Σε πιλοτική 24ωρη λειτουργία τίθενται σήμερα, Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, το Μετρό Θεσσαλονίκης και έξι βασικές λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο της προσπάθειας ενίσχυσης των μετακινήσεων κατά την εορταστική περίοδο.
Συγκεκριμένα, στην πιλοτική δράση εντάσσονται οι λεωφορειακές γραμμές 6, 14, 27, 32, 58 και 66. Τα δρομολόγια των γραμμών αυτών θα εκτελούνται ανά περίπου 30 λεπτά από τα μεσάνυχτα έως τις 05:00, ενώ κατά τις υπόλοιπες ώρες θα ακολουθείται η κανονική ημερήσια συχνότητα.
Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η παροχή ασφαλών και αξιόπιστων επιλογών μετακίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες των γιορτών. Η ίδια πιλοτική εφαρμογή προγραμματίζεται να επαναληφθεί και το Σάββατο 27 Δεκεμβρίου.
Αντιδράσεις από το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Έντονες επιφυλάξεις για την πιλοτική 24ωρη λειτουργία του Μετρό διατυπώνει το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό Νομού Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ότι τίθεται «σοβαρό ζήτημα ασφάλειας τόσο για τους επιβάτες όσο και για το προσωπικό».
Σε ανακοίνωσή του, το Σωματείο αναφέρει ότι η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Μεταφορών, έχει προαναγγείλει την πιλοτική εφαρμογή της 24ωρης λειτουργίας για δύο Σάββατα, με προοπτική να καταστεί μόνιμη –τουλάχιστον κάθε Σάββατο– εντός του 2026. Οι εργαζόμενοι, ωστόσο, τονίζουν ότι κάθε επέκταση ωραρίου πρέπει να εξετάζεται πρωτίστως υπό το πρίσμα της ασφάλειας και όχι της επικοινωνιακής διαχείρισης ή της εξυπηρέτησης.
Ζητήματα στελέχωσης και κόπωσης προσωπικού
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η συνεχής ή παρατεταμένη λειτουργία του συστήματος αυξάνει τις ανάγκες στελέχωσης κρίσιμων θέσεων, όπως στη λειτουργία, τον έλεγχο, τους σταθμούς, την ασφάλεια και την τεχνική υποστήριξη, ενώ παράλληλα ενισχύει τον κίνδυνο ανθρώπινου σφάλματος λόγω κόπωσης. Επιπλέον, επιβαρύνει τις υποδομές και τους συρμούς, ασκώντας πίεση στο πρόγραμμα προληπτικής συντήρησης.
Οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι ήδη καταγράφεται επιβάρυνση του προσωπικού, καθώς η λειτουργία του Μετρό διασφαλίζεται σε αρκετές περιπτώσεις μέσω αυξημένων υπερωριών. Το γεγονός αυτό, όπως υποστηρίζουν, αποδεικνύει ότι το υφιστάμενο επίπεδο στελέχωσης δεν επαρκεί για περαιτέρω διεύρυνση του ωραρίου χωρίς άμεσες προσλήψεις.
Κριτική στην αιτιολόγηση της 24ωρης λειτουργίας
Το Σωματείο ασκεί κριτική και στην αιτιολόγηση της απόφασης, σύμφωνα με την οποία η 24ωρη λειτουργία συμβάλλει στη μείωση τροχαίων δυστυχημάτων λόγω κατανάλωσης αλκοόλ. Όπως αναφέρει, ο κανονισμός λειτουργίας και υποχρεώσεων επιβατών προβλέπει ρητά την απαγόρευση μετακίνησης ατόμων υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που, κατά τους εργαζόμενους, καθιστά το επιχείρημα αυτό αδύναμο.
«Χωρίς την κάλυψη των απαραίτητων προϋποθέσεων, η ευθύνη για ενδεχόμενες ανασφαλείς συνθήκες θα βαρύνει την κυβέρνηση και τις διοικήσεις και όχι τους εργαζόμενους που καλούνται να λειτουργήσουν το σύστημα με εξάντληση», τονίζεται στην ανακοίνωση, με ιδιαίτερη αναφορά στο δικαίωμα των εργαζομένων σε ελεύθερο χρόνο και οικογενειακή ζωή, ειδικά την περίοδο των εορτών.
Τα αιτήματα των εργαζομένων
Το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης διεκδικεί, μεταξύ άλλων:
-
Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με ουσιαστικές αυξήσεις, καθορισμένο ωράριο και συγκεκριμένα μέτρα υγείας και ασφάλειας.
-
Αναγνώριση ειδικοτήτων, κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων και ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά όπου προβλέπεται.
-
Άμεσες προσλήψεις προσωπικού για την κάλυψη πραγματικών αναγκών, με σωστό προγραμματισμό βαρδιών και αδειών.
-
Ουσιαστικά μέτρα προστασίας στους χώρους εργασίας.