Με τον κίνδυνο της πλήρους διακοπής βρίσκεται πλέον το εμπόριο ντίζελ ανάμεσα στην ΕΕ και την Ρωσία εξαιτίας των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Μόσχα. Ο λόγος γίνεται για μια παραγωγή που υπολογίζεται σε πάνω από 200 εκατ. βαρέλια σε ετήσια βάση και χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για τη «Γηραιά Ήπειρο».
Σύμφωνα με το Bloomberg, από τις αρχές Φεβρουαρίου, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου - συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου τύπου ντίζελ - από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της περιοχής.
Με τον χρόνο να εξαντλείται κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ακραίας στενότητας της αγοράς, οι έμποροι θα πρέπει να προβούν σε δραματικές περικοπές αν πρόκειται να προλάβουν την προθεσμία.
Οι συνδυασμένες εισαγωγές καυσίμου τύπου ντίζελ στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο - το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές αποστολές - μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd. που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αλλά τώρα πρόκειται να αυξηθούν ξανά, περίπου κατά περίπου μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Εάν αυτός ο ρυθμός συνεχιστεί για τον υπόλοιπο Οκτώβριο, οι αφίξεις θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 βαρέλια κάθε μέρα από την 1η Νοεμβρίου έως την προθεσμία του Φεβρουαρίου που έχει θέσει η Ε.Ε. Οποιαδήποτε επιβράδυνση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα έκανε τον τερματισμό της προμήθειας από τη Ρωσία το 2023 ακόμη πιο έντονο.
Σε κάθε περίπτωση, η απεξάρτηση από τις ρωσικές προμήθειες καυσίμων δεν θα είναι εύκολη. Η Γαλλία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στην Ευρώπη, είχε πρόσφατα μειώσει τη δική της παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια πετρελαίου της και αναγκάστηκε να προμηθεύεται περισσότερα.
Η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, χώρα όπου η ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη είναι μεγαλύτερη, κινδυνεύει επίσης επειδή το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση σε αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
Η ΕΕ αναμένεται να αντισταθμίσει τις ποσότητες με περισσότερες εισαγωγές από περιοχές παραγωγής όπως η Μέση Ανατολή. Αυτό συμβαίνει ήδη με τις εισαγωγές από άλλες χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο πλησιάζει αυτόν τον μήνα στο υψηλότερο επίπεδό τους τουλάχιστον από την αρχή του 2016: Είναι κάτι περισσότερο από ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Θα μπορούσαν να ακολουθήσουν περισσότερα, με την ανάπτυξη του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και των εγκαταστάσεων Jazan στη Σαουδική Αραβία. Η Κίνα προσφέρει επίσης περισσότερες εξαγωγές καυσίμων, ενισχύοντας ενδεχομένως τη συνολική προσφορά. Συνολικά, η προσφορά μπορεί να καταλήξει να είναι αρκετή για να καλύψει τις ρωσικές εισαγωγές.
Οι κυρώσεις θα αναγκάσουν επίσης τη Ρωσία να βρει νέους αγοραστές εκτός ΕΕ για τις εξαγωγές των καυσίμων της.
Η χώρα στέλνει εκατομμύρια βαρέλια μιας πρώτης ύλης για την πετροχημική βιομηχανία που μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή βενζίνης - καθώς και πετρέλαιο μαζούτ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή ενέργειας και στη ναυτιλία.
Ωστόσο, η απόκτηση όλου αυτού του καυσίμου στην αγορά μπορεί να καταστεί εξαιρετικά πολύπλοκη.