Πόλεμος οικονομικών συμφερόντων έχει ξεσπάσει μεταξύ της κινεζικής Cosco και ελληνικών επιχειρήσεων για τη μεγάλη πίτα των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να μεγαλώσει πολύ τα επόμενα χρόνια με νέες επενδύσεις, κρατικές ενισχύσεις και θέσπιση αναπτυξιακών κινήτρων. Σε ρόλο επιδιαιτητή η κυβέρνηση, ενώ η αντιπαράθεση οδηγείται σε μακρόχρονη δικαστική διαμάχη.
Ο κινεζικός κολοσσός που μέσω ΟΛΠ διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος εργασιών στο λιμάνι του Πειραιά, θέλει τώρα να επεκτείνει τις δραστηριότητες του στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, δημιουργώντας εγκαταστάσεις και υποδομές σε δημόσια έκταση που είχε παραχωρηθεί προς χρήση στον ΟΛΠ.
Με την επένδυση αυτή επιδιώκει να αποκομίσει πρόσθετα οφέλη από την αυξανόμενη κίνηση πλοίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, εξυπηρετώντας παράλληλα τα πλοία μεταφοράς κοντέινερς που καταφθάνουν συνεχώς από την Κίνα.
Ανταγωνισμός και επιβίωση
Ομως η δημιουργία ναυπηγείου-ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας από τους Κινέζους, θα έθιγε άμεσα τις υπάρχουσες στη Ζώνη Περάματος ελληνικές επιχειρήσεις, που αγωνίζονται την τελευταία 10ετία να “μείνουν όρθιες” και προσβλέπουν σε ανάκαμψη των εργασιών του κλάδου για να επιβιώσουν. Θα δημιουργούσε επίσης συνθήκες σκληρότερο ανταγωνισμού για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που μπαίνουν σε διαδικασία εξυγίανσης υπό τον έλλεγχο ελληνοαμερικανικών συμφερόντων (όμιλος Ξενοκώστα, Development Financial Corporation-DFC κλπ).
Για να αποφευχθεί ο αναταγωνισμός που θα “εξόντωνε” τις ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, στη σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ μπήκε όρος ότι η Cosco δεν θα δημιουργούσε ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα στη Ζώνη Περάματος.
Η δέσμευση αυτή από πλευράς Cosco-ΟΛΠ επρόκειτο να επαναβεβαιωθεί με ιδιωτικό συμφωνητικό το οποίο θα συνυπέγραφε με τις ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις.
Αποκιοκράτες
Την τελευταία στιγμή οι Κινέζοι υπαναχώρησαν και αντί να υπογράψουν το συμφωνητικό, γνωστοποίησαν εμμέσως ότι σχεδιάζουν να δημιουργήσουν την επίμαχη μονάδα. Ακολούθησαν έντονες αντιδράσεις από τις ελληνικές επιχειρήσεις, που κατηγορούν την Cosco ότι
έριξε τη μάσκα του συνεργάσιμου και αναπτυξιακού επενδυτή, αφήνοντας να φανεί το πραγματικό αναξιόπιστο πρόσωπο του Κινέζου αποικιοκράτη
Πάντως οι Κινέζοι επιμένουν ότι η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ δεν τους απαγορεύει να επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους και να δημιουργήσουν ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα.
Αντικρουόμενες απόψεις ΡΑΛ -ΣτΕ
Αντίθετη άποψη εκφράζει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, η οποία απεφάνθη ότι η σύμβαση παραχώρησης
- Θέτει σαφή όρια στην ΟΛΠ ΑΕ ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις ναυπήγησης . Τα όρια αυτά προστατεύουν την παρούσα μορφή των υφιστάμενων ναυπηγείων.
- Αποκλείει τη δημιουργία εγκαταστάσεων ανταγωνιστικών των Ναυπηγείων Περάματος στην περιοχή της Δραπετσώνας
- Δεν επιτρέπει στον ΟΛΠ να αναλάβει τη λειτουργία «νέων ναυπηγείων»
Ο ΟΛΠ είχε ζητήσει παλαιότερα να του επιτραπεί η κατασκευή εγκαταστάσεων για «ναυπήγηση και επισκευή πλοίων σε υφιστάμενο υπαίθριο χώρο που είχε παραχωρηθεί στον ΟΛΠ από το Δημόσιο». Το αίτημα του απορρίφθηκε από την Περιφέρεια Αττικής, με το σκεπτικό ότι η δραστηριότητα αυτή κατατάσσεται στις υψηλής όχλησης και σύμφωνα με την νομοθεσία «δεν επιτρέπεται η ίδρυση νέας δραστηριότητας υψηλής όχλησης εντός των ορίων της περιφέρειας Αττικής».
Ομως, το Συμβούλιο της Επικρατείας όπου προσέφυγαν οι Κινέζοι, έκρινε ότι ο ΟΛΠ, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τη νομοθεσία, μπορεί να ιδρύσει ναυπηγείο στην περιοχή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος.
Δύσκολο παζλ
Δημιουργείται λοιπόν ένα νομικό κομφούζιο και η κυβέρνηση καλείται να βρει λύσεις που
- αφ' ενός θα προστατεύουν τις ελληνικές επιχειρήσεις
- αφ' ετέρου δεν θα αποθαρρύνουν νέες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα.
Η έκβαση της αντιπαράθεσης θα είναι τεράστιας σημασίας για δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις, για την απασχόληση στην περιοχή και για τη γενικότερη πορεία του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα