«Χειραγώγηση και Volkswagen είναι κάτι που δεν πρέπει ποτέ να ξανασυμβεί», δήλωνε μπροστά στις κάμερες τον Σεπτέμβριο του 2015 ο τότε επικεφαλής του ομίλου Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Ο «κύριος Volkswagen» ζήτησε συγγνώμη, παραδέχτηκε λάθη και υποσχέθηκε διαλεύκανση. Μια μέρα αργότερα παραιτήθηκε. Η δικαστική διαδικασία απόδοσης ευθυνών συνεχίζεται περισσότερο από δέκα χρόνια μετά το σκάνδαλο ντίζελ, που έγινε διεθνώς γνωστό ως Dieselgate.
Στο περιφερειακό δικαστήριο Μπράουνσβαϊγκ, ενώπιον του τμήματος εμπορικού ποινικού δικαίου, ολοκληρώθηκε σήμερα μια δίκη μαμούθ για απάτη εναντίον τεσσάρων πρώην διευθυντικών στελεχών και μηχανικών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, χωρίς όμως τη συμμετοχή ή παρουσία του πρώην επικεφαλής Μάρτιν Βίντερκορν. Το δικαστήριο επέβαλε ποινές φυλάκισης σε δύο στελέχη, ενώ στα υπόλοιπα ποινές με αναστολή.
Οι κατηγορούμενοι αισθάνονται εξιλαστήρια θύματα
Συγκεκριμένα: Ο πρώην επικεφαλής ανάπτυξης κινητήρων ντίζελ καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης τεσσεράμισι ετών, ο πρώην επικεφαλής του τμήματος ηλεκτρονικών συστημάτων σε ποινή φυλάκισης δύο ετών και επτά μηνών. Ο πιο υψηλόβαθμος κατηγορούμενος, ο πρώην επικεφαλής ανάπτυξης της Volkswagen, έλαβε ποινή φυλάκισης ενός έτους και τριών μηνών με αναστολή. Τέλος, ένας πρώην επικεφαλής τμήματος καταδικάστηκε σε ένα έτος και δέκα μήνες με αναστολή.
Για την εισαγγελία οι ένοχοι εντοπίστηκαν, δικάστηκαν και καταδικάστηκαν. Οι κατηγορούμενοι ωστόσο υποστηρίζουν, ακόμη και σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της δίκης, ότι υπήρξαν εξιλαστήρια θύματα. Η εισαγγελία ζήτησε ποινές φυλάκισης από δύο έως τέσσερα χρόνια και ποινή με αναστολή μόνο σε μία περίπτωση. Από την πλευρά της, η υπεράσπιση τάχθηκε υπέρ τριών αθωωτικών αποφάσεων και μίας επίπληξης.
Εκκρεμούν ακόμη δικαστικές διαδικασίες
Η δικαστική απόφαση δεν έχει τελεσιδικήσει, ούτε οι νομικές διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί. Μετά την πρώτη δίκη και τη διαδικασία κατά του Μάρτιν Βίντερκορν, στο Μπράουνσβαϊγκ εκκρεμούν ακόμη τέσσερις ποινικές δικαστικές διαδικασίες σε βάρος 31 κατηγορουμένων, σύμφωνα με εκπρόσωπο του περιφερειακού δικαστηρίου.
Το σκάνδαλο γύρω από τη χειραγώγηση των δοκιμών εκπομπών ρύπων για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ήρθε στο φως της δημοσιότητας τον Σεπτέμβριο του 2015. Στις ΗΠΑ η VW είχε παραδεχτεί λίγο νωρίτερα την ύπαρξη λογισμικού παραποίησης τιμών ρύπων σε οχήματά της. Το αποκαλούμενο Dieselgate στοίχισε, σύμφωνα με τον γερμανικό κολοσσό, περίπου 33 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής.
Αρχικά είχε προβλεφθεί να καθίσει στο εδώλιο και ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Η δίκη του ωστόσο διακόπηκε για λόγους υγείας πριν από την έναρξη της δικαστικής διαδικασίας κατά των διευθυντικών στελεχών τον Σεπτέμβριο του 2021. Εν τω μεταξύ, ο πρώην επικεφαλής μίλησε στο δικαστήριο τόσο ως μάρτυρας, όσο και ως κατηγορούμενος, απορρίπτοντας κατηγορηματικά κάθε ευθύνη για το σκάνδαλο ντίζελ. Ένα ατύχημα που είχε ως αποτέλεσμα τη νοσηλεία του διέκοψε τη δίκη εναντίον του. Άγνωστο παραμένει αν και πότε θα συνεχιστεί η δικαστική διαδικασία κατά του, σήμερα, 78χρονου κατηγορουμένου.
Πηγή DW