οικογένεια η μέση καταβολή των 60 ευρώ Χ 10 μήνες = 600 ευρώ τον χρόνο. Οι δύο καθηγητές αριστείς που αναλαμβάνουν και διεκπεραιώνουν τις 40 ώρες λαμβάνουν το bonus των 600 ευρώ τον μήνα ο καθένας, ήτοι 6.000 ευρώ τον χρόνο. Τα εναπομείναντα 3.000 ευρώ αξιοποιούνται για τη φροντίδα υλικοτεχνικής υποδομής, εποπτικού υλικού, βιβλιογραφίας κ.λπ.
Σκοπός: Με αυτή τη διαδικασία ουσιαστικά το δημόσιο σχολείο απορροφά και υπερβαίνει τις ανάγκες για εξωσχολική φροντιστηριακή υποστήριξη του μαθητή με εξοικονόμηση πόρων για τη μέση ελληνική οικογένεια, η οποία πλέον δεν αιμορραγεί οικονομικά πληρώνοντας φροντιστήρια σε γλώσσες, σε ιδιαίτερα κ.λπ».