Φωτιά έχει πάρει το τηλεφωνικό κέντρο του ΣΔΟΕ, όπου στον τετραψήφιο και στον δεκαψήφιο αριθμό υποβάλλονται οι καταγγελίες για φοροδιαφυγή και ειδικά για τη μη έκδοση αποδείξεων, από επαγγελματίες.
Από ένα συνηθισμένο αριθμό καταγγελιών, 100 την ημέρα ο αριθμός έχει ξεπεράσει τις 200, οι οποίες συλλέγονται και προωθούνται στις κατά τόπους υπηρεσίες προς διερεύνηση.
Όπως παρατηρούν εφοριακοί, οι καταγγελίες αυξάνονται ιδιαίτερα μετά τις αποκαλύψεις φοροδιαφυγής από «μεγάλους», όπως συνέβη πρόσφατα με το μπαρ στη Μύκονο, το ΝAMMOS, που εντοπίστηκε να μην έχει κόψει αποδείξεις άνω των 70.000 ευρώ, σε μία μέρα. Προσθέτουν επίσης, ότι, σταδιακά, συνειδητοποιούν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, ότι, το μην λαμβάνουν αποδείξεις, διευκολύνουν τον επαγγελματία να φοροδιαφύγει, όταν οι ίδιοι, όχι μόνο δεν μπορούν, αλλά πληρώνουν και «σπασμένα» από το φόρο που αποφεύγει να πληρώσει ο επαγγελματίας.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών καλεί τους φορολογούμενους, να ζητούν επιτακτικά αποδείξεις για τις υπηρεσίες ή τα αγαθά που αγοράζουν και αν συναντούν άρνηση, μπορούν να μην πληρώσουν!
Η σχετική αγορανομική διάταξη ισχύει από τις 12 Ιανουαρίου 2013 και προβλέπει ότι «όλες οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης προϊόντων αναρτούν πινακίδα σε εμφανές σημείο του καταστήματος και συγκεκριμένα πλησίον του ταμείου συναλλαγής στην οποία αναγράφεται με ευδιάκριτα και κεφαλαία γράμματα η ένδειξη σε ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» «CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT - INVOICE)».
Ακόμη, θα πρέπει να ζητούν να πληρώσουν με ηλεκτρονικό χρήμα αλλά και ταυτόχρονα να ζητούν και απόδειξη.
Τα κόλπα της φοροδιαφυγής
Επίσης θα πρέπει να προσέχουν τις αποδείξεις που λαμβάνουν. Αρκετοί «επαγγελματίες» χρησιμοποιούν διάφορα κόλπα για να κλέψουν την εφορία και το δημόσιο όπως είναι:
- Η έκδοση αρχικής απόδειξης για την πρώτη παραγγελία (κουβέρ, νερά μπύρες κ.λπ.)( η οποία είναι κανονική. Όμως ο τελικός λογαριασμός που είναι πολλαπλάσιος, γίνεται χειρόγραφα σε απλό έντυπο, που δεν δηλώνεται.
- Η έκδοση αρχικής απόδειξης από την κανονική ταμειακή μηχανή και η έκδοση του οριστικού λογαριασμού, από άλλη ταμειακή, η οποία φυσικά είναι αδήλωτη. Ποντάρουν στο ότι ουδείς προσέχει τα στοιχεία και τους κωδικούς που αναγράφουν πάνω οι αποδείξεις, πλην του τελικού ποσού.
- Η χορήγηση στον πελάτη, απόδειξης με διαφορετική ώρα, που σημαίνει ότι έχει κοπεί νωρίτερα για άλλο πελάτη, ο οποίος δεν την πήρε. Αυτό το κόλπο χρησιμοποιείται κυρίως σε καφέ και μπαρ όπου οι τιμές στα πωλούμενα είδη είναι κατά 80% ίδιες.
- Η δικαιολογία ότι χάλασε η ταμειακή και «αν θέλετε, θα σας δώσουμε χειρόγραφη» η οποία βέβαια δεν έχει καμία αξία και ούτε την «περνάει» στα βιβλία του.
- Η έκδοση αποδείξεων με Η/Υ, όπου με μια ειδική ρύθμιση (από χάκερ του είδους) οι αποδείξεις κόβονται αλλά δεν γράφονται στα βιβλία της επιχείρησης ή εκδίδονται από άλλον Η/Υ, που δεν είναι συνδεδεμένος με την εφορία.
Καταγγελίες στο ΣΔΟΕ με έξι τρόπους
Για τους επαγγελματίες, που δεν συμμορφώνονται υπάρχει και η οδός των καταγγελιών.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνει το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, οι καταγγελίες μπορούν να γίνουν προφορικά ή γραπτά, επώνυμα ή ανώνυμα, με τους ακόλουθους τρόπους:
- Υποβολή με αυτοπρόσωπη παρουσία στα γραφεία του Σ.Δ.Ο.Ε. (Αλκίφρονος 92 & Πειραιώς 207, γρ. 401- 4ος όροφος)
- Αποστολή μέσω ταχυδρομείου (Ταχ. Δ/νση: Αλκίφρονος 92 & Πειραιώς 207, Τ.Κ. 118 53 ΑΘΗΝΑ)
- Αποστολή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (kataggelies@sdoe.gr)
- Τηλεφωνικά στον τετραψήφιο «1517» από τις 8:00 – 15:00 καθημερινά και τις εργάσιμες μέρες.
- Στο τηλέφωνο 210-291.8447, ειδικά για μη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης
- Αποστολή της καταγγελίας μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX) στο 210-3426760
Όλες οι καταγγελίες επώνυμες και ανώνυμες αξιολογούνται (με τα ίδια κριτήρια) από Αρμόδια Επιτροπή, προκειμένου, να κριθεί η σπουδαιότητα τους και ο βαθμός προτεραιότητας για τη διερεύνηση τους.
Ο καταγγελλόμενος νομιμοποιείται, υπό προϋποθέσεις, να λαμβάνει γνώση της καταγγελίας.